ABS module

Gestart door Frank_V70, 14-06-2022 23:50:36

Vorige topic - Volgende topic

Frank_V70

Beste mensen,

Mijn abs lampje brandt de laatste tijd regelmatig. Volgens mij een welbekend euvel, waarschijnlijk de printplaat in de module. Nu heb ik een offerte gekregen voor het oplappen van de contactjes die mij wat te hoog was voor het soldeerwerk. Voor dat geld kan ik er denk ik ook een paar van de sloop verslijten. Brengt mij bij de volgende vragen:

- is er 1 onderdelennummer voor de ABS module in een V70 classic of hangt dat van de uitvoering af? Die van mij is een 2.5 10v, motorcode B5252FS, bj 1999;

- ik snap dat je kunt rijden (en vooral remmen) zonder werkende ABS, maar kun je ook rijden zonder dat de module er in zit? Of is dat onverstandig?

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, alvast dank! (Ik had deze ook op het andere volvo forum geplaatst maar geloof dat hij hier meer op z'n plek is.)

Ries van de Zilverschuit

Je hebt sowieso twee verschillende controllers: met tracs en zonder tracs.

Of je kunt rijden zonder controller heb ik nooit uitgeprobeerd. Zou best eens kunnen, al krijg je mogelijk wel een foutmelding.

Volgens mij repareert Thuurbo (alias Arthur) hier van het forum die dingen ook. Weet niet wat hij ervoor vraagt. Misschien kunnen anderen dat ook wel.

'k Zou hem wel laten repareren, geloof ik. Abs is toch wel een zinvolle veiligheidsvoorziening.

Overigens zou het ook nog een falende abs-sensor kunnen zijn. Sowieso handig om de auto even uit te laten lezen daarvoor.

Er is hier ook al heel veel over dit probleem geschreven trouwens. Even de zoekfunctie gebruiken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

850blues

Heb je al foutcodes uitgelezen?

2 maanden terug had ik ook een brandend lampje en dacht ook
gelijk in jouw richting.
Maar na het scannen - met mn obd dongel en de bekende 850 obd II app. -
kreeg ik foutcodes ABS-(00)77 en/of ABS-433 : battery voltage too high.
Blijkt dus dat het lampje ook gaat branden als de spanning te hoog is.
In mijn geval door een kapotte spanningsregelaar.
(Met draaiende motor had ik over de polen zo'n 18 volt: dynamo laten reviseren en opgelost).
Maw foutcodes uitlezen en anders op zn minst ook ff de laadspanning meten.

En als het de module is, Thuurbo.nl in Gronsveld is idd een goede suggestie om even te contacten.

< edit> foutcode - 0077 - toegevoegd.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

The Demon

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 15-06-2022 10:22:13
Abs is toch wel een zinvolle veiligheidsvoorziening.
ABS is een hulpmiddel, geen veiligheidssysteem, maar een hulpmiddel. Een brandend ABS lampje is geen APK-afkeur meer tegenwoordig.

Zonder controller kan je gewoon rijden.
Je hebt alleen geen snelheidsmeter en de remkracht verdeling werkt niet. Dat laatste kan er in resulteren dat je bij remmen op een glad wegdek ineens de achterkant verliest omdat de achterwielen te hard afgeremd worden.

Foutcodes van een sensor komen meestal voor door slechte solderingen in de controller, die dus eerst maar even laten reviseren door Thuurbo.nl of een ander iemand die kundig is met een soldeerbout.

Frank_V70

Dank allen voor de reacties! Ik ga hem laten uitlezen en als het de controller is dan haal ik hem er even tussenuit om te kijken welk onderdeelnummer het is en of de buurman hem wil proberen te solderen. Ik heb al een offerte voor 170 euro, dat vind ik in verhouding iets te veel, vandaar dat ik even kijk naar alternatieven zoals 1 van de sloop. Die heb ik al voor een paar tientjes.

Groeten!
Frank

Ries van de Zilverschuit

De foutcode zal niet wijzen naar de controller zelf, maar naar bijvoorbeeld een sensor door de slechte soldeerverbindingen. En eentje van de sloop zal je hooguit tijdelijk verder helpen, want ze zijn allemaal eens aan de buurt. Tenzij je, net zoals ik, er toevallig eentje uit een sloper haalt met daarop: Thuurbo, met een datum. Was er helaas eentje zonder Tracs, maar wel goed voor tijdelijk gebruik. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The Demon

Citaat van: Frank_V70 op 15-06-2022 20:29:59
Dank allen voor de reacties! Ik ga hem laten uitlezen en als het de controller is dan haal ik hem er even tussenuit om te kijken welk onderdeelnummer het is en of de buurman hem wil proberen te solderen. Ik heb al een offerte voor 170 euro, dat vind ik in verhouding iets te veel, vandaar dat ik even kijk naar alternatieven zoals 1 van de sloop. Die heb ik al voor een paar tientjes.

Groeten!
Frank
LET OP!
Ga niet zomaar met een soldeerbout in de controller te keer, je maakt kans dat hij onherstelbaar beschadigd!

De juiste manier is:

Een niet te hete bout.
Alle oude tin resten verwijderen en de contacten goed schoonmaken.
Daarna de contactpunten opnieuw solderen met zilver tin.

Ik kan het niet en begin er niet aan en helaas is diegene die het wel goed kon vorig jaar overleden.

Is slechts even ter info hoor, het is jouw keuze verder.

soumsoum

Zelf ook zeer goede ervaring met Thuurbo (die veel ervaring heeft en een schappelijke prijs hanteert voor forumleden) dus sluit me helemaal aan bij de gegeven adviezen.
Controller demonteren was niet per se ingewikkeld maar kan me 4 lange 'inverted' torx boutjes herinneren waarvan eentje lastig te bereiken
Volvo 855R 1996

KIM

Je kunt wel rijden zonder controller en met een storing er in maar er is wel iets om rekening mee te houden en daarom is het raadzaam om het zsm te repareren:

Onze auto's hebben een elektronische remkrachtregeling op de achterwielen (EBD) en geen mechanische. Deze regeling wordt uitgevoerd door de ABS controller. Wanneer er een storing aanwezig is vindt deze regeling niet plaats en zal de remdruk naar de achterwielen ietwat aan de hoge kant zijn wat tot gevolg heeft dat je achterwielen eerder blokkeren dan de voorwielen (bij krachtig remmen dus). Dat wil je niet want dan sta je achterstevoren.

Frank_V70

Bedankt allemaal voor de reacties. Even in reactie op sommigen:

- de offerte was van Thuur! Alleen wist hij niet dat ik forumlid ben. Ben ook niet erg actief op het forum (mea culpa);
- ik zou alleen aan de ABS controller laten 'prutsen' als ik zeker weet dat hij stuk is, in het kader van baat het niet, dan schaadt het niet. Er gaat voor de prijs van de reparatie net zo makkelijk 1 van de sloop in als die maar een paar tientjes kost (dan heb ik er ook nog 3 maanden garantie op).
- Ik had overigens gisteren het idee dat ik bij heel lichtjes remmen al de ABS in werking voelde (vanwege het gevoel aan het rempedaal). Duidt dit misschien op een ander probleem dan de controller? Bijvoorbeeld een sensor? (Ik heb hem helaas nog niet kunnen laten uitlezen maar dat gaat zoals gezegd wel gebeuren binnenkort. Mag ik verwachten dat dat meer duidelijkheid geeft? Of zoals ries zegt, als een sensor een melding geeft kan het alsnog de printplaat zijn);
- ik had gisteren de auto draaien om de carterventilatie te controleren (die was ok). Toen dacht ik dat het een goed idee was om even onder de ABS controller te voelen of er een onderdeelnummer voelbaar was dat erin gestanst zat, aangezien ik nog steeds geen onderdeelnummer weet (zie oorspronkelijke vraag). Ik kreeg vervolgens een behoorlijke elektrische opdoffer, ik denk omdat ik de metalen buis die er vlakbij loopt aanraakte. Nu snap ik dat het niet verstandig is om met een draaiende motor aan dingen te gaan zitten, maar vroeg ik me toch af of ik niet op zoek moet naar een kabel die ergens sluiting maakt. Oftewel, is het 'normaal' dat je zo'n schok kunt krijgen, of is het een teken dat er ergens iets contact maakt dat geen contact hoort te maken?

Overigens betreft het een V70 classic (1999), zonder tracs geloof ik.

Frank_V70

Inmiddels wijzer tav onderdeelnummer voor de ABS module van een V70 bj '99:

Geen TRACS of STC: Volvo onderdeelnummer 8619544.
Met TRACS: 8622097.
Met STC: 8619545.

Misschien heeft iemand anders er ook wat aan.

Update: helaas klopt bovenstaande niet. Juiste nummer voor die van mij is iig 9472969 / 10.0949-0406.3