water loopt uit expansievat :-(

Gestart door daytonawim, 09-07-2005 01:10:32

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

Nou heb ik weer, van de week kwan er water onder de kap vandaan, blijkt de oude dop van het expansie vat stuk te zijn ( scheur er in )
Voor 16 euro effe nieuwe gehaald, en karren maar.

Vandaag brak het koppelstik van de kachelverwarming onder de kap, al het water foetsie :-(
maar het is een volvo :-) water temp meter keurig in het midden ( file ) bleef prima rijden
dus ik heb niet in de gaten, na een km of 20 begint ie een beetje vreemd te lopen ( lpg )
ik stopen en voila alle ellende in 1 keer.
Maar temp meter keurig in het midden, en de ventilator liep ook niet :-(

Koppeling gefikst, systeem gevuld en zoveel mogelijk ontlucht, naar huis gereden, temp meter keurig op 1/4 van de schaal, stop ik thuis en komt er weer water uit het expansie vat ???

Ik heb in middels gezocht in de topics, ga morgen de foutcode's uitlezen en temo sensor maar eens vervangen om te beginnen, mocht iemand nog andere ideeen hebben hoor ik dat graag.

De thermostaat en radiator zijn  60.000 km geleden vervangen ( vorig jaar dus )

Ik ga er vanuit dat de tempsensor die bij de thermostaat zit, ook verantwoordelijk is voor het inschakelen van de ventilator ( met airco aan gaat ie namelijk wel draaien)

mathh

Ik wens je veel sterkte, ook met lezen :(
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

daytonawim

Tanks,

Ik heb van morgen de dop van het expansievat afgedraaid en toen ontsnapte er een behoorlijke hoeveelheid lucht, dus het lijkt er op dat het systeem wel druk dicht
is.

@®-

Zat er niet gewoon nog lucht in het systeem of zag je het er echt uit lopen?

daytonawim

Lucht is een mogelijkheid,

Ik kom geen foutcodes tegen alleen 1-4-2 de 2-3-1 en de 4-1-8

Maar die kan ik niet rijmen met de klacht.

Heb nu de theromstaat gecontroleerd, lijkt ok ( monteur toch nieuwe ) en  gezien  dat de contacten van de temp sensor erg gecorodeerd waren ??
ook de nivo schakelaar van het expansievat zat vast als gevolg van kalk
afzetting o.i.d.

dus we gaan weer vrolijk verder ???

elianmars

Pfffff......... balen is dat, als je het probleem  niet direkt kunt vinden. Succes! :-\

daytonawim

iemand een idee wanneer de koelvin moet gaan draaien ?, want als de meter ongeveer op 3 uur staat gebeurt er nog steeds niets, wordt ook niet warmer op de meter.

Als ik de airco aanet gaat de van vanzelf draaien evenals ik de stand wijzig naar voorraam bewasemen ( gaat airo ook aan zelfs als airco uit staat en dat is goed)

@®-

Als je ECC hebt en je zet de knop op de voorruit ontwaseming dan gaat naar mijn weten automatisch je airco aan. Ik denk dat je koelvin aanspringt als het water rondt de 100 graden is.

Als je de motor een kwartiertje stationair laat draaien en je watertemperatuur in de gaten houdt moet ie vanzelf aan springen.

RRRRR_Ramon

Citaat van: daytonawim op 09-07-2005 14:41:58
......, want als de meter ongeveer op 3 uur staat gebeurt er nog steeds niets, wordt ook niet warmer op de meter.

Ooit wel eens een temperatuurmeter op een 850 gezien die verder dan 3 uur kwam ??? Ik niet, het metertje lijkt niet verder te kunnen dan 3 uur, heb al gekeken of er geen aanslagpennetje zit stiekem  ::)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

daytonawim

Tja, maar die fan moet uiteindelijk wel gaan lopen, nu gaat vanzelf het water koken :-(

met de airco kan ik de temp van het water wel laten zakken, ga nu effe proef rondje maken van 120 km

elianmars

Citaat van: RRRRR_Ramon op 10-07-2005 12:50:54
Citaat van: daytonawim op 09-07-2005 14:41:58
......, want als de meter ongeveer op 3 uur staat gebeurt er nog steeds niets, wordt ook niet warmer op de meter.

Ooit wel eens een temperatuurmeter op een 850 gezien die verder dan 3 uur kwam ??? Ik niet, het metertje lijkt niet verder te kunnen dan 3 uur, heb al gekeken of er geen aanslagpennetje zit stiekem  ::)

Nu je 't zegt......... Die van ons blijft daar ook altijd netjes hangen. Nooit eens ietsje er boven.
Steeds weer op precies hetzelfde punt. Die dingen kunnen gewoon niet hoger komen  ::)

daytonawim

Mm geen sucses na 70 km geen probelem, uurtje gewacht en weer naar huis, zet motor uit en er komt weer water door het overstort ventiel van het expansie vat.

Ben toch bang dat er nog anders aan de hand is  :-) koppaking :-)))

elianmars

Dus het gebeurt pas, als je de motor uitzet? Zolang de motor loopt is er niks aan de hand?

edenmartina

Als ik het allemaal zo lees denk ik toch dat je koppakking de geest heeft gegeven :'(

daytonawim

Als de motor koud is is nivo expansievat precies op minimaal, als ie goed warm is staat dit vat bijna helemaal vol met koelvloeistof en een kleine luchtbel.

Als ik de watertemp laag weet te houden gebeurt er niet veel bijzonders in het expansievat, maar de airco moet ik nog laten bijvullen want die geeft bij deze warmte na enige  minuten vlink koelen steeds minder koede lucht af, en dan lijkt het of ook de ventilator stopt en wordt het water weer te warm.

Ik vind de slang van de theromstaat naar de radiator ook wat hard aanvoelen.

De olie ziet er perfect uit, en ik zie geen rook achter de auto ( rij wel op LPG )
loopt verder goed, hoor geen vreemde dingen in ieder geval.

Ingewikkeld verhaal, maar het is niet anders :-(