Startproblematiek 850 2.5 10v

Gestart door 855/96, 28-09-2022 13:43:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855/96

Helaas heeft de immer trouwe 850 van een maat van mij sinds kort te kampen met wat problemen wat heeft geresulteerd in een stilstaande auto vooralsnog. Een kleine uiteenzetting:

1. Accu heeft niet genoeg power om auto te starten. Buurjongen bereid hulp te bieden met startkabels. Kabels zijn in eerste instantie verkeerdom aangesloten. (geen rook of knal oid). Of de startmotor toen wel of niet ronddraaide is onbekend, maar toen de kabels vervolgens correct werden aangesloten wat het meteen starten-lopen.
2 Enkele ritjes gegaan totdat bij 1 ritje (nadat de auto nog geen 5 minuten stil heeft gestaan) hij niet wou starten, ondanks dat de startmotor wel draaide, toch voor de zekerheid wat extra power erbij d.m.v. extra accu+startkabels, hij wou toen niet meer starten. Wellicht verzopen? Auto in parkeervak geduwd en de volgende ochtend was wederom direct starten-lopen zonder hulp van tweede accu).
3. Enkele dagen later accu niet genoeg power, kabels erop maar wil niet meer starten.

Waarnemingen:

*. Bij het op het contact zetten (met tweede accu via kabels aangesloten) blijven alle dashboard waarschuwingslampjes uit. Het klokje werkt wel, de koplampen ook, centrale vergrendeling ook maar de radio weer niet. En de auto wil absoluut niet starten. Startmotor doet wel zijn best.

*. Alle steekzekeringen zijn nog in orde.

*. Er zitten 2 ECU's in, (op YT zag ik auto's met 1, waarom zitten er hier 2 in?) geen van beide ruikt branderig.

Dit is toch wel zo ongeveer het relaas naar beste herinnering naar boven gehaald.

Hamvraag is nu, waar als eerste opzoek gaan naar het probleem van het niet willen starten.

Alvast dank voor alle zinvolle input!
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

aloisdecroon

foutcodes uitlezen ?

Hoe is het onderhoud, waarschijnlijk accu slecht en mogelijk dynamo (hoeveel volt meet je op de accu als de auto alleen op contact staat en als de motor draait)

Jerra

Als de lampjes niet gaan branden op het instrumentenpaneel bij op contact zetten zou ik het contactslot ook verdenken.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

855/96

Thx, zou een defect contactslot ook het niet willen lopen maar wel de startmotor laten draaien kunnen verklaren?
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

bee

Geen lampjes branden, dan ook geen spanning op de motormanagement/wisselbak controler.
Komt allemaal van het contactslot stand ontsteking.
Is wel een bekend zwakker punt vd 850.
Zou hier het eerst het probleem zoeken.
Is makkelijk te vervangen. Zit op achterkant van slot. 2 schroefjes en een steker.

Arjen.

855/96

#5
Dank, dat biedt wel weer perspectief! Ik had al even op youtube gekeken, moet ik alleen het onderdeel vervangen wat Robert hier loshaalt, of moet er nog meer vervangen worden? Het betreft een late 96'er (08-1996). Ik begreep van iemand dat er dan sprake kan zijn van een startonderbreker die roet in het eten kan gooien.

https://youtu.be/FbylmFbQsHc
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

855/96

Citaat van: bee op 30-09-2022 07:41:07
Geen lampjes branden, dan ook geen spanning op de motormanagement/wisselbak controler.
Komt allemaal van het contactslot stand ontsteking.
Is wel een bekend zwakker punt vd 850.
Zou hier het eerst het probleem zoeken.
Is makkelijk te vervangen. Zit op achterkant van slot. 2 schroefjes en een steker.

Arjen.

Die was idd gemakkelijk te vervangen, helaas zonder enige verbetering.
Ik had bij een video van Robert DIY mijn vraag achtergelaten en hij adviseerde om het euvel te zoeken in de stroomtoevoer naar relais en zekeringen; "Probably the bee cable on the battery. The cable that goes to the fuse box." Ik had in het weekend 's gekeken of daar iets over was te vinden online en vond een pagina waar men met een reperatie van de B+ terminal bij een Classic (https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=35208) Ik dacht min of meer hetzelfde aan te treffen in de 850 maar ik zie nergens een 'dikke +draad' in of rondom de fusebox. Ik zie alleen twee kabelbomen in- en uitgaan met ontelbaar veel dunne draadjes. Heel even kwam ik op de gedachte om eens onder de zekeringen en relais te kijken maar werd meteen ontmoedigd door een ander filmpje van Robert DIY; https://www.youtube.com/watch?v=3q4X-fMKjd8. Ook in dat filmpje zie ik nergens een 'dikke +draad' de fusebox in gaan of gemonteerd zitten.

Nu is mijn vraag eigenlijk best wel simpel, over welke kabel hebben we het nu precies en waar vind ik het eindpunt daarvan of heb ik het een en ander verkeerd begrepen ivm met mijn beperkte kennis in deze.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic