Laatste stuk slag koppelingspedaal gaat zwaar

Gestart door The_former_saint, 27-07-2024 21:49:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The_former_saint

Ik heb een paar maanden geleden een at->mt swap gedaan, ik heb hierbij een nieuwe hoofdkoppelingscilinder (aan de pedaal) geplaatst, en de rest waren allemaal gebruikte onderdelen die ik van een sloper had gehaald.
Toen ik de ombouw net gedaan had, werkte alles perfect. Maar nu (de auto heeft in de tussentijd stilgestaan) merk ik dat het allerlaatste stuk dat je de koppelingsspedaal kan indrukken vanaf een bepaald punt een pak stroever/zwaarder gaat.
Tijdens het rijden merk je er niet veel van want het aangrijpingspunt van de koppeling ligt veel hoger.
Heeft iemand dit nog ooit meegemaakt?

Michaell

Ik weet niet wat je exact ervaart kwa stroefheid. Maar misschien heb je nog een paar kleine luchtbelletjes erin.
Ik zou hem eerst nog even een keertje proberen te ontluchten en controleren op eventuele kleine lekkages.

Ook zou ik de slaafkoppelingscilinder ff checken of die intern wel schoon is en soepel kan glijden. Heb dit nog wel eens gezien blij klassieke mini coopertjes. Als ze ouder worden willen ze intern nog wel eens vol komen te zitten met oxidatie en troep van het te lang erin laten zitten van de DOT-4 vloeistof die vaak pikzwart is. Ze lopen dan stroever en beginnen ze later ineens te lekken. Gelukkig zijn ze enorm makkelijk te vervangen bij een klassieke mini.
Weet niet of dat met onze wagens een ding is, maar ff checken kan nooit kwaad natuurlijk.

Persoonlijk zou ik ook de slaafkoppeling vernieuwen met een nieuwe. Vaak zit die DOT-4 er al jaren in en is pikzwart geworden. Die zooi zit dan ook in het systeem en vaak dicht dit ook kleine lekkages. Doe je er ineens nieuwe vloeistof in gaat die lekken, omdat het juist die zooi is die het lekken tegen ging. Dus ook ff checken of je wellicht een klein lekje ergens hebt. Anders sta je op een gegeven moment stil.

Dit is in ieder geval wat mij te binnen schiet en wat makkelijk te checken is. Anders zou ik het niet weten. Heb hier met onze wagens nog geen ervaring mee.