Remmentest AWD

Gestart door tiemessen, 10-07-2005 20:57:28

Vorige topic - Volgende topic

tiemessen

Ik had mijn vrouw even met de Volvo XC70 naar een garage gestuurd voor een schokbreker controle. Komt ze terug en zie ik dat op de print ook een remmentest gedaan is.

Ik gelijk in paniek omdat ik altijd begrepen heb dat dit niet met een AWD mag. Heb gebeld maar ze zeggen dat er op de remmentestbank een schakelaar zit voor een AWD.  Dacht gelukkig. Helaas heb ik nu dat bij het remmen mijn hele stuur gaat trillen.

Ik heb een aantal vragen aan kenners hierover:

1) bestaat een remmentestbank waar je ook AWD kunt testen??
2) indien niet wat kan de schade zijn als je een AWD test op zo'n bank?

3) Bij het remmen gaat het stuur trillen. Op de auto is recentelijk nieuwe schijven voor en achter met remblokken gezet.
Wat kan de oorzaak zijn?  De garage zegt dat ze slecht in geremd zijn en dat het aan de rijstijl ligt. Ik heb zelf nog nooit met een auto dit meegemaakt. Ik heb dan nu ook een discussie met de garage.

Op het verschijnsle  kan ik de volgende aanvullende info geven:
* als de auto warm is, is het verschijnsel aanwezig
* Ik heb het idee dat als ik de auto in de vrij-stand zet en dan rem het minder is.  

Alvast bedankt voor de reactie!

elianmars

Was het trillen ook al voordat de remmen getest werden?

Zoniet, dan heb je kans dat ze met die test je schijven krom gekregen hebben (flink heet laten worden en niet goed af laten koelen)...... :-\

thuur

Ik denk dat Marcel gelijk heeft: nieuwe schijven moet je 'inremmen'. Dwz 500 kilometer de remmen een beetje vermijden en zeer zeker goed laten afkoelen. Als ze dit niet hebben gedaan tijdens de test heb je kans dat ze de schijven hebben krom geremd. Dat gaat er niet meer uit, tenzij je de schijven laat afdraaien. Ik zou terug gaan en vragen of ze weten of er pas nieuwe schijven onder lagen!

Gr 8)

Boom

schijven afdraaien heeft geen zin bij AWD. Na een keer hard afremmen bij 160 km/h en ze trillen weer :'(
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

Entuscan

Citaat van: Ludo op 11-07-2005 07:01:35
Citaat van: tiemessen op 10-07-2005 20:57:281) bestaat een remmentestbank waar je ook AWD kunt testen??

ja, is net zoals een 4wd rollenbank, alle wielen moeten dan meedraaien.
anders is het onmogelijk om de remmentest uit te voeren met een awd.

Hola dat klopt wel niet.

AWD remmentest gaat als volgt:
Ze rijden de wagen met 1 !!! as op de remmenbank, stellen de bank in op AWD en dan rolt 1 wiel vooruit en het andere wiel achteruit  :o
Geweldig freaky om te zien maar werkt perfect zonder schade. Heeft iets te maken met de visco  of haakse overbrengen of whatever die op deze manier niet inschakelt en er geen aandrijving naar de voorste wielen gaat.

Zo testen ze bijna alle 4wd voertuigen. Jeeps, vrachtwagens, quattro's enz.

Ik moet het ieder jaar VERPLICHT laten doen op de jaarlijkse keuring. Geen probleem (als hun bank werkt ;) )
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

JCviggen

Citaat van: Entuscan op 11-07-2005 10:20:20
AWD remmentest gaat als volgt:
Ze rijden de wagen met 1 !!! as op de remmenbank, stellen de bank in op AWD en dan rolt 1 wiel vooruit en het andere wiel achteruit  :o
Geweldig freaky om te zien maar werkt perfect zonder schade. Heeft iets te maken met de visco  of haakse overbrengen of whatever die op deze manier niet inschakelt en er geen aandrijving naar de voorste wielen gaat.

Das gewoon hoe een diff werkt :)
Nooit een tamiya autootje gehad of zo? Zelfde principe...als beide wielen van een as vooruit wil laten draaien dan zal de cardanas die naar het diff gaat ook draaien, draai je een wiel achteruit en een vooruit dan draait het diff enkel rond zichzelf.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Entuscan

Dat is dan iets nieuw ;)
Vandaar dat ik er bij zette dat het bijna altijd zo gedaan wordt als ik heb beschreven.
er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.

Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

tiemessen

bedankt voor alle reacties. Ik begrijp nu dat het mogelijk is om een AWD wel op een remmentestbank te zetten.

De schijven waren net nieuw of afgedraaid bij de garage. Voor die tijd maakte de auto alleen bij remmen boven de 120 km een brommend geluid. Net of er geblokkeerd geremd werd.

Waar ik nog wel even benieuwd naar ben is waarom het afdraaien bij een AWD geen zin heeft en misschien bij een ander type Volvo wel.

Wat is de oorzaak van deze opmerking geplaatst door BOOM
gr

V70R

Ik heb geen AWD maar een FWD maar toen mijn remmen begonnen te trillen bij remmen vanaf >160 km/u heb ik geprobeerd om ze recht te remmen, omdat ik toch nieuwe schijven moest hebben als dat niet was gelukt.
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

mehn

Citaat van: V70R op 14-07-2005 10:09:11
Ik heb geen AWD maar een FWD maar toen mijn remmen begonnen te trillen bij remmen vanaf >160 km/u heb ik geprobeerd om ze recht te remmen, omdat ik toch nieuwe schijven moest hebben als dat niet was gelukt.

Weer je zeker dat het niet de achterremmen zijn die het trillen veroorzaken?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

V70R

Citaat van: mehn op 14-07-2005 10:14:44
Citaat van: V70R op 14-07-2005 10:09:11

Weer je zeker dat het niet de achterremmen zijn die het trillen veroorzaken?

De achterschijven zijn vrij nieuw en slijten ook niet zo hard. Nadat ik heb geprobeerd om de voorschijven recht te remmen, zijn de trillingen verdwenen.
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

Zippo

Citaat van: tiemessen op 10-07-2005 20:57:28
Ik heb een aantal vragen aan kenners hierover:

1) bestaat een remmentestbank waar je ook AWD kunt testen??

Dit is er geregeld v.w.b de remtest-eisen APK in NL.

De controle van de remvertraging van personenauto's, bedrijfsauto's en aanhangwagens moet plaatsvinden door middel van een beproeving op de weg met behulp van een zelfregistrerende remvertragingsmeter dan wel door middel van een beproeving van het voertuig op een platenremtestbank of een rollenremtestbank.

Toelichting

Bij personenauto's en bedrijfsauto's met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van een permanente, niet automatische of met de hand uitschakelbare aandrijving op meer dan één as, moet de controle van de remvertraging plaatsvinden door middel van een beproeving op de weg met behulp van een zelfregistrerende remvertragingsmeter, door middel van een rembeproeving op een platenremtestbank of op een daarvoor aangepaste rollenremtestbank.

tiemessen

Beste Mehn,

hoe kun je je schijven rechtremmen. Welke procedure is hiervoor.

Een keer keihard remmen??? of diverse keren achter elkaar???

gr

mehn

Citaat van: tiemessen op 15-07-2005 18:27:52
Beste Mehn,
hoe kun je je schijven rechtremmen. Welke procedure is hiervoor.
Een keer keihard remmen??? of diverse keren achter elkaar???

Ik zou het niet weten ;)
Dat was iemand anders zijn idee  :)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

tiemessen

Hij is gisteren weer naar de garage geweest. Daaruit bleek het volgende:

Voorop waren foutieve schijven gemonteerd. Nadat deze vervangen waren was er toch nog veel bijgeluid.

De schijven achter, die recentelijk bij de aankoop waren vervangen, waren geen originele schijven.

Toch maar besloten om er weer nieuwe op te laten zetten.

Hij rijdt nu als een zonnetje en remt strak. Even afwachten of dit voor langere tijd is.

Bedankt voor alle reacties