Inhouden / hoog verbruik

Gestart door v/db, 25-04-2023 15:47:19

Vorige topic - Volgende topic

v/db

Mijn 850 2.3 R aut (bouwjaar 1996) geeft op de boordcomputer een fors hoger verbruik aan dan normaal. Bij normaal optrekken schiet hij direct naar 50 L / 100km en gemiddeld staat hij al op 12,1 / 100 i.p.v. 10,3. De auto houdt ook in en turbodruk komt minder ver dan normaal. Onlangs verscheen ook het motormanagement lampje, maar die is weer uit gegaan. Bij een plaatselijke garage leverde uitlezen (OBD II) echter geen foutmelding op.

Met de LMM los loopt hij nog slechter, die lijkt dan niet kapot te zijn.
Lambdasonde, thermostaat en KVS temp. sensor zijn in het verleden wel eens vervangen geweest (60-80dkm geleden).

de Boeing

Vervangen geweest door? als dat destijds Bosch of origineel was voor de KVS sensor, LMM en lambda dan "zou" dat nu nog goed moeten zijn... Indien andere merken, vervang maar opnieuw.
Deze 3 sensoren zijn idd wel voor een groot deel van belang voor de goede en zuinige loop van de motor.

Hoog verbruik bij optrekken is altijd wel.

Katalysator nog goed? (als in niet verstopt)

razorx

Verbruikt hij ook werkelijk meer of geeft hij dat alleen op de BC aan?
Als er niet genoeg brandstof in de cilinders komt door een restrictie (pomp, filter, drukregelaar of injectoren), gaat de ECU dat compenseren door meer te injecteren.

De BC gaat uit van goede componenten en berekent op die basis een hoog verbruik.

Naast de suggestie van de Boeing zou ik dit ook meenemen in het onderzoek.

Bas850

Is er niet een slang los geschoten van je turbo?
Ik had dezelfde verschijnselen nadat ik de bougies had vervangen en de buis van de turbo niet goed vast had gezet, hierdoor valse lucht.
"to finish first, you first have to finish"

v/db

Citaat van: de Boeing op 25-04-2023 16:17:08Vervangen geweest door? als dat destijds Bosch of origineel was voor de KVS sensor, LMM en lambda dan "zou" dat nu nog goed moeten zijn... Indien andere merken, vervang maar opnieuw.
Deze 3 sensoren zijn idd wel voor een groot deel van belang voor de goede en zuinige loop van de motor.

Hoog verbruik bij optrekken is altijd wel.

Katalysator nog goed? (als in niet verstopt)

Volgens mij inderdaad allemaal origineel of Bosch. De katalysator weet ik niet of die nog goed is. Kan je dat eenvoudig checken?
Ik denk dat het verbruik aan de pomp wel normaal is nog steeds.