Waarom is een downpipe zo duur?

Gestart door Laserblue, 09-07-2005 19:53:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jans Duiven

#60
Bedankt voor je antwoord Johann.

Ik wacht dan ook met smart het antwoord van de firma EPS af  ;D

Hans

En hier is het antwoord van de heren: (Ik kom er niet echt uit, zijnde softe sector mannetje)

Geachte mede-autoliefhebber,

Bedankt voor uw reactie.
JD Engineering (een vooraanstaande tuner op gebied van de VAG auto's) heeft een eigen auto en dat is een Seat Leon 1.8T. Deze auto is voorzien van een RVS uitlaat vanaf de turbo met een racekatalysator en 2 RVS absorpite racedempers. De wagen rijdt momenteel rond met een 375pk aan de wielen gemeten in zijn eigen werkplaats.

Als bijlage nog een grafiek van een eigenaar van een Audi S2 5 speed. Waar een 2.5"open uitlaat geplaatst is ipv een 3" uitlaat wat de wens was van de eigenaar.
Als 2e een grafiek van een Opel Speedster trubo waar door de tuner niet meer uitgehaald kon worden. Hier hebben wij alleen de originele downpipe verandert door een korte 70mm downpipe met een racekatalysator. Na de katalysator is er een 2.5" uitlaat op maat gemaakt en geen 3" volgens de duitse tuners.

Ik hoop dat deze informatie een duidelijker beeld geven van onze bevindingen.


Met vriendelijke groet namens het team van EPS Uitlaten en USA Engines,
Rob Alting



http://www.phtls.nl/volvoV70/opelspeedster_turboEPS.xls

http://phtls.nl/volvoV70/AudiS2SjoerdHuksloot2.JPG

My 2 cents...

Hans

VolvoVentje

Gelezen op volvostying over een 3inchDP:

Met een turbo-downpipe in een grotere diameter (3" i.p.v. 2,5") met of zonder sportkatalysator wordt een groot gedeelte van de tegendruk weggenomen. Daardoor zal de motor beter kunnen ademen en de turbo al bij lagere toerentallen zijn werk gaan doen. Ook het "turbogat" is verdwenen na montage van een 3" downpipe. Reken daarnaast op een vermogenstoename van minimaal 10pk/9Nm. Tevens wordt de turbo door de verminderde tegendruk thermisch minder belast en wordt zodoende de levensduur van turbo en motor verlengd. Al met al een zeer aanbevelingswaardige upgrade; meer power en minder slijtage. Een "must" voor diegenen die hun wagen hebben laten chiptunen! U zult nog meer rendement halen uit de nieuwe programmering van de ECU. Zonder dit item is het onmogelijk om meer dan 35-40 pk uit de motor van uw Volvo Turbo te peuteren, wat men u ook belooft!

___________________________________________

Ik snap het niet helemaal, wat is de meerwaarde van het niet hebben van een 3inch DP?

Wat merk je er zelf aan als je er 1 hebt zoals die van ferrita?
Is de toegevoegde waarde volgens jullie de meerprijs waard?

Ik zit namelijk te denken om vanalles aan me volvo te gaan doen om alle opties en leuke extra;s die er nog nie op zitten op te doen incl een beetje stylen (niet te veel..vind ik patserig) en motorisch zoveel mogelijk full-stock houden maar zon dp klinkt opzicht wel leuk.

Eugene

gelezen op www.europeantuning.nl zul je bedoelen :P

De meerwaarde van het niet hebben is alleen dat je geld in de pocket houdt. Voor de rest alleen voordelen, zoals gigantisch uitgebreid staat beschreven op het forum.

Of het ding de prijs waard is, ligt puur aan jezelf....

If it's not blown, it sucks...

elianmars

Ben je nou nog steeds aan het graven?  :eusa_think:

VolvoVentje

(A) k kom anders ook nie aan me posts..srry :P k zal de laatste reacties eens wat inde gaten houden, totnogtoe niet echt op gelet. ja ik zal eens zoeken hoe het inmekaar steekt de zoekfunctie is wel prettig hier kwam ik achter

elianmars

Maakt niet uit, hoor!

Eindelijk weer eens iemand die eerst gaat zoeken, voordat-ie weer een nieuw topic opent en een vraag stelt die al 100 keer gesteld is  ;) :eusa_clap:

FranKTM

hoi,
ik heb net een dp besteld bij ET,
nou vraag ik me af of je pakking nodig bent,
en als je die nodig bent,
zitten die er dan bij?
als dat niet zo is kan ik die vante voren al ophalen :)

alvast bedankt

-D©©©L-

Citaat van: FranKTM op 10-06-2008 17:25:38
hoi,
ik heb net een dp besteld bij ET,
nou vraag ik me af of je pakking nodig bent,
en als je die nodig bent,
zitten die er dan bij?
als dat niet zo is kan ik die vante voren al ophalen :)

alvast bedankt

nee.
nee.
n.v.t.

;)


FranKTM

ok, thanks

ben benieuwd hoeveel verandering er is,
qua geluid en motorgevoel.

:eusa_dance:

Laserblue

Citaat van: FranKTM op 10-06-2008 17:46:58
ok, thanks

ben benieuwd hoeveel verandering er is,
qua geluid en motorgevoel.

:eusa_dance:

muchos  ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

osie

vraagje tussendoor

past een s60 downpipe met cat ook niet op een 850..???
:eusa_clap: :eusa_clap:


Topsport180

#71
Mijn C70 heeft van zijn baasje geen 3 inch DP kado gekregen, simpelweg omdat de voordelen ervan voor mij persoonlijk niet opwegen tegen de kosten  8) Ik rijd niet zo heel veel met de C70 en als ik er dan mee rijd dan "knal" ik geen tientallen kilometers achter elkaar, dus zo heel erg warm krijgt ie het nooit :eusa_whistle:

En het geluid (bij doortrekken in de versnellingen) vind ik in combinatie met het openluchtfilter ook al meeeer dan lekker genoeg  :eusa_clap:

C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

t5karel

Heb er nooit 1 sec spijt van gehad,en wat ie gekost heeft ben ik allang vergeten ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Laserblue

Citaat van: t5karel op 15-11-2008 19:19:00
Heb er nooit 1 sec spijt van gehad,en wat ie gekost heeft ben ik allang vergeten ;D.

+ 1

- 1


;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Rudy-M

Citaat van: Eugene op 04-02-2007 13:00:41
Als je heel veel geluk hebt, loop je tegen een 2e hands DP aan. Dan nog betaal je minimaal 300-350 euro....

Die dingen zijn nou eenmaal duur, maar wel het geld waard ;D

Ik ben zo'n geluksvogel ;D Ook al is het alweer een tijdje geleden... een Ferrita 3" met racekat met rechte flens (geadverteerd voor de S70R/16T). Kosten: iets minder dan een nieuwe, katloze voor de 850R/15G. Plezier: heeel veel.
Kwam ook van ET vandaan, oorspronkelijk.