Vraag over aansluiten AEM Air-Fuel-Ratio Meter

Gestart door segermans, 19-04-2023 07:58:14

Vorige topic - Volgende topic

segermans

Hi allen,

Ik heb net een AEM X-series Wideband AFR sensor + meter gekocht voor mijn 850 turbo. De sensor (Bosch 4.9LSU) schijnt nogal gevoelig te zijn en op het internet is veel te lezen over hoe met deze sensoren om te gaan. Een belangrijk punt is om de sensor niet te laten verwarmen vóór de motor gestart wordt. Nu is mijn vraag hoe dit gedaan kan worden bij onze 850's? Met andere woorden, hoe voorkom ik dat de sensor al gaat opwarmen zodra ik de sleutel op stand II zet (zonder motor te starten)?

Zelf zat ik te denken aan een tuimelschakelaar in het interieur welke de sensor aan- en uit zet. Echter betekent dit dat je steeds handmatig de sensor & meter aan moet zetten nadat je de motor gestart hebt. Het liefst heb ik een oplossing waardoor de sensor zelf doorheeft zodra de motor loopt. Kan ik wellicht intappen op de pre-heat draad van de standaard (narrowband) o2 sensor?

Graag hoor ik of jullie gedachten hierover.

Dank!

Groetjes,
Seger

M. Berkers

Ik heb zelf dezelfde AEM AFR. Wil je de AFR meter definitief blijven gebruiken? Mij lijkt een tijdelijke controle al genoeg en vertrouw ik op het motor management. Ik had in mijn 360 een tuimelschakelaar gemaakt voor het afstellen. De fout die ik vervolgens maakte was om de sonde te laten zitten zonder hem aan te zetten voor een tijd en ging de sonde ook kapot. Ik durf niet te zeggen of je de pre-heat draad kunt gebruiken of deze via een relais kan laten lopen.

segermans

Thanks voor je antwoord! Bedoel je dat je veel hebt rondgereden met de o2 sensor uitgeschakeld, waardoor deze kapot is gegaan? Of dat de auto lang heeft stilgestaan (en dus ook de o2 sensor uit staat)?

M. Berkers

Moeilijk te zeggen haha want het was beide

segermans

Haha, duidelijk ;).

Ik heb in ieder geval al wel een tuimelschakelaar besteld - dat lijkt me opzich een prima optie. Het liefst wil ik de AFR gewoon in de auto houden "voor altijd", zodat ik het mengsel (vooral in vollast) in de gaten kan blijven houden.

razorx

Ik heb geen 850 meer maar als de brandstof pomp stil staat als de motor nog niet draait is dat een mooi aansluitpunt.

arjenT5R

Brandstofpomp zou kunnen ja hij gaat heel even aan bij op contact zetten maar dat kan niet zoveel kwaad denk ik.

Je bent zeker niet de eerste die een wideband sensor sloopt op deze manier ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

segermans

Ik heb momenteel toch gewoon op het contact gezet -- heb de tuimelaar nog wel liggen, maar moet nog een nette plek hebben om deze weg te werken (net als de meter). Ik let nu gewoon op dat ik de auto niet te lang op contact zet. En als ik dat toch moet doen, dan trek ik even de stekker achter de meter uit. Werkt voor nu ;)

freefall

Citaat van: arjenT5R op 03-07-2023 09:42:06Brandstofpomp zou kunnen ja hij gaat heel even aan bij op contact zetten maar dat kan niet zoveel kwaad denk ik.

Je bent zeker niet de eerste die een wideband sensor sloopt op deze manier ;D

Gaan die kapot dan? :eusa_whistle:  :eusa_whistle:
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Citaat van: freefall op 04-07-2023 07:10:09Gaan die kapot dan? :eusa_whistle:  :eusa_whistle:

Ik heb wel het idee dat het alleen is bij de mensen die ALM widebands gebruiken icm 4.9 sensors.
Met PLX heb ik er geen last van ICM 4,9 sensor en met ALM ook niet met de LSU ADV sensor.

Dus als je het gekut beu bent zal je een keer over moeten stappen naar PLX of AEM oid, denk dat ze betere voorverwarmings routines gebruiken.

SB T-5R

Citaat van: segermans op 19-04-2023 07:58:14Hi allen,

Ik heb net een AEM X-series Wideband AFR sensor + meter gekocht voor mijn 850 turbo. De sensor (Bosch 4.9LSU) schijnt nogal gevoelig te zijn en op het internet is veel te lezen over hoe met deze sensoren om te gaan. Een belangrijk punt is om de sensor niet te laten verwarmen vóór de motor gestart wordt. Nu is mijn vraag hoe dit gedaan kan worden bij onze 850's? Met andere woorden, hoe voorkom ik dat de sensor al gaat opwarmen zodra ik de sleutel op stand II zet (zonder motor te starten)?

Zelf zat ik te denken aan een tuimelschakelaar in het interieur welke de sensor aan- en uit zet. Echter betekent dit dat je steeds handmatig de sensor & meter aan moet zetten nadat je de motor gestart hebt. Het liefst heb ik een oplossing waardoor de sensor zelf doorheeft zodra de motor loopt. Kan ik wellicht intappen op de pre-heat draad van de standaard (narrowband) o2 sensor?

Graag hoor ik of jullie gedachten hierover.

Dank!

Groetjes,
Seger

Je zou het lijntje kunnen gebruiken die tussen je dynamo (Dat kleine AMP stekkertje) en accu lampje zit om een klein relais met te schakelen die de meter aan zet.
Als daar 12v (+) op staat moet de motor namelijk lopen.
Dit lijntje komt dus al in je interieur uit, aftakken hoeft niet heel veel gedoe te zijn.

segermans

Citaat van: SB T-5R op 10-07-2023 23:25:36Je zou het lijntje kunnen gebruiken die tussen je dynamo (Dat kleine AMP stekkertje) en accu lampje zit om een klein relais met te schakelen die de meter aan zet.
Als daar 12v (+) op staat moet de motor namelijk lopen.
Dit lijntje komt dus al in je interieur uit, aftakken hoeft niet heel veel gedoe te zijn.

Bedoel je het accu waarschuwingslampje in je dashboard?

Menno3274

Als hij al in het interieur zit is dat niet verkeerd. Ben benieuwd of je het uit kan vogelen. :)

arjenT5R

Voor de zelftuners is hier een mod voor, de pre-heat mod. Die gebruikt massa sturing bij motorloop.
Denk dat vele die er al in hebben zitten. Ook vanwege de problemen met de 4.9 sensoren ;D

segermans

Citaat van: arjenT5R op 12-07-2023 10:50:51Voor de zelftuners is hier een mod voor, de pre-heat mod. Die gebruikt massa sturing bij motorloop.
Denk dat vele die er al in hebben zitten. Ook vanwege de problemen met de 4.9 sensoren ;D

Ben benieuwd!! Kan je me uitleggen hoe deze werkt?