Foutcode 1-2-4

Gestart door Gus, 28-11-2021 13:40:06

Vorige topic - Volgende topic

Gus

Al een tijdje heb ik knipperende ECC lampjes. Codes uitgelezen. Gaf 1-2-4 en 4-1-2. Ventilatortje aan de bestuurderskant vervangen voor een goed gebruikt exemplaar en code 4-1-2 is weg. Maar code 1-2-4 blijft ! Ventilatortje draait dus wat kan dit nog zijn ?

volvobug

En wat betekent code 1-2-4?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Gus

Code 1-2-4 staat voor "Driver's side interior temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts"

rjverbrugh

Dat zijn meen ik die 2 dunne draadjes die voor dat ventilatortje zitten. effe checken of die nog heel zijn.

Gus

Ventilatortje draait ook, dus dat zou goed moeten zijn. Is in ieder geval niets aan de draadjes te zien.

Jerra

Maar dit gaat volgens mij niet om de draadjes naar de ventilator toe, maar het dunne weerstandsdraad wat voor de ventilator zit (en dus "meet" wat de temperatuur is van de voorbijvliegende lucht).
Lopen er niet 3 of 4 draadjes naar het totaal sensor pakketje toe?
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Gus

Er lopen een zwarte en rode draad naar toe (is voeding om ventilatortje te laten draaien). Er zitten ook 2 dunne blauwe draadjes aan, zijn deze voor het weerstandsdraadje, en hoe dit door te meten ?

volvobug

Citaat van: Gus op 28-11-2021 14:46:13
Code 1-2-4 staat voor "Driver's side interior temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts"

Citaat van: Gus op 30-11-2021 11:08:14
..... Er zitten ook 2 dunne blauwe draadjes aan, zijn deze voor het weerstandsdraadje, en hoe dit door te meten ?

De sensor is een temperatuurafhankelijke weerstand, doormeten met een multimeter. Weerstand oneindig = open circuit = sensor stuk. Weerstand nul = shorted = sensor stuk.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Gus

Inderdaad weerstand oneindig. Spiraaltje voor de temp. meting is ook afgebroken zag ik, dus overleden.
Daarna zoektocht gestart maar nergens een nieuw of gebruikt exemplaar te vinden  :eusa_wall:
Wel een rechts gebruikt exemplaar. Deze besteld en ga proberen om het montageplaatje over te zetten voor linkse kant. 3 schroefjes losdraaien en draadjes los solderen moet lukken lijkt mij. Ben benieuwd.  :eusa_pray:

Jerra

Mee eens, moet lukken :)

Misschien overbodig maar zorg ervoor dat je echt alleen maar even de draadjes "aantikt" bij het solderen zodat niet de weerstand volledig verloopt door de hitte van de bout.

Menno3274

Citaat van: Gus op 30-11-2021 20:36:57
Daarna zoektocht gestart maar nergens een nieuw of gebruikt exemplaar te vinden  :eusa_wall:
Wel een rechts gebruikt exemplaar. Deze besteld en ga proberen om het montageplaatje over te zetten voor linkse kant. 3 schroefjes losdraaien en draadjes los solderen moet lukken lijkt mij. Ben benieuwd.  :eusa_pray:

Ik weet niet hoe ver Venyard Roosendaal voor jou is, maar daar staan er genoeg om een sensor uit te halen. Heb ik 2 weken geleden voor mijn S70 ook gedaan. Schoongemaakt en werkt perfect. :)

Gus

Volgens mij heeft een S70 alleen een temperatuursensor in de middenconsole ?

Jerra

Er staan daar ook genoeg 850's  :)

Menno3274

Citaat van: Gus op 01-12-2021 10:06:58
Volgens mij heeft een S70 alleen een temperatuursensor in de middenconsole ?

Klopt, maar er staan inderdaad ook genoeg 850's. Het was meer voor net iets meer dan een tientje kan je klaar zijn als je in de buurt woont. ;D

Gus

Citaat van: Jerra op 01-12-2021 00:22:48
Mee eens, moet lukken :)

Misschien overbodig maar zorg ervoor dat je echt alleen maar even de draadjes "aantikt" bij het solderen zodat niet de weerstand volledig verloopt door de hitte van de bout.

Bedankt voor de tip Jerra !!!