Boost van T-5R is een groot deel van de tijd te weinig

Gestart door segermans, 10-04-2024 15:18:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

segermans

Hi allen,

Ik rij een T-5R waar veel aan vervangen is 10.000km geleden. Ik noem het meeste even op zodat jullie een compleet beeld hebben:

Stage 0:
- nieuwe brandstoftoevoer: high flow pomp, filter, drukregelaar, groene injectoren
- nieuwe ontstekingsdelen: bougies, bougiekabels, rotor, rotorkap
- Nieuwe sensoren: narrow-band O2 sensor (pre-cat), pierburg MAF, pierburg HD TCV (deze heb ik net vervangen!)
- Nieuwe drukbuizen & vacuumslangen

"Tuning":
- 16t turbo (zat reeds op de auto)
- JT Tuning downpipe met racecat (zit reeds 10 jaar / 60k km op de auto)
- Rica chip
- Japanifold spruitstuk.
- Ik heb ook een wideband o2 sensor op de auto zitten zodat ik beter kan monitoren hoe en wat.

Nu is het probleem van de laatste 2 maanden als volgt:

1. Een deel van de tijd draait mijn turbo 1.2 bar boost, zoals het hoort. Het overige deel van de tijd, tussen de 0.2 en 0.5 bar boost (afhankelijk van toerental). Het voelt heel willekeurig aan - gister had ik bijv. na 1 uur rijden met weinig boost plots weer mijn 1.2 bar boost tot de beschikking. Het lijkt wel alsof ik vaker de 0.2-0.5 bar boost heb dan de 1.2 bar boost, vergeleken met 2 maanden geleden.
2. Geen Check Engine Light. Mijn lambda is ook nog altijd prima rond de 1 als ik in closed loop zit.
3. In open loop draait de auto armer dan voorheen. Bij volgas zit ik op een lambda van 0.9 - 0.95 in plaats van 0.8 - 0.85. Dit betekent ook dat ik dit niet meer doe :).

Ik ben benieuwd of jullie op basis van bovenstaand een 'obvious' probleem kunnen herkennen. Ik ben ook benieuwd of jullie denken dat de problemen bij punt 1 & 3 gekoppeld zijn aan elkaar.


Dank!





segermans

Even korte feedback ronde.

uiteindelijk een rookmachine gekocht om mijn inlaattraject onder druk te zetten met rook. Lekte bij de inlaatbuis - turbo aansluiting, alsmede bij inlaatbuis - MAF huis. Nieuwe inlaatbuis gekocht en mijn turbo bypass valve gedemonteerd & gereinigd. En voila, probleem weg (auto moet nog wel even leren, maar het lijkt goed te gaan).



Philip850

Fijn dat je dit nog even deelt! Welke rookmachine heb je gebruikt hiervoor?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

segermans

automotive rookmachine van toolmania (90,-). Weet niet of ik hier linkjes mag delen, dus even googelen hier.

The_former_saint

Ik heb ook al eens gedacht om zoiets te kopen.
Werkt het goed? Er zijn precies wel niet veel hulpstukken bij precies?

segermans

Ter aanvulling op mijn eerdere bericht betreffende de oplossing - hij lekte ook behoorlijk bij die rubber fitting van het PCV pieletje op de inlaat. Ik die uiteindleijk ook vervangen (na hem even goed gereinigd te hebben, ding zat vol met zooi).

Betreffende de passtukken. Je krijgt er een grote conische rubberen cone bij, die je kan steken in je inlaatbuis nadat je de MAF ervanaf geschroefd hebt. Daarnaast zit er een kleine metalen conische fitting bij waar je elke vacuumslang van je systeem overheen kan schuiven.

Ik heb eerst de rook via mijn TCV het vacuumsysteem ingespoten, waardoor ik zag dat hij lekte tussen MAF behuizing en inlaat. Daarna via de inlaatbuis zelf.

segermans

Overigens rookte hij nog steeds ietsjes, maar dat begon pas na een tijdje nadat er wat druk opgebouwd werd in het inlaat traject. Dit lijkt me haast onvoorkomelijk, aangezien dat rubbertje waarmee dat PCV pieletje in de inlaatbuis vast zit toch wel oud & niet meer leverbaar is. Daarnaast lijkt me het erg lastig om die inlaatbuis volledig luchtdicht op de turbo vast te schroeven, omdat die inlaatbuis van hard (& oud) plastic is. Met siliconen zou dat veel beter gaan.

Auto rijdt verder goed, dus het lijkt ook niet uit te maken.. Keurig weer 1.2 bar boost en een lambda van 0.83 bij WOT (van wat ik gezien heb met 1 ritje ;) ).

segermans

 Nou, toch wat te vroeg gejuicht...

Turbo draait wederom weinig boost. Is voor de eerste rit van +/- 1 uur helemaal goed gegaan, en nu weer hetzelfde probleem.
Wat kan er nou voor gezorgd hebben dat het dat eerste uur goed is gegaan?

De volgende zaken kunnen hier impact op gehad hebben:
- ik heb de auto gereset nadat ik de nieuwe inlaat slang erop gezet had. In dat geval lijkt me het software-related?
- Ik heb de Turbo diverter valve opnieuw gemonteerd. Er zat overigens best een groef in de turbo op de plek waar de veer van de diverter valve op het aluminium komt?!
- Ergens een boost leak, maar dit lijkt me sterk. Ik heb geen drukbuizen los gehad, behalve de buis die aan de bovenkant van de hot-side van de turbo zit. En deze zit er echt wel goed vast op..

Hebben jullie een idee?

Philip850

Even je bougies checken, kijken of je iets geks ziet aan de bougies of kleur hiervan? Zie dat ze vervangen zijn 10k km geleden maar zou toch even je ontsteking opnieuw nalopen als je lucht lekkage uitgesloten hebt.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

segermans

#9
Het probleem lijkt als volgt:

Als ik mijn auto reset (lees: foutcodes reset via mijn OBD I), werkt mijn boost zoals het hoort. Na even gereden te hebben, kapt de boost er weer mee. Er is dan nog geen CEL te zien. Gister heb ik echter meteen nadat mijn boost niet meer werkte mijn OBD 1 uitgelezen, en daar was te zien dat ik melding 2-3-1 had. Oftewel: te arm of te rijk bij half gas. Het lijkt dus alsof deze foutcode de boost software matig limiteert.

Nogmaals, dit lijkt sterk gecorreleerd. Dus denk dat het nu zaak wordt om die 2-3-1 op te sporen... Behoorlijk irritant, aangezien er al veel vervangen is.

Jerra

#10
Hey,

Specifiek is die code alleen toch voor "te rijk" niet voor "te rijk of te arm"?
Heb je de luchtmassameter gecontroleerd? Controleer ook de aansluiting op corrosie en op de tie-wrap modificatie.

Overigens heb ik de code ook gehad op mijn t-5 sedan en daar bleek het toch een lekkend bochtje in de vacuum leiding naar de turbo druk meter.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

segermans

het is te rijk of te arm (in ieder geval bij een Motronic 4.3). Ik heb ook een wideband en ik kan daarmee verifieren dat het inderdaad te arm is.
Luchtmassameter is nieuw (pierburg), alsmede alle vacuumleidingen rondom turbo/inlaat.

Ik heb de vacuumleidingen/bochten bij de EVAP niet vernieuwd, bedacht ik mij. Misschien dat hier de oorzaak kan liggen?


Philip850

#12
Ik denk het wel, volgens mij kan je carterventilatie ook nog van invloed zijn maar ben daar niet 100% zeker van. Ik ben zelf ook nog bezig met een soortgelijk issue. Moet zeggen dat het vernieuwen van de ontsteking vanaf de bobine met oem onderdelen al een behoorlijk verschil maakt. Bouwt mooi druk op, veel gevoel in het pedaal, automaat schakelt veel soepeler. Alleen onder vollast/kickdown zie ik het lambda lampje wel eens flitsen wat schijnt te duiden op knock protectie van de ecu. Is je uitlaat lekvrij tot aan de lambda?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

segermans

Ik heb vorige week mijn de nieuwe (Pierburg) MAF weer omgewisseld voor mijn oude (Bosch) MAF. Ik heb er nu 200km mee gereden - AFR waarden zijn nu altijd goed en heb ook nog geen CEL terug gehad.

Ik ben nog wel voorzichtig met concluderen dat dit het probleem was, maar de vorige keren dat ik dacht dat het opgelost was, kwam de CEL/boost problemen weer terug na veel minder kilometers...

Ik laat het wel weten. Als het de Pierburg MAF blijkt te zijn, voel ik me wel verneukt moet ik zeggen. Je gaat er toch vanuit dat dit goed moet zijn...