Deurvanger vervangen maar nog steeds knoep

Gestart door ruurdp, 08-12-2024 13:27:08

Vorige topic - Volgende topic

ruurdp

Goedemiddag,

Vanochtend even bezig geweest met de deurvanger linksvoor. Deze maakte al maanden knoepgeluiden, en echt hard ook!
Ik zag niks geks aan de oude deurvanger maar toch maar vervangen. Helaas bleek dit niks te helpen. Ik meende dat als de boel uitgescheurd is je dat toch wel zo moeten zien. Zie foto's. Of vergis ik mij? Mij is niks opgevallen. Hebben jullie enig idee hoe het kan dat hij dan toch nog knoept?

Groeten Ruurd

https://tinypic.host/image/1000015249.2XzVRZ
https://tinypic.host/image/1000015250.2XzCTc

Michaell

Maakt die ook geluid zonder de deurvanger?
Zo ja, dan raakt de deur zelf iets.

Haarscheurtjes zijn niet altijd met het blote oog te zien. Zeker op dat soort plekken niet. Je zou ff met een schroevendraaier ofzo door het gat er aan kunnen trekken en friemelen. Soms zie je dan ineens een scheur tevoorschijn komen.
Dit gaat mogelijk makkelijker als je de deur zelf even verwijderd.

Edit: Zit nu even naar die eerste foto te staren. Kan het mis hebben, maar volgens mij zie ik een kleine scheur onder de grote zwarte stekker een beetje achterin. Ik zie in ieder geval iets verticaals wat mogelijk op een scheurtje lijkt.
Daarbij lijkt er ook een klein rond stukje afgebroken? Het ziet er iig anders uit dan op deze foto:

Waar op dit plaatje een schroef zit onder de zwarte connector (van een reparatie. Dus dat plaatje enzo ff negeren). Zie ik bij jou gewoon een raar gat zitten.

Michaell

Yup: Bevestigd!
Ben ff in de regen naar mijn auto gelopen om wat foto's te maken.
Kon geen foto van links maken, want een of andere %#$%@ heeft 2 parkeerplaatsen nodig en heeft hem zo strak tegen mijn auto aan geparkeerd dat ik de deur niet ver genoeg open krijg voor een foto. Maar dit is mijn rechter kant;

En dit is jouw foto. Je mist een stukje plaatwerk. Ongetwijfeld de oorzaak. Dat word lassen.  :eusa_wall:

ruurdp

Kak! Ik was er al bang voor. Bedankt voor je reactie. Kun jij dit Michaell? Wellicht een ander forumlid?

Michaell

Zekerz kan ik dat. :)
Moet wel even vragen of ik het lasapparaat van mijn werk even mag lenen. Dus het hangt wel daar een beetje vanaf, Ik heb zelf alleen een el cheapo stoklasapparaat. Maar dat is niet geschikt voor dun plaatstaal.

Is waarschijnlijk wel even een klusje. Heb nog geen gebroken deurvanger gehad, dus moet even kijken wat er precies gedaan moet worden. Lijkt er op dat het afgebroken stuk een puntlas is geweest van de fabriek die het achterste plaatje (bij jou naar binnen gevallen als je beide foto's goed bekijkt) op zijn plek moest houden en in de jaren heen if afgebroken.

De deur moet er even uit, het staal moet even blank gemaakt worden en mogelijk moeten we even een nieuw plaatje op maat maken en daar overheen lassen ter versteviging. Dus we moeten even kijken wat er precies gedaan moet worden.
Ook lijkt het mij dat die zwarte connector er uit moet ivm de zeer grote hitte die erbij komt kijken.

Mocht er iemand zijn met ervaring hiermee, dan horen we dat graag. Dan bakken wij het er wel in. :)

Owja we moeten even een loods hebben. Wind waait het schildgas weg van een MIG lasapparaat. Hierdoor mislukt de las. De laatste tijd waait het aardig hier. Dus dat kan een probleem worden. Er mag namelijk geen omgevingslucht bij de las komen tijdens het lassen zoals Stikstof en zuurstof. Anders krijg je een zeer poreuze las die niet inbrand en dus erg zwak is. Dan breekt het zo weer af.

Lijkt me dus wel een klusje. Waarschijnlijk de reden waarom mensen dit met boutjes en moertjes doen?
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=g6ZteAl5Ho8

ruurdp

Mooi! Die loods kan ik wel regelen. Als je t lasapparaat van je werk kan regelen is dat mooi. Anders huur ik er gewoon een. Opzich heb ik geen haast.

elmarconi

2 gaatjes boren 6 mm, zorg dat je de vanger fixeert, bout erdoor en op spanning zetten, scherpe boor gebruiken.
Goede kwaliteit m6 inbusbout met onderlegring en aan de binnenkant een zelfborgende kraagmoer.
Stukje goedkoop gereedschap dubbel buigen, beetje tape eraan zodat het kraagmoertje er niet uitvalt.
Zit al weer 3 jaar zo.  ;D

Ref: https://www.geocities.ws/ozbrick850/door-stay_fix.html
--
Autogas Inside . . .

Michaell

Bedankt voor de tip!
Ziet er simpel en een stuk minder ingrijpend uit. En als het al 3 jaar zo prima heeft volgehouden lijkt me dat een prima fix!
Gaan we proberen!

ruurdp

Ah kijk dat is een goede tip! Eerst dat maar proberen. Als dit minimaal 3 jaar goed gaat vind ik het allang prima. Lassen we het daarna wel. Bedankt!