Alles rood op Dashboard! Dynamo of niet?

Gestart door RoelvanHoof, 13-12-2024 07:30:04

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Ik kan me wel wat voorstellen kwa reden. Je kan niet verwachten dat een monteur die aan moderne auto's werkt zich nog een nieuwsbericht uit de jaren 90 kan herinneren natuurlijk. Laat staan verder specifieke kennis hebben over onze wagens. Of ze nou dealer zijn ja of nee. Daarbij komt onze wagen uit het bouwjaar waar de meeste monteurs bij dealers in geboren zijn. Die hebben dit nooit meer gehad op school en Volvo gaat geen training geven van een Volvo 850 van 30 jaar oud. Alleen van de nieuwste modellen.

Als ik naar een Mini dealer ga en ik zal om contactpunten vragen van een mechanische ontsteking van een oude mini uit de jaren 70/80 gaan ze me ook aankijken of ze water zien branden. Hebben ze nog nooit gezien en nooit gehad op school. De kennis is er gewoon niet meer, want ze zien deze auto's praktisch nooit in de werkplaats.

Dus er is geen ervaring meer. Mensen met oudere wagens gaan ook niet meer naar de dealer, maar naar de onafhankelijke garage om de hoek waar vaak (niet altijd) wel de nog wat oudere monteurs zijn die dit nog wel kennen.
De dealer is namelijk een stuk duurder en mensen die oudere wagens rijden hebben vaak een budget. Zeker met de energietransitie word deze kloof tussen rijk en arm alleen maar groter. Je hebt mensen die het kunnen betalen en profiteren van die investering en mensen die het niet kunnen betalen en de rekeningen alleen maar zien stijgen als het gevolg van hogere belastingen op fossiel. :(
Die hebben geen geld voor de dealer.
De overige groep zijn hobbyisten en die gaan niet naar een garage of dealer. De hobby is het zelf eraan sleutelen.
De dealer ziet dit soort wagens gewoon niet meer. Kijk maar naar de wagens die er staan. Hoeveel zie je op de parkeerplaats staan die ouder zijn dan 10 jaar? Laat staan 30!  :eusa_silenced:

Dus wat zou jij doen als je een onbekende auto krijgt voor een nieuwe dynamo/ventilatorriem? Juist! Je zet hem erop zoals de oude erop zat en dan snel weer de volgende de brug op!

In hoeverre het slippen een probleem was vroeger weet ik ook niet. Maar kennelijk was het een ding. Anders had Volvo vroeger deze aanpassing niet gedaan. Maar als je nog nooit problemen hebt ondervonden zou ik me niet al te druk maken erover.
Je kan altijd nog de aanpassing doen bij de volgende riemwissel. Je weet er nu in ieder geval van en je kan voorlopig weer even lekker verder roffelen. En dat is het belangrijkste! :)

RoelvanHoof

Fijn bedankt weer voor je je mooie verhaal.
Nu ik toch even aan het typen ben, heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging niet is wat het was, iets stroever sturen. Het onderdeel is alleen langszij geschoven, ik zal moeten kijken naar iets onregelmatigs, maar nú miezert t en in m'n box staat nog een Megane 1 ook uit het jaar blok...

Keep you posted en als jullie al iets  weten: welkom !
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 512 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Michaell

Graag gedaan. :)

Waar je kwa stuurbekrachtiging op moet letten is eerst even controleren of je nog voldoende olie hebt in het vaatje van je stuurbekrachtigingspomp. Als dat nivo laag is kan dit problemen geven en gaat in de regel ook gepaard met gierende geluiden (weet niet of je dat ook hebt). De vloeistof die hierin zit heeft ook niet het eeuwige leven. Hier zit ATF olie in Dexron III (automaatbakolie).

Laat eens wat druppeltjes op je hand vallen. De olie moet helder aardbei rood van kleur zijn. Is die dat niet, dan is het tijd voor een flush. Dit doet vaak wonderen is vrij simpel te doen en lost de meeste problemen op.
Een howto: https://volvo850wagon.wordpress.com/2014/07/05/102-power-steering-fluid-flush/
(Dit is sowieso een erg handige website!)

Daarbij doe je er verstandig aan om ook je stuurhuis te controleren op eventuele lekkages. Dit kun je het beste doen door even tijdelijk de stofhoezen L en R even te verwijderen. Hierin moet het droog zijn. Een klein druppeltje is niet erg, maar als het nat is ben je toe aan revisie. Ik heb dit een poos geleden ook gedaan zie mijn verslag: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,92017.msg1821538.html

En wat vooraf ging: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,91998.0.html
Dit is een grote klus.

In mijn geval moest ik hem vervangen ivm lekkage. Ook stuurde de auto na het vervangen beter. Maar dit is een extreem geval hoor. Ik zou niet hier direct van uit gaan.

RoelvanHoof

Fijn wederom bedankt.
Ik ga de link om te flushen lezen, zal idd wel nodig zijn. Kan me niet heugen wanneer dit gebeurd is, zal ook niet bij de monteurs uit het verleden gedaan zijn, zo je verhaal lezende 😆
Op naar de volgende klus.
Fijne feestdagen!

RemkoT5

RoelvanHoof

Citaat van: RemkoT5 op 25-12-2024 17:04:55Kun je hier nog wat mee.

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,91332.msg1815854.html#msg1815854
Dankjewel Zal de link bewaren. Dynamo zit er inmiddels al in maar toch duidelijke foto's!