Compressor airco vervangen

Gestart door Peultje, 14-11-2023 13:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Peultje

De airco koelde niet meer, het sterke vermoeden was dat er te weinig koelmiddel in het systeem zat dus dus de lokale aircoboer gevraagd het systeem af te persen en bij te vullen. Daar bleek het systeem lek te zijn. De compressor zat door de gekleurde bril en met de UV-lamp vol met koelmiddelsporen dus die was lek. Ding is ook al van 1999. Daarop systeem maar laten leeghalen en gezegd dat ik zelf de compressor wel zou vervangen. Scheelde me zo'n 400-500 euro. Mahle compressor met een NRF droger gekocht. Zonder nieuwe droger geven ze geen garantie op de compressor blijkbaar. Afgelopen weekeinde de zaken vervangen.
  • Via het Schrader ventiel onder het zwarte dopje de restdruk van het aircosysteem afgelaten
  • Met een stukje in de lengte doorgezaagd PVC elektriciteitsbuis de veerkoppeling van de droger losgewurmd en de pijp met moeite uit de droger gefrot
  • Het spatscherm onder de radiator verwijderd
  • De multiriem eraf gehaald door met een ringsleutel 14 de spanner te ontspannen (sleuteluiteinde naar voren halen)
  • De droger uit zijn klem gehaald en laten zakken
  • De slang van de droger geschroefd na de positie afgetekend te hebben (grote Bahco en sleutel 24)
  • Vanaf de onderkant de vier sleutelmaat 12 compressorbevestigingsbouten eruit gedraaid
  • Ik heb toen de radiatorfan losgehaald en iets naar boven geschoven om meer ruimte te krijgen. Ding ging niet voorbij de hard plastic luchtleiding dus kreeg hem er niet helemaal uit maar wel zo'n 10 cm omhoog. Bleek genoeg.
  • Dan kan je de compressor zo draaien dat je bij het 6mm inbus boutje van de ingaande slang (die van de linkerkant van de auto onder de radiateur langs komt) kan. Deze eruit gedraaid en de slang losgenomen.
  • De oude compressor via de onderkant eruit gehaald.
  • Dan de uitgaande slang eraf gehaald (ook 6mm inbus) en over gezet met nieuwe O-ringen op de nieuwe compressor.
  • De nieuwe compressor met slang op zijn plek gebracht.
  • De ingaande slang met nieuwe O-ring aan de compressor bevestigd. Kostte wel moeite, verrekt weinig ruimte.
  • Compressor aan het motorblok bevestigd met de vier sleutelmaat 12 bouten
  • De slang vanaf de compressor in de juiste positie aan de droger geschroefd (met weer een nieuwe O-ring)
  • Droger in de beugel bevestigd met een stuk fietsbinnenband anders klemde die niet.
  • De van twee nieuwe O-ringen voorziene aansluiting weer in de droger geduwd totdat die vastklikte in de veersluiting. Alle O-ringen en slanguiteinden trouwens eerst ingeolied met olie uit de oude compressor.
  • Multiriem weer gemonteerd, weer terugduwen spanner, na de flap achter het rechtervoorwiel teruggevouwen, heb je betere toegang, te hebben.
  • Spatscherm er weer onder geschroefd
  • Nu weer laten vullen en hopen dat het dicht is
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

FrankvdAa

Goed bezig. Ik ben ook aan de beurt voor compressor incl. droger; dacht pas een vlekje koelvloeistof te zien liggen op de oprit, maar bij inspectie bleek er rode koelvloeistof in te zitten, maar de compressor was helemaal groen van de detectievloeistof. Koelt overigens nog wel.

Even snel prijs opgevraagd, maar je gaat al snel richting de 850 (mooi bedrag, dat wel) euro als je het helemaal laat doen.
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

Peultje

Bij mijn garage gaven ze ook een correcte 850 euro voor het vervangen aan. Door het zelf te doen was ik zo'n kleine 300 euro voor de compressor en droger kwijt en daar komt nog zo'n 80-90 euro voor het vullen bij. Scheelt toch weer een dikke 450 euro.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Ries van de Zilverschuit

'k Heb het zelf nu al twee keer gedaan en het is op zich goed te doen, al is het best wat werk. Bespaart inderdaad wel veel geld.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue