850 T-5R loopt te arm -- blijkt bij tuning

Gestart door segermans, 11-04-2023 08:25:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoFreak89

Citaat van: Ludo op 28-05-2023 21:39:44Blijkbaar werkt die zoekfunctie hier nog altijd niet, na zovele jaren.  ::)
Het had je anders veel werk en zoeken bespaard, want de oorzaak van deze foutcode is met deze fix al meermaals opgelost...


Hij had zijn brandstofpomp al vervangen (zie eerste pagina), dus daar keek niemand meer naar. Dat hij daarmee een afwijking introduceerde die ongeveer dezelfde symptomen gaf als zijn originele euvel is gewoon toeval.

Blij om te horen dat het is opgelost en je brandstofdruk weer normaal is.

Ludo

Na het lezen van volgende zin in de startpost, ben ik inderdaad gestopt.

Citaat van: segermans op 11-04-2023 08:25:07Naar aanleiding van het vervangen van bovenstaande onderdelen begon bij mijn testrit de CEL te branden met code 231

Daarom dat ik zeg, als die zoekfunctie goed werkte, had er geen enkele vraag gesteld hoeven te worden.
De foutcode had voldoende kunnen zijn om de oplossing te lezen.
Hij is nl niet de eerste die met dit euvel te maken heeft.

segermans

Citaat van: Ludo op 29-05-2023 00:04:30Na het lezen van volgende zin in de startpost, ben ik inderdaad gestopt.

Daarom dat ik zeg, als die zoekfunctie goed werkte, had er geen enkele vraag gesteld hoeven te worden.
De foutcode had voldoende kunnen zijn om de oplossing te lezen.
Hij is nl niet de eerste die met dit euvel te maken heeft.


inderdaad. En als je dus door had gelezen, had je gezien dat ik als reactie op deze code de brandstofpomp vervangen heb, waarna het probleem niet weg ging. Afin, laten we het hierbij houden. Wil graag dit topic mogelijk nog eens in de toekomst gebruiken :)

segermans

Ondanks dat de brandstofdruk nu goed was, bleef de Volvo te rijk lopen. Gister heb ik de lambda sensor vervangen, waarna de AFR direct 1.0 werd! Eindelijk...

Dus blijkbaar krijg je geen CEL voor een defecte lambda sensor als deze scheve metingen doorstuurt.

Al met al wel een lastig probleem om met OBD1 te diagnosticeren... eerst die brandstofpompslang die er half afgeschoten was en vervolgens een lambda die niet werkte maar geen CEL gaf.

Nogmaals dank voor jullie hulp! Nu kan ik eindelijk verder bouwen aan de T-5R!

Menno3274

Lekker bezig. Goede stage 0 komt eraan. ;)

segermans

Citaat van: Menno3274 op 07-06-2023 08:19:27Lekker bezig. Goede stage 0 komt eraan. ;)

Inderdaad.. Heb nu alles voor stage 0 vervangen, m.u.v. de luchtfilter. Die nog vervangen, dan genieten en nog maar eens terug naar RICA voor een bank uitdraai.

segermans

Vandaag weer naar RICA -- laten we hopen dat dat alles het dit keer blijkt te doen  :eusa_pray:.

Mijn AFRs lijken al aardig te zijn. Zit ongeveer op lambda = 0.85 bij WOT in de 3, maar dit is 0.9 in de 4. Dus tikje arm. Verder even overleggen hoe het zit bij halfgas -- dan wordt er wel boost opgebouwd (+/- 0.5 bar), maar blijft de lambda = 1. Lijkt me dus dat hij dan nog in closed loop zit. Ben benieuwd of dat kwaad kan. We gaan het meemaken.