[verslag en howto] Remklauwen vervangen.

Gestart door Michaell, 26-02-2022 16:11:03

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Hoi Allemaal,

Ik had de afgelopen half jaar het vreemde probleem van piepende remmen bij het nemen van scherpe bochten (met name rotondes).
Een inspectie van de remblokken leverde niks op. Hier zat nog een goede centimeter voering op.

Daarna had ik de geleidepennen gecontroleerd. Ook deze waren schoon, vettig en konden vrij bewegen.
Tja, wat is het dan?
Een week later kreeg ik de ingeving dat mogelijk de remzuiger vast zat. Dit heb ik helaas inderdaad kunnen bevestigen.
Na een rit van mijn werk kwam ik er namelijk achter dat de remschijf rechts voor aanzienlijk heter was dan de rest. Nou, dat is duidelijk. Vaste remzuiger!

Vorige week heb ik via estateservices 2x een nieuwe remklauw besteld incl ATE blokken.
De klauwen zijn van het huismerk. Geen idee wat de ervaringen daarmee zijn, maar ik ga daar achter komen.

De goods

Vandaag was het schitterend weer en ben ik dus aan de slag gegaan.

Eerst de wagen opkrikken en een poot eronder. Ik hou van Volvo's, maar ermee vereeuwigd worden gaat me net ff iets te ver.
Dan het wiel eraf. De 5x 19mm bouten kwamen eenvoudig los (ik had ze vastgezet op 110Nm).

Toen melde de klauw zich aan.

Voor ik hiermee verder ging, wou ik eerst weten of ik de remleiding los kreeg. Deze zat goed vast!

Ik kreeg deze niet goed los met de remleiding sleutel. Als laatste redmiddel heb ik er een griptang opgezet.
Dit ging zeer goed! De moer is niet beschadigd en na wat op en neer vrikken gaf de leiding zich over. Deze kwam zonder schade los.

Dus wie hier ook moeite mee heeft: Tip van flip.  Pak een griptang! en beweeg deze op en neer. uiteindelijk breekt de roest los. ;D

Met de remleiding los (maar nog wel aan de klauw om te voorkomen dat er veel DOT-4 uit loopt). kunnen de grote kunstof doppen achter de klauw eraf.
Hier zit een 7mm inbus in. Hiermee zijn de geleidenpennen er makkelijk uit te draaien.

Dan met lomp geweld en veel gevloek met een waterpomptang de vastgerotte zuiger terug duwen. Dit ging echt zwaar, maar de aanhouder wint!
Dan de veer eraf purken met een oude platte schroevendraaier (serieuze vraag: is er wel iemand die een platte schroevendraaier ook echt gebruikt om schroeven los en vast te draaien?  ;D )
Dan is vervolgens de klauw van de beugel te tillen en is de klauw los (een klein breekijzertje kan handig zijn).

En dat is dat. De remleiding liet zich makkelijk met de hand losdraaien en de oude klauw is eraf! Deze zag er niet vris meer uit bij mij. Veel roest en vuil. Ook de hoes was gescheurd. Dit is natuurlijk de reden waarom deze vast zat.

Dan de nieuwe klauw los op de remleiding schroeven en de contactpunten van de nieuwe blokken voorzien van een laagje remvet. Dit zowel op de klauw als op de beugel.
In mijn geval was het makkelijk te zien wat de contactpunten zijn omdat dit kleine krasjes achter had gelaten. Smeer niet alles onder het vet, want vuil blijft hier ook graag aan plakken! Dus alleen waar dat nodig is wat vet smeren. Ik begon met de zuiger van de nieuwe klauw:

Dan de nieuwe remblokjes erin en de klauw op de beugel zetten. Daarna kunnen de geleidepennen er weer in na een kleine schoonmaakbeurt en een nieuw dun laagje vet.

Nu kun je ook de remleiding weer vastdraaien aan de klauw (niet te strak! vast is vast. Dit hoeft echt niet asociaal vast te zitten!)

Nadat de geleidenpennen weer vastgezet waren resteerd alleen nog het ontluchten! Helaas heb ik geen easybleeder en ik was in mijn eentje, maar er is een truuk voor!
Zorg er eerst voor dat je remvloeistofbakje vol zit met DOT-4.
Draai de ontluchtingsnippel dicht en pomp in de auto een paar x op de rem.
Zet vervolgens het rempedaal ingedrukt vast met een stuk tussen de stoel die je naar voren zet, zodat het pedaal ingedrukt blijft.

Draai nu de ontluchtingsnippel open. Er komt een "pufje"lucht uit. Draai de nippel nu weer dicht.
Haal de stok weg, pomp weer een paar keer op de rem en plaats de stok weer op het ingeduwde rempedaal en zet deze weer klem met de voorstoel.
Nu weer de ontluchtingsnippel los en nu komt er al vloeistof uit.
Dan nippel weer dicht en herhaal dit nog een keertje of 3 en de rem is nu ontlucht!
Hou het remvloeistofpeil goed in de gaten! Als het bakje droog komt te staan mag je de volledige auto ontluchten en dat wil je niet!  :eusa_sick:
Dus gooi er tussendoor steeds weer een beetje bij als dat nodig is.

(het is belangrijk dat je de nippel weer dichtdraait voor je de stok weghaalt. Doe je dit niet, dan zal deze bij het loslaten van het rempedaal weer lucht naar binnen zuigen en dan ben je over 30 jaar nog bezig. :) )

Je kan dit testen door het rempedaal nog een paar keer met je voet in te drukken en voelen dat de rem weer hard word.
Ik heb dit gedaan zonder slang en potje. Gewoon de nippel openzetten en het stroomt er wel uit (klein baje eronder). Een doorzichtige leiding is handig, maar zeker niet vereist.

Voor de 2e klauw bedacht ik me een nog makkelijker manier! zwaartekracht ontluchten. :)
Als de remleiding erop zit, draai dan gelijk de ontluchtingsnippel open. Langzaam maar zeker zal de DOT-4 in de klauw lopen terwijl je bezig bent en op een gegeven moment er gewoon uit lopen via de ontluchtingsnippel. Als je dat ziet, dan nog even wachten en dan de nippel dicht draaien. De kans is groot dat je dan niet eens meer hoeft te ontluchten, maar test dit wel!!

Dan wieltje erop en testen maar!!

Begin rustig! Start de motor en rij langzaam weg en rem een paar keer.
Het is belangrijk dat de het rempedaal goed en hard aanvoelt en de auto goed remt.
Daarna iets harder en weer remmen. De auto moet recht blijven en mag niet naar links of naar rechts neigen.
Gebeurt dat wel, dan kan het zijn dat er nog wat lucht in zit.
Let wel: als de auto naar links wil bij het remmen, dan is dat de rem die het beste werkt en dan is de rechter klauw dus degene die nog aandacht nodig heeft.
Uiteraard doe je dit op verkeersarm terrein en als alles goed aanvoelt dan een stukje gaan rijden tussen het overige verkeer.

rjverbrugh

Hmm, dan had ik gelijk ook die oude remleidingen vervangen als het toch los ligt, of een setje goodridge  erop. Ipv nieuwe aftermarket klauwen had je natuurlijk ook je oude ATE klauwen kunnen reviseren, enig nadeel is dat je dan even de auto niet kan gebruiken....
Ik gebruik een oude dop van het remvloeistofreservoir met daarin een ventiel. Dan max 1,5 bar erop van een (reserve)wiel, en je hoeft allen maar de nippels open te draaien en het vloeistofniveau in de gaten te houden.

Peultje

Een revisie zuiger met nieuwe afdichtingen in je oude remklauw wapperen is het werk toch niet? Ook als je de remklauw door een nieuwe vervangt kan je je wagen niet gebruiken. Rijden zonder remmen mag immers niet en inderdaad door het uurtje dat het kost om er een nieuwe zuiger in te frotten staat ie dezelfde tijd langer stil. Maar wat is een uur op een mensenleven? Reviseren kost wel veel minder geld. En dat geld kan je dan in nieuwe remslangen investeren. Ik snap ook niet waarom je als er een enkele zuiger vast zit twee klauwen moet vervangen. Staat je bolide nog langer van stil.

Die oude remblokken zat inderdaad best nog veel vlees op. Had ik lekker teruggestopt, gaan nog best een hele tijd mee.

Wat mijns inziens wel aan te raden is is het verversen van de remvloeistof. Die zuiger gaat niet zomaar in de klauw vastzitten. Dit meestal door corrosie en dus gerede kans dat het watergehalte in die remvloeistof te hoog geworden is wat aantasting van de andere zuigers versnelt. Dus ook achter aan beide zijden even lekker doorspoelen tot er vers spul uit je nippels komt. Zou elke twee jaar moeten.

Ik dacht dat kopervet, grafietvet of ander hoge temperatuurvet beter was voor de remmen. maar misschien ben ik teveel van de oude school en is het door jou gebruikte vet ook goed. Let wel op het toepassingsverschil tussen rempasta en remvet.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Michaell

Citaat van: rjverbrugh op 26-02-2022 16:47:39
Hmm, dan had ik gelijk ook die oude remleidingen vervangen als het toch los ligt, of een setje goodridge  erop. Ipv nieuwe aftermarket klauwen had je natuurlijk ook je oude ATE klauwen kunnen reviseren, enig nadeel is dat je dan even de auto niet kan gebruiken....
Ik gebruik een oude dop van het remvloeistofreservoir met daarin een ventiel. Dan max 1,5 bar erop van een (reserve)wiel, en je hoeft allen maar de nippels open te draaien en het vloeistofniveau in de gaten te houden.

Haha, briljant die zelfgemaakte ontluchter!   :eusa_clap:
Ikzelf ontlucht niet regelmatig remmen. Ik kan wel iets aanschaffen of maken, maar ik vrees dat het vervolgens jaren ongebruikt in de schuur zal blijven liggen. Dat is nou ook weer zonde.
Ik weet zeker dat er meerdere mensen zijn die dat herkennen en daarom vertelde ik ook over de manier die ik gebruikt heb. De stok tussen de stoel is in det geval de hendel van de krik.  :)
De zwaartekracht methode bleek overigens ook zeer goed te werken bij de 2e klauw.

Ik zat inderdaad te wachten op de " waarom heb je dit niet en dat niet gedaan en waarom zo?" vraagjes.
Dus hier mijn persoonlijke FAQ wat mijn redenen waren.  :)

Waarom geen OEM?
Nou, de oude klauwen waren ook geen OEM. Er stond namelijk niks op (Geen Volvo of wat dan ook). Ik vermoed dat deze al eens eerder vervangen zijn geweest door een vorige eigenaar.
Deze klauwen gingen al  minimaal 7 jaar mee (zolang heb ik de auto). Dat is voor mij lang genoeg voor zeker de helft van het geld. :)
Het vervangen is het werk niet. Zo gedaan. En ik doe het niet eens vaak, dus ik heb geen super hoeveelheid ervaring hiermee. Maar als deze ook 7 jaar of langer meegaan, ben ik daar gewoon tevreden mee. Alles gaat immer kapot. Ook OEM. Maar dit kost minder.
Ik kon ze ook OEM 2e hand kopen maar ben ik geen fan van om 2e hands remdelen te kopen. Remmen zijn best wel een beetje belangrijk zegmaar en je weet nooit wat je koopt met 2e hands. Dus ik pass.  :eusa_sick:

Waarom geen revisie?
Ik heb daar gewoon geen zin in. De oude klauw zat muurvast en vol grote klonten roest bij de zuiger. Ik acht de kans groot dat de zuiger zelf vol putten en krassen zit en daarbij ook de cilinder van de klauw zelf.
Ik acht de kans van succes daarom klein in dit geval.
Tevens waren de klauwen in de aanbieding! Dus goedkoop. Revisie had mij extra tijd gekost. Nieuw was in mijn geval goedkoper.
En als die toch stuk gaat. eh, ik heb 2 jaar garantie. Dan krijg ik gewoon gratis een nieuwe.
Het vervangen koste me maar ongeveer 15 - 20 minuten per kant. Zo gedaan. Maak ik me niet druk om.
Ik heb de oude nog. Mss ga ik het voor de lol toch proberen en deze op de plank leggen, maar mss ook niet. De tijd zal het leren.  :eusa_whistle:

Waarom 2 klauwen?
Haha,  omdat er een set aanbieding was bij estate. Als set waren ze goedkoper dan per stuk. :)
Tevens elimineer ik zo ook het gevaar van remdruk verschil. Als 1 remklauw slecht is, zal de andere niet ver weg meer zijn. Ze hebben evenveel KM gemaakt.
Scheelt weer nare verrassingen. En voor dat geld? eh, gewoon doen.  8)

Waarom nieuwe blokken?
Hoewel nog best wel dik, zag ik wel slijtage op de oude blokken. De binnenste blok was van de vastzittende klauw toch zichtbaar wat dunner dan in vergelijking met de klauw aan de andere kant. Om toch een remverschil te elimineren, heb ik ze gewoon vervangen. Wou geen risico lopen. En remblokken vervang je altijd per 2 sets om die reden.
Dus, eh. Gewoon omdat het kan!  ;D
De remschijven zelf waren beiden nog in zeer goede conditie.

Waarom de remleiding niet vervangen?
Was niks mis mee. Deze is 2 jaar geleden bij een APK vervangen ivm scheurtjes. Op wat oppervlakte roest na waren deze nog in prima staat. De bulk van de roest zat in de klauw zelf.
Niks wat een staalborsteltje, WD40 en een doekje  niet weer blinkend kreeg.  :)

Nieuwe remvloeistof?
Is bij de laatste APK gedaan op mijn verzoek. Deze was nog mooi schoon en helder van kleur. Anders had ik dit idd ook gedaan. Maar was in mijn geval nog niet nodig.
Hun hebben daar een ontluchter voor en het was goedkoop. Dus dat heb ik laten doen. Auto stond er toch voor de APK.  :)

Kopervet of remvet?
Ik weet uit ervaring dat kopervet de ABS in de war kan gooien. Kopervet bevat (uiteraard) koper en de sensor kan dit oppikken en de werking verstoren. Daarom gebruik ik het niet bij auto's en motorfietsen met ABS.
Dit vet is speciaal wat ik heb gekocht is voor remmen om piepen tegen te gaan en kan ook tegen hoge temperaturen. Maar het bevat geen koper en is dus ook geen elektrische geleider wat magnetische velden voor sensoren in de war kan gooien.
Kopervet is idd iets van vroeger voor oudere auto's zonder ABS. Verder werkt het natuurlijk prima!
Ik heb er wel een pot van staan, maar ik gebruik dit eigenlijk alleen nog voor de uitlaatpakking van mijn spartamet conform de instructies van Sachs.  :)
Het kan zijn dat kopervet voor jou nog nooit problemen heeft veroorzaakt met de ABS. Maar mijn ervaring is helaas anders. En ik heb me een breuk gezocht voor ik er achter kwam.  :eusa_shifty: