Knipperlicht relais ?

Gestart door Daan1976, 27-12-2002 22:05:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

Citaat van: Vertigo op 19-10-2006 11:44:49
Maar dit ligt dus aan het knipperlicht relais begrijp ik. Ik vermoed dat de buitentemperatuur / luchtvochtigheid er ook mee te maken heeft dat het relais minder functioneert.

Dat relais zit in de auto en vormt 1 geheel met de alarmlichtschakelaar. Trek die er maar eens uit ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Vertigo

Ik heb tot nu toe geen last meer gehad, maar zal het onthouden indien het probleem zich nog een keer voordoet. tnx

CeeBee

De mijne heeft ook kuren, soms sneller, soms langzamer.

Hij blijft soms ook wel eens "plakken" als ik naar zijn zin te langzaam de hendel omzet van de richtinganwijzers, dan begint'tie te zoemen.

Zal hem eerdaags ook even eruit trekken.
V70N 2.5T AWD


HJ850

#18
Citaat van: thuur op 04-09-2005 13:15:46
Citaat van: denkweb op 04-09-2005 11:49:45
Open halen en metalen clipje afknippen! Zal toch wel te doen zijn ;)

Zekers. Ik denk dat het relais dan heeeeel stil wordt :-X ;D

Je zou evt. wel de contacten van het relais kunnen verbuigen zodat de slag korter is. Maar ik zou je aanraden dit eerst te proberen op een reserveexmeplaar..

Nou mannen, ik heb de operatie gedaan.
Nadat relais open was weer aangesloten en richtingaanwijzer aan en gekeken wat er zo tikt: bij de versie die ik heb een plaatjes bij 1 van de 2 spoeltjes.

Schroendraaiertje er tussen en plaatje stil gehouden: hee, knipperlichten doen het nog steeds! Dus blijkbaar puur voor de tik?  Overigens hoor je nog een zachte klik links onder uit het dashbord (centrale relais kast denk ik).

Mooi, dichtkitten dus. 'Bring out the BlueTag' (van dat posterophang gummy met een soort PostIt plak er in)

Hier zie je hoe dat spul in de bewegingsruimte van de knipper gestopt wordt, gezien van achteraf het relais:


In de auto weer, en:
niets. Helemaal geen knipperlicht meer >:(.
Oeps  ;D

Blijkbaar was er toch enig contact nodig... al doende leert men.
OK, mooie van dit spul is dat je het schoon kunt verwijderen, dus er weer uit pulken.
Hierbij is wellicht ook het plaatje al iets verbogen, zoals hier ook gesuggereerd is.
Door nu steeds wat weg te halen en te testen of de knippers al weer gingen werken, gingen ze uiteindelijk weer werken met toch nog wat bluetag er tussen.

Gevolg: de harde knipper-tik is een heel stuk zachter  :D :D


Mijn conclussie: plaatje wat de herrie maakt zorgt wel degelijk ook voor electrisch contact, maar met wat prutsen is het mogellijk hem in elk geval stiller te krijgen.  Ik denk dat plaatje verbuigen zodat de slag kleiner wordt meeste effect heeft. Anderzijds dempt bluetag ook de trilling in het plaatje. Ik heb er jarenlang een te harde deurbel mee gedempt  ;D
Het kan hooguit stuk gaan, wat zo her en der sowieso gebeurd, en dan is het vervangbaar.

Ik ben in elk geval heel blij dat ik van die takkeherrie verlost ben  :eusa_dance:


Citaat van: thuur op 04-09-2005 13:15:46
Vwb het eruit halen:
Ik haal de knoppen (of in mijn geval het afdekplaatje voor 4 knoppen) onder de schakelaar weg, en dan met een vinger de knipperschakelaar even wat van links naar rechts bewegen en dan komt ie zo eruit.
Gr 8)
Bij mij lukte dit overigens niet; ik heb hem er pas uit kunnen wippen toen de dasbordkap gelicht moest worden i.v.m. vervangen dashbord lampjes. Als die kap er af is, wip je het (lange) relais er zo uit.

Hajo

Robert Haven

Citaat van: CeeBee™ op 01-11-2006 07:50:37
Hij blijft soms ook wel eens "plakken" als ik naar zijn zin te langzaam de hendel omzet van de richtinganwijzers, dan begint'tie te zoemen.
Zal hem eerdaags ook even eruit trekken.
Heb ik ook last van; typische v70/850 kwaal?? ???
als het relais vervangen moet worden, heeft iemand enig idee wat dat moet kosten bij de dealer? En wat als je het zelf wil doen (alleen relaiskosten dus)?

Ludo

die dingen vind je op ebay voor enkele euros.

HJ850

Citaat van: Ludo op 11-11-2006 18:11:28
die dingen vind je op ebay voor enkele euros.


Heb je een tip waarop je dan moet zoeken?

Ludo

Citaat van: HJ850 op 22-04-2007 21:53:59
Citaat van: Ludo op 11-11-2006 18:11:28
die dingen vind je op ebay voor enkele euros.


Heb je een tip waarop je dan moet zoeken?

warning
switch

;D

mehn

Ik heb er nog 1 liggen voor een <MY1995

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

HJ850

Citaat van: HJ850 op 01-11-2006 08:14:11
Gevolg: de harde knipper-tik is een heel stuk zachter  :D :D

Mijn conclussie: plaatje wat de herrie maakt zorgt wel degelijk ook voor electrisch contact, maar met wat prutsen is het mogellijk hem in elk geval stiller te krijgen.  Ik denk dat plaatje verbuigen zodat de slag kleiner wordt meeste effect heeft.

Kleine aanvulling nog: intussen is dus de Bluetag toch op plaatsen gaan zitten met de warmte waar het niet hoorde en deed mijn knipper het dus niet meer.

Heb ook een relais van nieuwer model geprobeerd: past en werkt wel, binnenwerk is ook heel anders, maar maakt een heel iellig en ook iritant getik.

Met dank aan Mehn nog een goed exemplaar van ouder model. Daarvan alleen 1 led vervangen en het plaatje dat de herrei maakt verbogen tot er nét een vrije slag in zit. Inderdaad, dit scheelt het meest in geluid. Stiller krijg je hem denk ik niet.

Ludo

een relais uit een 96er tikt ook veel stiller.  ;)