Motor 850 valt zo maar uit.

Gestart door RoelvanHoof, 06-04-2022 14:51:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

RoelvanHoof

Beste kenners,

Gisteren na een korte rit, ging het starten ff moeizaam. Rij weg lijkt alles oké. Valt ineens alles uit. Alle Dashboard lampen priemen in mijn ogen..... 8)
Ff doorstarten en motor weer aan de praat. Bij gas geven gaat het onderin hortend en pruttelend. Veel gas, rij weg nog pruttelend maar wordt alsmaar beter. Uiteindelijk merk ik helemaal niets meer en draait de motor als van ouds....

RaRa politie ped

Ook heden niets meer te merken.
De 850 Gle is van 1994 en bijna 470dkm op de teller

Wie heeft er een diagnose?

Ben benieuwd!

Groet Roel
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Michaell

Ik heb ook eens zoiets gehad. Ik reed van mijn werk weg en na 200M ofzo stopte ik voor een kruispunt ivm rood licht. Bij het wegrijden schakelde ik ff verkeerd en viel de motor uit (oepsie, poepsie). Hij was vrij lastig aan de praat te krijgen en protesteerde ook even. Maar na even wezen blazen op de snelweg was het weg en is het nooit meer teruggekomen. Dat is inmiddels 3 jaar geleden ofzo.

Waarschijnlijk gewoon verzopen, omdat onze auto's erg rijk starten en vrij rijk lopen tot de motor warm is (door de soort van choke functie bij koude motor).

Ik rij nog steeds op een motorfiets en op een spartamet die beiden nog een carburateur('s) hebben. Als ik de choke vergeet (dat gebeurd soms nog wel eens) doen beide hetzelfde. Lastig starten en rouw lopen. Dan ff goed droog blazen op de snelweg (of fietspad in het geval van het metje   :police: ) en het is voor altijd weer weg (nou ja, tot ik de choke weer vergeet uit te zetten ;D ).

Ik heb geen idee waarom je auto ineens stil viel. Dan kan van alles zijn (zoals een versleten schakelaar achter jouw contactslot. Als de motor loopt en je friemeld ff aan de sleutels, zonder ze te verdraaien en de motor valt weer uit, dan weet je genoeg), maar ik denk dat de reactie daarna komt door een verzopen motor omdat de motor nog maar kort draaide voor dit gebeurde.
Als dat het is, is het niet iets om zorgen over te maken.

HanV70

Ik zou beginnen met relais 103 te vervangen

Ries van de Zilverschuit

Kan ook nog je dynamo zijn (minder waarschijnlijk) of het elektrische deel van je contactslot. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

RoelvanHoof

Bedankt allen voor de input.

Ik dacht eerst dat de computer even ontregeld is, wellicht door het korte ritje.

De sleutel proef geeft geen resultaat

Dynamo zit er nieuw 1 jaar in.

Relais 103: was die van de brandstofpomp? die is in 2018 vervangen.

Afgelopen dagen, niets te bespeuren...

Nog suggesties? Bedankt!
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

volvobug

Citaat van: RoelvanHoof op 07-04-2022 13:05:06
Relais 103: was die van de brandstofpomp? die is in 2018 vervangen.

Vervangen door nieuw of gebruikt?

Citaat van: RoelvanHoof op 06-04-2022 14:51:16
...
Ff doorstarten en motor weer aan de praat. Bij gas geven gaat het onderin hortend en pruttelend. Veel gas, rij weg nog pruttelend maar wordt alsmaar beter. Uiteindelijk merk ik helemaal niets meer en draait de motor als van ouds....


Ik heb dit fenomeen maandenlang sporadisch gehad bij de 10V. Gaat nu al weer tijdje goed na vervanging van de TPS.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

103 is inderdaad van de brandstofpomp. Dit is een veiligheidsrelais. Deze zorgt ervoor dat in het geval van een ongeval de brandstofpomp direct uitgeschakeld word.
Maar ze gaan nog wel eens stuk door ouderdom. Ik roof er altijd eentje bij de sloop als ik er ben en ik zie een 850/x70 classic en heb er ook altijd minimaal 1 in het dashboard kastje liggen waar ik van weet dat die werkt. Volgens mij staat er hier ook nog ergens een howto over hoe deze te fixen. De soldeerverbindingen worden slecht binnenin meen ik.

De pomp zelf heeft ook niet het eeuwige leven. Weet je hoe oud deze is?
Zelf vervangen is redelijk eenvoudig. Zolang je maar geen sigaretje opsteekt.  :eusa_naughty: :eusa_shifty:
Als je gaat testen, de druk moet 3 bar zijn. Het testventiel zit aan het einde van je injectorrail en is een gewoon autoventiel.

Heb je foutcode's? Het lamda lampje gaat niet bij iedere scheet branden heb ik ontdekt. Ik had 2 jaar geleden ofzo een rotte KVS sensor, had er een foutcode voor, maar het lampje is nooit gaan branden (en nee, die is niet kapot. Gaat keurig aan met de rest bij het op contact zetten). Je weet maar nooit.  :eusa_angel:
Maar de auto reed nog wel goed verder. Maar na het vervangen draaide de motor wel merkbaar soepeler.

RoelvanHoof

Bedankt wederom voor de bijdragen!

De 103 is nieuw vervangen

De brandstof pomp is nieuw vervangen bij 322.800. De teller staat nu op een krappe 470dkm
Bij 362 dkm zijn bougiekabels, rotor verdelerkap nieuw vervangen

De KVS en thermostaat nieuw sinds 448 dkm

Ik lees dat je de TPS kunt testen en een nieuwe kost je de kop niet.

Ik ga de evt foutcodes uitlezen

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt zo ver  :eusa_clap:


Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

volvobug

Citaat van: RoelvanHoof op 08-04-2022 07:48:19
....
Ik lees dat je de TPS kunt testen en een nieuwe kost je de kop niet.
....

Klopt, je kunt de weerstand meten. Dat heb ik ook gedaan met mijn oude voor vervanging, maar ik werd toch op het verkeerde been gezet. De weerstand leek in eerste instantie OK in de stationairstand. Dat is de stand in rust van de gasklep, maar tevens ook het meest gebruikte en versleten stukje van de interne koolstofbaan waar het sleepcontact over sleept. Door wat "friemelen" aan het witte kunststof deel waar de as van de gasklep in zit, zag ik vervolgens wisselende waarden ontstaan.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelvanHoof

Citaat van: volvobug op 08-04-2022 10:25:21
Klopt, je kunt de weerstand meten. Dat heb ik ook gedaan met mijn oude voor vervanging, maar ik werd toch op het verkeerde been gezet. De weerstand leek in eerste instantie OK in de stationairstand. Dat is de stand in rust van de gasklep, maar tevens ook het meest gebruikte en versleten stukje van de interne koolstofbaan waar het sleepcontact over sleept. Door wat "friemelen" aan het witte kunststof deel waar de as van de gasklep in zit, zag ik vervolgens wisselende waarden ontstaan.
Bedankt voor de info. Ik begrijp uit dit verhaal dat je beter een nieuwe kunt kopen -:)
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

rjverbrugh

Ik zou toch ook eens een nieuwe rotor en verdelerkap monteren, na 108 dkm zijn die wel aan vervanging toe....

RoelvanHoof

Citaat van: rjverbrugh op 08-04-2022 16:05:17
Ik zou toch ook eens een nieuwe rotor en verdelerkap monteren, na 108 dkm zijn die wel aan vervanging toe....
Bedankt voor je info.
Visueel check ik deze jaarlijks en zal nog extra doen om alles uit te sluiten
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio