[Opgelost] Oriëntatie schakelarm montage huis bak [M56]

Gestart door myradon, 05-11-2023 12:48:13

Vorige topic - Volgende topic

myradon

Hey Volvoliefhebbers,

Gisteren was het tijd om een M56 bak, na inspectie intern en likje verf, weer in elkaar zetten. Tijdens uit elkaar halen heb ik foto's of video gemaakt. MAAR niet van orientatie zwarte schakelarm. Ik weet dat tijdens het scheiden van helften deze schakelarm meedraait.

Gisteren leek een test prima te gaan dus tijd voor kitten van behuizing. Die bak gaat niet dicht. Ergens wilt arm niet verder draaien. Op een gegeven moment werd het een tyf^$ zooi door de kit en stond ik schelden in de werkplaats :eusa_wall:  >:( . Okay witte vlag! Bloeddruk verhogende activiteit is het therapeutisch werken in dit hobbyproject niet waard.

Alles is duidelijk behalve oriëntatie schakelarm bij in elkaar zetten. Het enige dat ik ooit heb gevonden iets op Volvospeed. Maar forum en linkverwijzingen zijn gaar (gelukkig als Pdf opgeslagen);

"Before closing the gearbox make sure the shift fork on the shifter mechanism are all in their middle position

While closing the box move the black shifter lever in the top casing aal the way counter clockwise until it blocks. align the top casing with the shifter shaft and the diff bearing and slide in back on. At some point you can feel somresistance at the black lever. While lowering the casing at this point the leaver should turn clockwise in the shifter mechanism..."

De aanwijzingen in topic op Volvospeed begrijp ik niet. Mijn inziens moet de schakelarm zo gepositioneerd worden dat pal aan as in behuizing tussen de 2 nokken vallen van schakelmechanisme (zie onderste 2 foto's). Nu doen armen helemaal niets. Graag hoor ik goede pointers van jullie

The_former_saint

Ik heb het ook zo gedaan zoals ze op Volvospeed zeggen.
Eerst het zwarte schakelmechanisme tegenklokzin naar boven draaien.
Dan het huis laten zakken en als je voelt dat er een beetje weerstand is, het schakelmechanisme langzaam in klokzin mee laten draaien.

The_former_saint

De pal van het schakelmechanisme moet inderdaad tussen de 2 nokken komen.
Het kan natuurlijk ook dat 1 van de 3 grote assen (met de tandwielen op) een klein beetje scheef zit en zo niet in het huis passen. Dan krijg je het huis ook  niet verder

myradon

Voor de goede orde "Middle postion" is dit right?;

Met schakelarm het volgende;

Klopt dat zo? Mag schakelmechanisme tijdens installeren van beiden helften uit 'middle position' gaan. Bij verschillende pogingen zakt middelste vork in laagste posititie.

Schakelarm heb ik er afgehaald om een lik zwarte verf op te spuiten. Weet je zo welke orientatie deze hoort te hebben ten opzichte van pal in de bak? Schakelarm kan je namelijk ook 180% anders positioneren. Wellicht ben ik daar ook de fout ingegaan.

The_former_saint

De foto met de blauwe cirkel is inderdaad de "middle position".

Ik heb de schakelarm nooit gedemonteerd, maar ik zou denken dat de pal aan de binnenkant vd bak omhoog moet wijzen voordat je de bak terug dicht doet.
Ik denk ook dat het hier mis is gelopen bij u.

myradon

Yep en het spul zit weer in elkaar. Gelukkig had ik nog een andere bak liggen om oriëntatie van schakelarm te bekijken. In onderste afbeelding zie je hoever ongeveer schakelarm tegen de klok in moet worden geroteerd. Bij zakken behuizing voel je arm pakken. Dat was goed voor een generale repetitie. Weer los, dan kitten, Locktite op bouten. Ik heb bouten op 35Nm vastgezet.