div. foutcodes gevonden én gereset. Echter eentje blijft terugkomen

Gestart door wbeetje, 22-09-2022 17:37:31

Vorige topic - Volgende topic

wbeetje

Hoi andere 850-liefhebbers,

Inmiddels (zie ook mijn andere topics, met name over de airco én uitleesapparaat), een uitleestooltje laten maken. Er kwamen de volgende foutcodes tevoorschijn: 1-1-2, 2-1-1, 3-2-5, 4-1-1, 4-1-8, 4-1-9  Daarna deze codes gereset. En nogmaals uitgelezen, het rare is dat er dan nog één code uitkomt die in eerste instantie niet gemeld werd. Namelijk 1-2-2.

Div. keren gereset, maar blijft dus terug komen. Volgens de code lijst : "outside temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts", maar wat betekent het precies? Iemand een idee? één of andere sensor vervangen waarschijnlijk, maar waar is deze gevestigd en welke moet ik waar bestellen? 

Wie heeft raad?

Mvg,

Bart (wbeetje)

wbeetje

deze gevonden:

https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/1347010/RD1347010

maar zou dat wel de goede zijn? zit blijkbaar in het luchtfilterhuis, maar rare is dan zou motor toch ook problemen moeten geven, bijv. motormanagementlampje wat zou moeten branden.

Of zit er nog ergens een andere buitentemperatuursensor, speciaal voor de kachel/airco?

rjverbrugh

Dat lijkt een defecte buitentempsensor of de bedrading daar naar toe. Heb je wel weergave van de buitentemperatuur in je dashboard? Dat ding zit meen ik ergens in/ bij je bumper. En doet denk ik ook iets met je ECC.

wbeetje

ja op dashbord geen problemen, geeft ie gewoon aan en de temp.die hij aangeeft klopt altijd wel zo ongeveer.

Maar in de bumper dus ergens? Als ik op internet zoek krijg ik alleen de buitentemp.sensor gevonden die blijkbaar in het luchtfilterhuis zou moeten zitten?

Peultje

Die sensor zit bij mij onder in de bumper achter het roostertje naast het mistlicht rechts bij het sleepoog. Aan dat laatste zit ie met een tijrip vast. Dit omdat het gat wat eigenlijk voor de bevestiging bedoeld is in de zwarte plastic beschermplaat onder de radiateur uitgelubberd is
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

wbeetje

oké, bedankt voor je info, Peultje !

Enig idee waar deze ergens te bestellen is én hoe deze sensor precies genoemd wordt?

Mvg,

Bart.

wbeetje

nog even gezocht hier op het forum, vond iets uit 2009, namelijk het volgende (tussen de aanhalingstekens) :

" Dat is een andere sensor. Je hebt er minimaal 2:

1. de buitentemperatuursensor van de ECC (die zit óf bij het interieurfilter onder de parafaan, óf tussen de interieurventilator en de kachelweerstand bij de bijrijdersvoeten).
2. de buitentemperatuursensor van de boordcomputer (die zit onder de bumper iets rechts van het midden als je voor de auto staat en naar de bumper kijkt)."

Het lijkt er dus op dat er 2 verschillende sensoren zijn voor de buitentemp. Als ik bovenstaande uit 2009 lees is dus duidelijk waarom mijn boordcomputer dus de temp. gewoon goed aangeeft. Er zit er dus nog ergens eentje. Zoals dus in het oude topic aangegeven wordt schijnbaar onder de parafaan. Echter geen idee wat parafaan betekend? Iemand?

Of dus tussen de interieurventilator en de kachelweerstand bij de bijrijdersvoeten). Zou ik raar vinden want dat is dus in de binnenruimte ?

Gr.Bart

wbeetje

en in een topic uit 2007 :

" Er zitten 5 sensoren in de 850.

- 2 interieursensoren: die zitten achter de handgrepen boven de deuren.
- 1 buitentemperatuursensor: die zit óf buiten bij het interieurfilter (waarschijnlijk <MY1995) óf binnen bij de kachelventilator (vanaf MY1995)
- 2 uitstroomtemperatuursensoren: die zitten in de linker en rechter uitstroombuis (rechts thv het lampje van de dashboardkastje en links thv het contactslot. "

waarschijnlijk dus binnen bij de kachelventilator. Geloof dat die onder de schopplaat bijrijder zit?

rjverbrugh

De parafaan is de zwarte afdekking waar de ruitenwissers uitkomen, zit vast met 5x torx 25 schroeven uit het hoofd. Bij mijn gecrashte '95 T-5R zit daar geen tempsensor. En ik kan 'm ook niet vinden bij de kachelmotor ( mijn dashboard ligt eraf).

wbeetje

dat is vreemd inderdaad. Had gehoopt dat de info uit 207 en 2009 die ik hier vond wel zou kloppen,

Iemand anders een idee waar hij zit, hoe hij er precies uitziet ?

rjverbrugh

Denk dat ik 'm gevonden heb. achter de bedrading bij de kachelmotor zit een groen stekker met 2 draadjes in iets zwart. Dat eruit gefrot, lijkt op een temp sensor. Volvo nr is 4970 1363439. Als ik daar op google krijg ik sensor binnen temperatuur.

wbeetje

super bedankt voor je moeite. Maar het is de buitentemperatuursensor vd ecc, dus dit (je foto) is niet de goede denk ik, omdat je zelf al aangeeft "binnen"

rjverbrugh

Tja, dan weet ik het ook niet meer. Ding zit iig voor de verdamper en het verwarmingselement. Je zou even kunnen proberen en die eruit halen en doormeten.
Vond nog een beschrijving van een ECC systeem, wel US version, en daar zit de tempsensor voor de opening van de inlaat waar bij mij het interieurfilter zit(onder de parafaan) Plaatje 4 uit de linlk.
https://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AC-HeaterSystem-Auto.pdf

Poortvloed

Mogelijk helpt dit online Wiring Diagram 850 1995 je verder:
http://www.volvo850.ru/shem/1995.pdf

Sowieso handig als naslag materiaal en mogelijk kun je daar de juiste sensor terug vinden.

Succes!
Volvo V70 2.5 10V MY99 LPi 463.000

wbeetje

Bedankt mannen. inderdaad misschien wel makkelijk in de toekomst wat jullie stuurde.

Maar via v Roosmalen Tilburg erachter gekomen welke ik moet bestellen (sensor kost 75 euro) en waar hij schijnt te zitten.

Fotootje dat ik van ze kreeg zou ik hier wel willen plaatsen. Maar weet niet hoe ik hier een foto kan toevoegen, iemand een idee ?