Tellerbak probleem

Gestart door MacFever, 08-05-2022 18:42:03

Vorige topic - Volgende topic

MacFever

Hallo,
Net een 850 2.5 20V automaat uit 1992 gekocht en heeft wat problemen :
- Benzinemeter en motor temperatuur werken goed vanaf de wagen in beweging is, als hij stilstaat vallen ze weg !
Iemand een idee wat dat kan zijn ?
- Tank bijna leeg lampje brandt constant
- als de motor zeer warm heeft (na een rit op snelweg) maakt hij te weinig toeren, anders geen probleem
- bij rechts lichtjes draaien is er een huilend geluid hoorbaar
Bedankt om een nieuwe Volvo 850 bezitter te helpen !

Michaell

Hoi MacFever en welkom op het forum!
Vergeet je niet ook ff voor te stellen en we zijn altijd gek op foto's van je mooie wagen!  :)

Kan zijn dat je instrumentenpaneel/dashboard computer de geest geeft. het gehele ding is eenvoudig te vervangen (noteer wel de KM stand! Anders is dit nooit meer uit te lezen. Deze word opgeslagen door de dashboard computer).
Makkelijkste is die even uit te wisselen met een sloper of bij een mede forummeer waar je ff langs mag komen. Het is niet moeilijk.

Wat het laag stationair lopen betreft zou je kunnen proberen om je stationair regelaar ff goed schoon te maken. Is een bekend probleem, maar simpel om te doen.
Zit voor op je motorblok. bestuurderskant. Dat ding waar een stekker en 2 dikke vacuümleidingen aan vast zitten. Ongeveer zo groot als een half cola blokje.
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,17942.0.html
https://volvo850forum.nl/index.php?topic=74296.msg1571291#msg1571291

Lees de wagen ook ff uit voor foutcodes! Werken zeer verhelderend.  :)

Een huilend geluid bij sturen is meestal je stuurpomp die te laag vloeistof heeft, lucht in het systeem of vol vieze zwarte vloeistof zit. Een flush doet vaak wonderen!
Niet te lang mee rondrijden. De pomp gaat kapot en dan valt je stuurbekrachtiging weg! Een jankende stuurpomp is niet blij. Verstandig hier snel even naar te kijken. Er gaat Dextron III ATF vloeistof in die helder aardbijrood moet zijn (als het zwart is, weet je genoeg. Vervangen!).
Omdat het bij lichtjes draaien is verwacht ik dat het de stuurpomp is en niet het aanlopen van een wiel tegen iets oid.

Oh, en check ook deze links:
https://volvo850forum.nl/index.php?topic=45720.0

MacFever

Huilend geluid is enkel bij naar rechts draaien, niet naar links !
Toch een stuurpomp probleem ?

En enkel als de motor zeer warm heeft...

Michaell

Diagnose op afstand is altijd lastig natuurlijk. Ik kan niet bij je onder de wagen kruipen en het checken. Ook ken ik niet het exacte geluid. Ik heb het zelf namelijk niet gehoord.  :)
Het kan! Maar hoeft niet.

De motorolie word altijd vervangen. Bakolie bij een automaat word ook regelmatig gecontroleerd. Net als de koelvloeistof en de remvloeistof.
Maar de stuurbekrachtigingsvloeistof word altijd vergeten. Zolang het stuur nog werkt, is het goed! Toch?  :eusa_think:

Maar het is simpel en snel gedaan. Je kan altijd ff checken. Kost 1 minuut.
Ik zou de simpele dingen eerst controleren. Als je de dop eraf draait, zie je gelijk of het nivo nog goed is en je kan gelijk een paar druppeltjes op je hand laten vallen om te kijken of het nog helder rood is. Als het donker is, dan is het zeker een aankomend klusje.

Vieze vloeistof, lucht of een te laag pijl laat de pomp huilende geluiden maken. Maar niet niet altijd bij elke stuurbeweging.
Tevens tast het de leidingen en de keringen aan van de stuurkolom. En als die gaat lekken, word het een duur en lastig klusje om die te vervangen. De pomp zelf is ook niet echt goedkoop.
Zeker het checken waard.

Mijn wagen had dit ook. Alleen bij rotondes. Verder nooit wat horen en alleen bij warme motor.
De vloeistof was vrij zwart. Ik heb het systeem geflusht en voila! Het was weg en is niet meer teruggekomen. Nu is het helder rood van kleur. Ook merk ik het in het sturen.
Hoewel ik nooit problemen heb gemerkt voelt het stuur ineens nog beter aan. Lichter en soepeler. Het maakte echt verschil. En het geluid? Dat was direct weg en is niet meer teruggekomen.  :eusa_dance:

Check het ook direct na het rijden. Je mag geen schuim zien. Er mogen geen luchtbellen uitkomen. Dat kan een defecte pomp aangeven.

Edit: Ik heb er nog foto's van (klik voor groter plaatje:

Voor

Na

MacFever

Het niveau is goed, net boven maximum maar de kleur is blauw niet rood...

Michaell

Blauw? Dat ben ik nog niet tegen gekomen.  :eusa_think:

Ik weet dat het bij nieuwere wagens groen is.
Mss dat iemand dit kan verhelderen, maar naar mijn weten klopt dat niet in een 850.

MacFever

Ik denk in verkeerde pot gekeken, is van servorem

Waar zit die van het servo stuur ?

Michaell

Ah, dat verklaar het. Dat is waarschijnlijk de Koelvloeistof.  ;D

Die zit in een zwart tankje. Bij de riem (passagierszijde). Voorkant van de motor. Zwarte dop en er staat op: "Power steering".

MacFever

Niveau is goed maar kleur is inderdaad te donker dus ga een tuto zoeken om die olie te vervangen
Ik heb een brug :-)

Michaell

Dat gaat zeker helemaal goed komen!  :)
Ik zou daar inderdaad eerst mee beginnen. Kun je dat wegvinken.

Volgens een bericht op het forum (Ben de originele poster ff kwijt) en dit is ook de methode die ik heb gebruikt:

CiteerHet is eigenlijk heel simpel. Ik had al eens een filmpje in de appgroep gegooid, maar die is blijkbaar ondergesneeuwd in de dagelijkse hoeveelheid berichten.

1) Leeg het reservoir
2) Maak de dunne retourleiding los en koppel daar een doorichtige slang op die in een emmer kan hangen.
3) Maak het vrijgekomen tuitje op het reservoir dicht met bijvoorbeeld ducttape (gaat prima).
4) Krik de auto op zodat de voorwielen vrij zijn.
5) Een persoon in de auto draait de hele tijd de wielen heen en weer naar de uiterste bereiken (is dat Nederlands? )
6) Tweede persoon blijft rustig aan nieuwe vloeistof in het reservoir gieten. Door het draaien wordt de oude vloeistof afgevoerd en zie je bij gebruik van een doorzichtige slang de vloeistof steeds     groener worden. Na ongeveer twee liter is alles mooi schoon. Gebruik de derde liter om het tankje weer te vullen.

Het is belangrijk dat je de flush doet met de auto op contact, vanwege het stuurslot). GEEN draaiende motor, dat gaat echt veel te snel. C.a. 1 liter per seconde ipv 1 liter in een paar minuten.

En voor de 850 word de vloeistof steeds roder. De nieuwere V70 heeft groene vloeistof.

En als de retour leiding weer op het tankje zit heb ik de motor gestart met beide wielen van de vloer en het stuur meerder malen volledig links en rechts gedraaid om ze het geheel te ontluchten (tot je geen schuim/bellen meer ziet en het tankje en het pijl ook niet meer zakt.

MacFever

Dit lijkt mij een goed systeem

https://www.youtube.com/watch?v=LYGPqewZvYg

Ik heb zo een zuigpomp liggen waar ik mijn olie verversingen mee doe :-)

Michaell

Klasse! Zo te lezen heb je de juiste spullen voor deze klus.  :)
Dat filmpje ziet er idd goed uit.

Ik heb zelf een grote olie zuiger gebruikt (soort van lompe injectienaald). Ik kon inderdaad ook gewoon de olie daarmee uit het systeem daarmee zuigen. Voor de zekerheid heb ik het ook met het aan het stuur draaien gedaan, om er zeker van te zijn dat elke druppel eruit kwam (was waarschijnlijk niet nodig, maar toch).

Het stelt inderdaad niet veel voor. Niet vergeten om het systeem te ontluchten. Bij onze oudere wagens kan dat door gewoon het stuur meerdere malen op en neer te draaien. Moderne wagen hebben een echte ontnuchter nodig. Maar bij ons is het een makkie.  8)

MacFever

Heb eens vlug gekeken maar de retour leiding niet direct gevonden
En nu is het donker buiten...

Michaell

Zit aan de rechteronderkant van het tankje. Is een zwarte rubber leiding met een simpele slangklem.
Deze is het. Die moet je loshalen.

De andere leiding is van staal en bevat hoge druk koppelingen die je eraf moet schroeven. De stuurpomp levert enorm hoge druk namelijk! Een rubberen leiding kan dat niet aan (meer dan 1000psi).
Die moet je dus niet hebben.

Simpel gezegd: het is de leiding die van rubber is en makkelijk is los te halen.  :)
Maar het is idd beter zichtbaar als het weer licht is. Alles is zwart van kleur.  ;D

Als je wat meer licht hebt en je inspecteert langs de randen van het tankje ga je hem zien. Kan eigenlijk niet missen.
Als deze al lang vast zit kan het zijn dat deze leiding vast zit. Niet te lomp doen, want het tuutje is van plastic en het kan breken. Dan moet je een nieuw tankje monteren en kun je de wagen niet gebruiken. Dus wees niet al te lomp.

MacFever

Heb de stationair regelaar eruit en ligt vol met rem reiniger tot morgen

Ik heb gelezen dat sommigen hem dan vol spuiten met WD40 om te smeren
Is dat een goed idee ?
Ik dacht dat WD40 niet ideaal is als smering
Iets anders erin doen ?
Niets erin doen ?