Automaat schakelt schokkend bij 1500 toeren, automaat olie?

Gestart door RoelvanHoof, 20-06-2024 21:52:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelvanHoof

Kenners,

Eerst miste ik vermogen onderin, het euvel moest gezocht worden in vacuüm slangetjes, sensors, gasklep reiniging en de drukregelaar op de brandstof-rail,
Map-sensor, gasklep-sensor, temp-sensor vervangen vacuüm slangen doorgeblazen. Uit de drukregelaar komt geen benzine uit het vacuüm-slang ( met draaiende motor) en  werd mij gezegd dat de regelaar oké is.

Na een paar dagen had ik vermogen weer terug, alles leek normaal, toch ging de automaat schokken bij overschakelen rond de 1500 toeren, vreemd ?..

Is het toch de drukregelaar op de brandstof-rail??

Bougies nu 25dkm er in, kabels e.d. geen visuele beschadiging

Of is de automaat olie na 500dkm het euvel?
In het boekje en de Volvo dealer zei overigens dat de automaat olie niet vervangen hoeft te worden......... tja

Wie heeft ervaring met dit euvel, graag feedback dankjewel 👍

Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

de Boeing

oei, dat is wellicht geen goed teken. Olie peil wel nog ok? getest met de correcte procedure

Keer de olie verversen kan zeker geen kwaad (gewoon aflaten en dan zelfde hoeveelheid terug bijvullen, niet flushen dus)

Is de standenschakelaar op de automaat al ooit vervangen?

500.000 km is natuurlijk wel al een heel respectabele score voor de automaat.

RoelNL

als de olie er al 500dkm inzit dan die snel verversen.
Toen ik mijn r nog had heb ik de olie ververst omdat de automaat een enorme klap gaf met terug schakelen, met nieuwe olie was dit probleem verholpen.

Degene die verzonnen heeft dat automaatolie nooit ververst hoeft te worden is gek. Interval zou ik op iedere 100dkm doen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelvanHoof

Bedankt.
Er is veel discussie over automaat olie. Ik heb ooit eens opgeschreven Automaat olie ATF Dexon 3, goede keuze?

Ga je de olie koud of warm verversen?
Dan moet ik ook uitvogelen waar ergens een vuldop zit  :eusa_shifty:

Ik denk overigens dat het voorschrift de olie niet te verversen bedoelt is in de tijd dat ze niet meer dan 250dkm reden......
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

de Boeing

ik zou dus eerst even peilen of er überhaupt genoeg olie in is. Je moet dit met draaiende motor doen een eerst even in alle versnellingen zetten (dacht ik).

Is dat ok dan in paar stappen de olie verversen, dus aflaatplug er onder uit, bakje eronder (er komt dan circa 3l uit dacht ik), dan dezelfde hoeveelheid verse olie via peilstok terug bijvullen. Als je dit een keer of 3 doet dan ga je zien dat de olie terug helder wordt... Dextron 3 hoort erin, al kan de geüpdatet variant ook (ik heb er Type T IV van Toyota in, zou iets minder slip geven)

RoelvanHoof

Bedankt de Boeing,
Ga ik zo doen.
Voor ik de aflaatplug eruit haal, zal ik zeker een nieuwe ring moeten hebben.. 8)
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

rjverbrugh

Zou Mannol JWS 3309 erin kiepen. Als ie op peil is, komt er iets van 3,5l uit bij aftappen (en zit er dus nog een dikke 3,5 l in de bak). ik tap om 25-30 dkm af en gooi er verse bij. Je kan ook spoelen, ook zelf te doen via de aansluitingen van de oliekoeler, staat iets over op het forum. Heb dat met mijn T5-R ooit gedaan, iets van 16 liter van die Mannol meuk er door gespoeld.

RoelvanHoof

Citaat van: rjverbrugh op 22-06-2024 19:01:12Zou Mannol JWS 3309 erin kiepen. Als ie op peil is, komt er iets van 3,5l uit bij aftappen (en zit er dus nog een dikke 3,5 l in de bak). ik tap om 25-30 dkm af en gooi er verse bij. Je kan ook spoelen, ook zelf te doen via de aansluitingen van de oliekoeler, staat iets over op het forum. Heb dat met mijn T5-R ooit gedaan, iets van 16 liter van die Mannol meuk er door gespoeld.
Oké waarom keuze voor Mannol JWS 330 ?
Bij Amazon is die bijna voor niks  :eusa_shifty:
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

rjverbrugh

Kocht destijds 20l vat voor nog geen €60. En die JWS 3309 is volgens de specificaties van Aisin-Warnar, maar dextron 2 of 3 zal ook prima in de bak zijn.

850blues

Citaat van: RoelvanHoof op 23-06-2024 08:32:46Oké waarom keuze voor Mannol JWS 330 ?

Ff de zoekfunctie gebruiken en zoeken op '3309'  ;)

Btw: die mannol jws 3309 is bijv ook hier te koop (daar heb ik het gehaald, maar nog geen tijd gehad voor een wissel/ drain and fill):

https://www.groothandel-nemeco.nl/winkel/4-liter-mannol-atf-multivehicle-33098218-1495-p-5388.html?sort=2a

https://www.groothandel-nemeco.nl/winkel/10-liter-mannol-atf-multivehicle-33098218-3295-p-17872.html?sort=2a
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

RoelvanHoof

Dankjewel 850Blues,

Ik ga me toch serieus afvragen waarom elders (Volvo oa) 25 euro en meer vragen voor een litertje  ???
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio