Ervaringen met lekkende Triton velg langs de boutjes?

Gestart door Anton Meindertsma, 20-12-2022 17:52:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Anton Meindertsma

Hallo daar,
Eén van mijn banden verliest langzaam druk. Met de Triton velg met band naar m'n bandenboer geweest. Hij zegt dat de Triton velg lekt langs één of meer van de 17 bevestigingsboutjes waarmee het hart aan de velg vastzit.
M'n bandenboer zegt dat als ik de boutjes er uit draai, hij deze wel opnieuw wil verpakken.

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, wat is de beste oplossing? Hoe krijg ik de boutjes er het beste uit (afbreken, brrr)? Of beter niet aan beginnen?
Volgens mij zijn het 12 hoekige TORX boutjes.

Graag jullie reactie, bedankt en groet,
Anton

rjverbrugh

Ken die velgen niet, maar klinkt Beetje zoals bij BBS. Enige manier om die luchtdicht te krijgen is opnieuw met de juiste pakking afdichten, en dus nieuwe of oude boutjes gebruiken. Ik heb daar destijds voor de bbs toen een 12- kantige buiten ( off juist binnen ) torx dop voor gekocht. Die ligt hier werkloos in Gameren, maar geen idee of die past.

MikeyQR

Lijkt mij stug dat dat lekt bij de boutjes.
Ik heb zelf een paar setjes van de 18 inch Tritons opgeknapt en die boutgaten komen niet uit in de velg waar de band zit.
Of er moet 1 of ander onbenul 1 bout hebben moeten uitboren en te ver geboord mocht jou set ooit zijn opgeknapt?, dan nog lijkt het mij niet kunnen.
Mogelijk zou je het kunnen oplossen met locktite maar dat weet ik zo niet.

Ik heb een dop die past evenals org nieuwe BBS boutjes die erin horen.

Voor interesse stuur maar een PB

Maestro12

Alleen het hart zit toch gebout, volgens mij mag de velg zelf niet uit meerdere delen bestaan en/of doorlopende boutgaten hebben of MikeyQR moet gelijk hebben

Citaat van: MikeyQR op 20-12-2022 20:53:39
....................
Of er moet 1 of ander onbenul 1 bout hebben moeten uitboren en te ver geboord mocht jou set ooit zijn opgeknapt?, dan nog lijkt het mij niet kunnen.
.......................

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Anton Meindertsma

Bedankt voor jullie reacties.
Vanmiddag heb ik het internet afgespeurd naar vergelijkbare ervaringen met BBS Triton velgen met lekkende boutjes maar niks van belang kunnen vinden. Vandaar dat ik jullie hulp in heb geroepen.
Deze Tritons zitten onder m'n fijne C70 die ik sinds januari 2003 in bezit heb. Als er al iets mee zou zijn gebeurd (te ver doorboren van de gaatjes) dan zou dat voor die tijd moeten zijn gebeurd. Ook een beetje vreemd dat ik, in dat geval, er niet eerder last van heb gehad.
Een goede vraag: komen de boutjes uit in de velg of niet? Weet iemand dat of anders hoe vast te stellen? Band er af? Of kan iemand een foto leveren van de binnenkant van een kale velg?
Van de andere kant, de eigenaar van de Volvo garage in Amstelveen (dezelfde waar ik mijn C70 laat onderhouden) verzamelt bijzondere Volvo's en heeft volgens mijn bandenboer hetzelfde probleem gehad met BBS Triton velgen. Ik kom al jaren bij deze bandenboer en heb vertrouwen. De genoemde Volvo garage laat hier de bandenservice verrichten.

Vandaar m'n twijfels over wat te doen. Kortom, wat nu? Graag opnieuw jullie suggesties.

Groet,
Anton

BBS

Die boutjes zitten half in de velg en komen zeker niet in de velg zelf uit. Bij montage zit er altijd wat dichtmiddel aan de boutjes om ze luchtdicht te maken. Maar waarschijnlijker zit er tussen de velg en het hart te weinig kit tussen. Dan komt er druk vanuit de band naar het hart en de boutjes waar dan lucht langs komt zie je het lekken. Maar de daadwerkelijke luchtlekkage kan wel heel ergens anders vandaan komen.

Elke gereedschapsspecialist heeft wel een 12-kantig torxbit liggen die erop past.

Het enige wat je nu kunt doen is de band eraf laten halen, torx boutjes eruitschroeven - die zijn maar max 15mm lang - en het hart loshalen van de velg. Het hart kan echt goed vastzitten aan de velg maar enige overtuiging komt ie gewoon los. De boel goed schoonmaken en alle oude kitresten verwijderen en als alles 100% schoon is opnieuw de boel afdichten met een specifiek afdichtingskit en dan opnieuw monteren. Torxboutjes kruislings monteren en omgekeerd kruislings vastzetten. De velg een paar dagen laten staan zodat de kit mooi "hard" word en de band opnieuw monteren laten.
Volvoloos....

MikeyQR

Citaat van: BBS op 21-12-2022 13:39:07
Die boutjes zitten half in de velg en komen zeker niet in de velg zelf uit. Bij montage zit er altijd wat dichtmiddel aan de boutjes om ze luchtdicht te maken. Maar waarschijnlijker zit er tussen de velg en het hart te weinig kit tussen. Dan komt er druk vanuit de band naar het hart en de boutjes waar dan lucht langs komt zie je het lekken. Maar de daadwerkelijke luchtlekkage kan wel heel ergens anders vandaan komen.

Elke gereedschapsspecialist heeft wel een 12-kantig torxbit liggen die erop past.

Het enige wat je nu kunt doen is de band eraf laten halen, torx boutjes eruitschroeven - die zijn maar max 15mm lang - en het hart loshalen van de velg. Het hart kan echt goed vastzitten aan de velg maar enige overtuiging komt ie gewoon los. De boel goed schoonmaken en alle oude kitresten verwijderen en als alles 100% schoon is opnieuw de boel afdichten met een specifiek afdichtingskit en dan opnieuw monteren. Torxboutjes kruislings monteren en omgekeerd kruislings vastzetten. De velg een paar dagen laten staan zodat de kit mooi "hard" word en de band opnieuw monteren laten.


Er zit geen kit is iets tussen het hard van de velg als de velg zelf.
Ook bij de boutjes niet, die zijn er gewoon zo ingedraaid.
De boutjes komen in de buitenzijde velg te zitten en komen niet in contact met lucht ze zitten echt in de velg.



Ik kan geen foto vinden van de velg waar de band omheen zou moeten zitten om te laten zien dat er geen gaten te zien zijn.

Anton Meindertsma

Hallo,
Bedankt voor jullie antwoorden en het meedenken.
Even iets recht zetten: ik dacht dat het om een BBS Triton velg gaat maar volgens wat ik op internet heb gevonden gaat het om een 17 inch velg van BBS namelijk de Propus.
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik morgen weer een afspraak bij m'n bandenboer om nog eens beter te kijken naar waar de lekkage zit.
Mede naar aanleiding van de reacties van MikeyQR, Bert-Jan BBS en wat ik op internet (niet) heb kunnen vinden, kan ik me namelijk niet voorstellen dat de fabrikant BBS het wiel zo knullig heeft gemaakt dat de luchtkamer langs de boutjes kan gaan lekken. Omdat het losmaken van de boutjes niet zonder afbreukrisico is lijkt het me momenteel het beste om eerst nog eens beter naar een lekkageplek te zoeken. Maar, omdat het drukverlies langzaam gaat hoop ik maar dat we wat kunnen vinden.
Wordt vervolgd.

P.S. Zojuist kwam de laatste reactie van MikeyQR binnen. Zeer bedankt voor de foto.
Voor de duidelijkheid: bedoel je dat mogelijk de kit tussen de velg en het hart lekkage zou kunnen veroorzaken? De boutjes op zich dus niet want zitten in de buitenzijde van de velgrand.
Graag je reactie.


MikeyQR

Citaat van: Anton Meindertsma op 21-12-2022 21:53:18

P.S. Zojuist kwam de laatste reactie van MikeyQR binnen. Zeer bedankt voor de foto.
Voor de duidelijkheid: bedoel je dat mogelijk de kit tussen de velg en het hart lekkage zou kunnen veroorzaken? De boutjes op zich dus niet want zitten in de buitenzijde van de velgrand.
Graag je reactie.



Er zit geen kit tussen het zit koud op elkaar, op de boutjes zit geen locktite of kit.
Zoals gezegd heb ik al een paar setjes opgeknapt en uit elkaar gehaald gehad.
En ze zitten best strak in elkaar.

Anton Meindertsma

MikeyQR, bedankt. Ben ik alweer van verder op de zoektocht naar waar de lekkage wel en niet zou kunnen zitten.

BBS

Hmmmm vreemd....
Ik heb zelf ook BBS'en opgeknapt en daar zat dus weldegelijk een soort van kit tussen het hart en de velg. En de boutjes zitten in de velg en komen er aan de binnenzijde idd niet uit.
Die boutjes breken echt niet af, als je ze met beleid losdraaide pak je ze er zo uit....


Maar je zou ook eens kunnen kijken of het ventiel lekt, die kans lijkt mij 10x groter dan dat hij bij de boutjes lekt. Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gezien. Wel corrosie op de velgrand en de ventielen die lekken.....
Volvoloos....

Anton Meindertsma

Hallo,
Vandaag weer naar de bandenboer geweest. Helaas heeft hij geen waterbak (?!) want ik had graag willen weten waar een eventuele lekkage zit. De band er af, velgranden schoongemaakt (waren nog netjes) en een nieuw ventiel. De band er weer om en gebalanceerd.
De boutjes steken niet door de velg heen, dus de eerste diagnose van de bandenboer klopte niet.
Eerst wachten tot het tijd wordt om de winterwielen weer te monteren en dan bewaken of de boel nu wel goed dicht is en op druk blijft.
Ik ben erg blij met jullie reacties. Anders had ik onnodig de boutjes er uit gedraaid.
Allen zeer bedankt!

Jur-volvo850

Dit heb je vast al wel gecontroleerd maar toch...
Maat van me had al een tijdje hetzelfde euvel (met een normale velg) en besloot recent om hier in de werkplaats de velg/band rand te controleren.
Hij kon zelf niks geks vinden en pompte de band weer op.
Ik heb toen eens flink met ruitenreiniger alles ingespoten en uiteindelijk een zeer kleine lekkage kunnen vinden d.m.v. de belletjes.
Bleek een heel klein haarscheurtje te zijn in de rand van de velg (bijna niet te zien).
Dus de band even goed oppompen, inspuiten met zeep en goed de tijd nemen om de belletjes te spotten.... de lekkage is maar heel minimaal.
Volvo 850 T5 Sedan | 1994 | 601 609 Rood