Cruise-control werkt niet, wat is foutcode 2-3-1?

Gestart door Roffeltje, 15-01-2023 15:16:07

Vorige topic - Volgende topic

Roffeltje

Ik zou graag de cruise-control van mijn 850 (92'er GLT) weer werkend willen hebben. Heb de auto verkocht en beloofd dat ik de cc zou repareren, maar tot op heden is dat nog niet gelukt.

Ik heb 2 identieke 850's en ik heb eerst alle cc-onderdelen van de ene op de andere gezet, dus het vacuümpompje/regulator, het relais, de RAW-schakelaar, de balg bij het gaspedaal en de rempedaalschakelaar (automaat, dus geen koppeling). Aan de onderdelen ligt het niet, want de bij de verkochte 850 werkt de cc nog steeds niet en bij de andere wel. Tijdens het rijden en het inschakelen van de cc wordt de balg niet vacuüm gezogen, dus het is ook niet het hendeltje op het gaspedaal.

Vervolgens heb ik het relais verwijderd en met wat meetdraadjes de vacuümtest gedaan bij beide auto's en ook dit was allemaal goed: Pompje gaat draaien, balg wordt volledig vacuüm gezogen, bij uitzetten pomp blijft het vacuüm netjes erop (dus geen lek) en bij het bedienen van het rempedaal gaat het vacuüm er vanaf.

Daarna (had ik eigenlijk eerst moeten doen, had heel wat werk gescheeld) heb ik de zaak uitgelezen. Bij het OBD-I diagnosestekkertje op B2 (cruise-control) krijg ik de code 1-2-2: "speed below minimum/no signal" ook na rijden boven 35 km/u en daarna met draaiende motor uitlezen (dus auto niet van het contact geweest). De cc krijgt dus geen signaal dat ie aan mag gaan.

Volgens de documentatie die ik het moet ik kijken of de snelheidsmeter goed werkt en dat doe ie, dus het snelheidssignaal komt daar goed binnen. Nu moet ik het instrument cluster (de tellerbak) checken op foutcodes, dus stekkertje in A7 en uitlezen. Ik krijg vervolgens code 2-3-1, maar ik het geen idee wat dat is. Het lijstje van A7 dat ik heb heeft alleen codes die beginnen met 1, dus 1-x-x. Bij code 1-3-1 zou er een slechte verbinding zijn tussen de tellerbak en cruise-control, maar die code krijg ik dus niet.

Iemand enig idee wat instrument cluster (A7) code 2-3-1 is en kan dit te maken hebben met een niet werkende cc?
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

soumsoum

Ik weet niet precies wat die foutcode inhoudt
Wel heb ik ooit bij mijn mx5 een soortgelijke zoektocht gehad. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de zogenaamde reid- sensor in de tellerbak stuk was. Deze sensor verzorgt het snelheidssignaal (wel ander systeem dan Volvo met een fysieke kabel vanuit versnellingsbak naar cluster). Vervangende sensor uit een donor tellerbak gehaald en sindsdien werkt de cc
Zou een tweedehands tellerbak overzetten je probleem niet oplossen? Of eerst omwisselen tussen de twee 850's
Succes!
Volvo 855R 1996

Roffeltje

Ik vermoed ook dat het zoiets is, maar ik ga er niet verder meer naar kijken, geen tijd voor de komende periode. Met de koper overeengekomen dat hij de 850 overneemt zonder werkende cc.

Bedankt voor het meedenken!
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011