Vraag over aansluiten AEM Air-Fuel-Ratio Meter

Gestart door segermans, 19-04-2023 07:58:14

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

segermans

Hij is bij Rica getuned, ja! Doet niet af aan dat ik op deze manier graag mijn AFR wil monteren ;) Of bedoel je dat dit te regelen is via die tuner software?

Menno3274

segermans

Nope.. Nog geen antwoord gehad & ook nog niet zelf naar gezocht door tijd tekort :(

VolvoFreak89

Arjen bedoelt dat de "pre-heat mod" onderdeel is van een zelftune-4.4 ECU. In jouw RICA tune kun jij zelf niet sleutelen, dus daar gaat dat verhaal niet op.

Je ideale oplossing wordt iets complexer dan een enkel draadje aftappen. Via het contactslot gaan alle verbruikers immers aan of uit, en die maken geen onderscheid tussen stand II met motor aan of stand II met motor uit. Je moet dan informatie van de motor aftappen die aangeeft dat de motor draait. Buiten gebruik van de ECU zijn DIY voorbeelden hiervan de injectoren die tikken, nokkenas en krukas sensoren die signaal geven of de dynamo die een hoog voltage afgeeft.

Dat wordt dus geen simpel relais, maar een specifiek circuit die ergens een signaal aftapt van injectoren of sensoren, of een circuitje dat het voltage in je auto meet en pas bij meer dan 13v (meer dan accu rustspanning, minder dan dynamo laadspanning) een relais aanschakelt. Maar ook daarbij moet je zeer beducht zijn op kortstondige uitschakeling tijdens het rijden door spanningsval door inschakelende ventilator, wat wellicht nog slechter is voor de sensor.

Mijn eigen ervaring is dat de AEM X-series geen wideband-sloper is, en die zit gewoon koud op stand II bij mij. Die begint te heaten als ik hem even op contact laat staan, maar hij doet het na een jaar of 4 nog immer prima, zonder dat ik er specifiek op let.

segermans

Thanks voor de uitleg Volvofreak. Misschien moet ik me toch maar eens gaan wagen aan een ombouw naar 4.4 om zo zelf te leren tunen. Lijkt me bijzonder interessant.

Eerst wel even sparen ;)