koplampwisser staat niet goed; Relais of motortje defect?

Gestart door HuuuB, 22-05-2024 20:54:24

Vorige topic - Volgende topic

HuuuB

Hallo allemaal,

Ik heb een V70 classic met koplampwissers. Bij gebruik blijft de wisser recht omhoog staan. Daarna reageert de koplampwisser niet meer als de ruitensproeier activeer. Nadat de motor een tijdje uit is geweest en ik met de sleutel weer contact maak, lijkt de koplampwisser zich te 'resetten' en weer naar de laagste 'rust-stand' te bewegen. Het voorgaande herhaalt zich weer bij activeren koplampwissers.

Ik vraag mij af waar ik het euvel moet zoeken; is het motortje van de koplampwisser aan het overlijden of een relais voor de koplampwissers? Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. Bij voorbaat dank en groet,

Huub

rjverbrugh

Hoi Huub, bekend verschijnsel, heb er ook last van, ook links en precies zoals jij beschrijft. Dacht wel dat als ik de sproeier iets van minimaal 3 seconden vasthoudt de 1e keer dat ik 'm gebruik, het wel vaak goedgaat. Dus ben ook benieuwd naar een evt oplossing.

HuuuB

Hoi RJ, ja dat probeer ik ook, langer vasthouden lekker sproeien. maar helaas iedere keer zelfde euvel. ik vermoed een relais...

emperorbone

Hier had mijn V70 ook last van, de rechter wisser bleef regelmatig omhoog staan en ging nadat de motor van het contact geweest vaak wel terug, maar soms ook niet. Van wat Google mij vertelde ligt het aan het motortje van de wisser zelf, maar juist het motortje aan de rechterkant schijnt een flinke klus te zijn om te vervangen. De makkelijkste oplossing is om de stekkertjes van de koplampwissers los te trekken, uiteraard pas zodra de hangende wisser vanzelf teruggekomen is. Ik moet bekennen dat ik de koplampwissers nog niet gemist heb..

HuuuB

Dank voor de reacties. Ja motortje rechts vervangen is een klusje vergeleken met Links. Maar ik wil graag dat het naar behoren werkt (of het nou nuttig is of niet, ik vind de accesoire heel leuk), dus stekkertje lostrekken is voor mij niet echt een optie...

Peultje

Ik heb ooit op een of ander Engels Volvoforum een revisiebeschrijving voor die wissermotoren gevonden en afgedrukt. Ligt nog thuis, ben daar volgende week weer en zal kijken of ik een linkje kan vinden. Volgens die beschrijving is het wel goed te doen.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

RoelNL

Is prima te doen, met klein gereedschap kan het prima. Het blijft een beetje prutsen maar neem gewoon de tijd, je hoeft echt niet heel de voorkant eraf te halen hooguit de koplamp eruit en misschien wat dingetjes aan de kant maar meer echt niet.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023