Alles rood op Dashboard! Dynamo of niet?

Gestart door RoelvanHoof, 13-12-2024 07:30:04

Vorige topic - Volgende topic

RoelvanHoof

Ik ben van de week met m'n 850 Gle ' 94 gestrand. Alle Dashboard lampjes gingen op rood.
Ik heb dat eens eerder gehad, maar toen gingen de lampjes weer uit en kon ik verder rijden.
Nu niet dus, sommige meters vielen dood en daarna niks meer.  ANWB gebeld, diagnose dynamo (zit er pas 40k in) levert maar 10 V. Tik met de hamer, koolborstels niet versleten. Wat de ANWB daarna precies deed weet ik niet (dynamo stroomstootje gegeven?) ... dynamo gaf weer 13,4V. Ik kon weer doorrijden, echter de priemende lampjes waren weer in het zicht en toch nog met 40 km veilig aangekomen, geen uitval van meters maar wel die priemende rode lampjes
Het rare is dat toen m'n roffel dood langs de snelweg was ik na een minuut of 10 gewoon weer kon starten en een stukje kon rijden terwijl je zou denken dat de accu helemaal leeg is.
Rata politiepet 🤔🤔 Is er soms een relais die het een en ander aanstuurt?
Iemand dit verschijnsel al eens meegemaakt?
Is de dynamo nog te redden of einde verhaal.
Ik ben benieuwd naar reacties , thanks all!
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 512 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Michaell

De dynamo werkt bijna zelfstandig. Hij moet 12V krijgen voor hij zijn werk kan doen, maar dat is het ook. Zonder die 12V heb je geen output voltage. Dus als je 10V hebt, dan krijgt de dynamo zijn 12V. Dus dat werkt. Waarschijnlijk koolstofborstels versleten of de spanningsregelaar (zit op de dyanmo) kapot. = einde dynamo.

Koolstofborstels zou je kunnen vervangen en de regelaar/gelijkrichter in principe ook (als je die los kunt vinden tenminste).  Maar ik neem persoonlijk de moeite niet bij een massaproduct. Kost alleen maar tijd en je hebt geen garantie. Een nieuwe is gewoon een wissel met fabriek garantie en je bent van het probleem af. Eruit moet die toch. En de lagers slijten ook. Dus je zit dan eigenlijk gelijk aan revisie vast als je het goed wilt doen. Voor mij persoonlijk te veel tijd een moeite die ik erin moet steken. Het is en blijft een slijtage onderdeel.

Km stand zegt niet zoveel. Er zijn vele factoren die voor en tegen een dynamo werken kwa levensduur.
Een distributieriem die 120.000Km mee moet gaan kan ook in 40.000 falen als b.v. de nokkenas kering ineens begint te lekken en die onder de motorolie komt te zitten. Soms heb je gewoon pech.

Het is een simpel en dom ding. Het antwoord heb je al van de ANWB gekregen als ik het verhaal lees. Tijd voor een nieuwe dynamo! OEM = Bosch. Maar mijn Chinese aftermarket van Autodoc heeft het ook 5 jaar probleemloos volgehouden.  :)
Na 5 jaar brak het lager en moest ik hem ook vervangen. Was na ongeveer 60.000Km. Nu een italiaanse eronder van de Garage uit Bormio. Geen idee wat ze erin hebben gezet, want het gebeurde halve wegen Duitsland en dat stomme ding heeft het gewoon volgehouden tot mijn bestemming Italië 700Km later met een kapot lager (maakte echt een takke herrie)!  ;D

Edit:
[Het rare is dat toen m'n roffel dood langs de snelweg was ik na een minuut of 10 gewoon weer kon starten en een stukje kon rijden terwijl je zou denken dat de accu helemaal leeg is.]

Zo raar is dat niet hoor. :)
In het kort en erg versimpelt: Electronen gedragen zich als water. Als je klaar ben met douchen hebt en je sluit de kraan in 1 draai hoor je een "bonk" in het leidingnet. Dit komt omdat de waterstroom ineens afgesloten word en daardoor terug wil stuiteren door de leiding. Zelfde gebeurt hier. De elektronen stuiteren terug de accu in wat voor een kleine oppepper zorgt. Het is niet veel! Maar soms net genoeg. :) Daarbij kan de accu even "op adem komen" na een pauze.
Als je hier meer over wilt weten kun je beter ff googlen. Ander ga ik een enorm lange en technische post maken. :)

Trouwens: Als alle lampjes branden heb je geen werkende dynamo meer op dat moment. Dus je bent op de accu thuisgekomen. In zo'n geval altijd de lampen enzo doven. Als de accu te leeg is voor de ontsteking, valt de motor uit.

RoelvanHoof

Dank Michaell!
Wederom een verhelderend verhaal.
Ga zoeken naar een shop, die er een op de plank heeft liggen. Met al die pakketjes zal het wel moeizaam gaan. De Volvo staat al een week 45 km verderop. Degene die vandaag de dynamo erin zou zetten haakt af door tijdgebrek en ben weer 2 weken verder. Ben dus op me zelf aangewezen. Nog ff googlen hoe dat ding er het gemakkelijkst uit te krijgen.
Groet Roel

Died850

Meeste leveranciers in revisie starmotoren en dynamo's hebben ze wel op voorraad. Weet niet in welke regio je zit maar even googlen op Dynamo revisie geeft vaak wel resultaat in de buurt.

Een filmpje die het vrij simpel laat zien hoe je het moet vervangen: https://youtu.be/Sx7FSZuojVk?si=KjG5ku6awowKwvoD

Echter is het niet nodig om de koelslang en daarme de koelvloeistof te verwijderen. Scheelt wel wat ruimte maar kan prima zonder. Is wel een priegelklus.

RoelvanHoof

Thanks voor de film

Heb inmiddels een andere dynamo.
Aangezien de auto nog 45 km verderop staat, vraagje:

Kun je de dynamo niet wisselen, vanuit de onderkant van de auto. Zou veel 'breekwerk' schelen, lijkt me.

Died850

Nee vanaf onder is niet makekijker ivm positie aircopomp (indien je airco hebt) en hoe de bracket op het blok gevormd is.

Michaell

Graag gedaan. :)

De koelvloeistof slang hoeft inderdaad niet perse los. Al maakt dit de klus wel wat makkelijker. Beetje afhankelijk of je gereedschap hebt wat je in een hoekje kunt zetten. Het is inderdaad wel ff priegelwerk. Zo niet, kun je beter de slang loshalen. Net even wat makkelijker maar wel meer werk (ivm ontluchten), maar geen eis. Wel is dit een goed moment om gelijk je KVS te vernieuwen als deze er al meer dan 2 jaar inzit! (Die van de action is goedkoop en prima! Oude inleveren als KCA bij de Gemeente.)

Als je de slang toch loshaalt, hou er rekening mee dat er KVS uit moet. Niet alles. als je de radiator leeg laat lopen in een emmer tot het vatje leeg is, dan zit je goed. Als je klaar bent weer vullen en ontluchten. (Ikzelf doe dit als volgt: Vullen tot max. Stukje rijden, stoppen, motor uit, nivo controleren, stukje rijden, weer even nivo controleren. enz. tot het peil niet meer zakt. Neem wat extra KVS mee. Na een paar keer is het systeem ontlucht. EN LET OP! GEVAAR! Het systeem staat onder druk en het koelwater is rond de 90-110 graden Celsius als de motor op temp is en wil eruit! Dop erg voorzichtig losdraaien terwijl je druk blijft uitoefenen op de dop en even laten sissen. Een stoomexplosie met diepe brandwonden kan het gevolg zijn!! Wees gewaarschuwd! Doe dit niet als je niet weet wat je doet en laat de motor anders geheel afkoelen voor je de dop opent).

Ikzelf haal ook altijd de boordcomputer eruit inclusief die zwarte doos waar die in zit. 1.2.3. gedaan en je hebt een boel extra ruimte.

Maak voor je begint wel altijd de - pool van de accu los! safety first. Voor zowel jezelf als de rest van de electronica in de auto.

RobertDIY is een veelvoorkomende gast hier op het forum. Heeft vaak wel een hoog beunhaas gehalte, maar hij laat wel goed zien in grote lijnen wat je kan verwachten en hoe en wat. Maar blijf wel altijd logisch nadenken.

Michaell

Voor het geval dat!
Zo moet de V-snaar lopen. Links voor modellen met airco. Rechts zonder airco.

RoelvanHoof

Citaat van: Died850 op 21-12-2024 13:50:30Nee vanaf onder is niet makekijker ivm positie aircopomp (indien je airco hebt) en hoe de bracket op het blok gevormd is.
Ha, oké. Heb airco dus van onderen gaat niet lukken dus....
Had in eerste instantie met een monteur een afspraak maar die haakte achteraf af. Zei wel dat de klus in een uur gefixt is ?? :eusa_shifty:
Als ik dat filmpje zie, is dat geen uurtje  :P

RoelvanHoof

Dank voor je uitleg, ik ga zien hoe het komt. Hieronder dat ik het begrepen heb 😅

"
KVS te vernieuwen als deze er al meer dan 2 jaar inzit!"
KVS zit er nog geen 2 jaar in en in het voorjaar gaat de 850 dik in m'n garage (hemel vervangen, groot onderhoud, kachelradiator (ligt hier al een jaartje of 2  :eusa_sick:), nieuwe schokdempers en revisie van de voorstoelen.
Er wordt toch gezegd dat 6 ton makkelijk haalbaar is, dat ben ik ondertussen 80 jr.  :eusa_angel:

"Ikzelf haal ook altijd de boordcomputer eruit inclusief die zwarte doos waar die in zit. 1.2.3. gedaan en je hebt een boel extra ruimte."
Doen ik

"Maak voor je begint wel altijd de - pool van de accu los! safety first. Voor zowel jezelf als de rest van de electronica in de auto."
Zeker!!
"Maar blijf wel altijd logisch nadenken"
Haha ja logisch 🙂

Michaell

Lekker bezig! :)

Ikzelf ben ook geen automonteur. Ik ben veel erger! Ik ben fietsenmaker van beroep Haha! ;D
Daarvoor zat ik in de elektrotechniek en ontwierp ik elektrotechnische installaties enzo. tot ik arbeidsongeschikt werd ivm een bedrijfs ongeluk en heb me laten omscholen tot het geweldig leuke beroep van fietsenmaker. Ik zal dit blijven doen tot mijn pensioen.

Later kocht ik een Volvo 850 op advies van mijn toenmalig werkgever. Want dat paste wel bij me. Ik wist niet eens wat dat was. Zocht wat plaatjes op en dacht bij mijzelf: Jezus! Een lijkwagen!
Maar toch wezen kijken en kocht er een. Toen een grijze 2.5 10V AUT MY 1996 en was op slag verliefd!
Had er wel veel problemen mee. Had de ballen verstand van auto's! Ging altijd naar de garage. En elke keer weer: #%#@& weer €1500,- #^#%! en een paand later weer €500,- #^@( en APK afkeur..... Het hield niet op! :(
Auto verkocht. Bodemloze geldput!  :eusa_wall: Paar jaar in een BMW i-nogwat gereden op LPG. Fijne auto. Maar de 850 reed veel lekkerder! Dus die bleef hangen in mijn gedachte.... Verhuist naar tegenover mijn werk. Dus auto verkocht. Had geen auto nodig. Ik woon alleen en heb geen gezin (kies ik bewust voor) Mijn familie woont nog in Rusland. Dat is toch te ver voor de auto. Dus weg dat ding! Tot ik weer ging verhuizen en ik weer een auto nodig had. Weer een 850 gekocht. Heb hem nog steeds!  ;D

Veel wezen google-en. Gepraat met automonteurs. Veel gelezen en mij echt verdiept in de autotechniek en gewoon aan de slag gegaan! Veel kapot gemaakt en dat ook weer gefixt en weer van geleerd.

Leren met vallen en opstaan en vragen stellen.
Ben hele weekenden bezig geweest met sommige klussen. Tijd is niet belangrijk bij een hubby! Maar het resultaat en het plezier wat je ervan hebt!

Wel hangt er een donkere wolk boven mijn 850 momenteel: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,92280.0.html
Maar er is weer hoop: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/afschaffing-lpg-g3-korting-is-van-de-baan/

Elke keer dat je de auto naar de garage brengt heb je: &^#^@ Weer EUR500,-!
Maar als je hetzelf doet en de auto werkt daarna weer met als bonus geld besparing en nieuwe kennis! Weet dit elke keer weer een glimlach van oor tot oor op mijn gezicht te toveren als ik weer achter het stuur zit!  ;D
Het enige wat je leert door je auto naar de garage te brengen is de waarde van de euro.  :eusa_silenced:

RoelvanHoof

Dank voor je mooie verhalen!

"Gelukkig" heb ik geen LPG en ik weet niet eens of dat nu beter voor je portemonnee is, of voor het motorblok  ;D
Zal het niet over al m'n beroepen hebben, ben van 1956  ::) Ze zeggen dat ik erg handig ben, en als ik het niet weet, zoek ik het op of vraag ernaar. M'n autodidact- gehalte is vrij hoog 😅 Je kent de uitdrukking wel "Use is or lose it"
We gaan de wissel met de dynamo zien.

Die roestverschijnselen is mij nieuw Het enige wat een beetje aangetast is, is de beschermplaat van de benzinetank. Toch bedankt voor de info, een gewaarschuwd man telt voor 2.

RoelNL

Je moet even zorgen voor het juiste gereedschap. Het wisselen is zo gedaan.

Zorg voor een tool om je multiriem eraf te halen dat is wel een dingetje anders.

Verder is het gewoon ding voor ding loshalen en op dezelfde manier terug bouwen, foto's onderweg kunnen je helpen als geheugen steuntje ook al kan het maar op 1 manier terug.

Verder is een ratelsetje met doppen 5 tot 19 voldoende om alles los te krijgen. Het makkelijkst is sleutelen met een 1/8 ratelset en een 3/8 ratelset. Ook verlengstukjes zijn handig om je stuurpomp los te halen door de gaatjes van de poelie.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelvanHoof

Thanks!

Citaat van: RoelNL op 22-12-2024 11:28:19Je moet even zorgen voor het juiste gereedschap. Het wisselen is zo gedaan.
"Lijkt me evident"

Zorg voor een tool om je multiriem eraf te halen dat is wel een dingetje anders.
" Welke tool? Ben ik benieuwd naar!"

Michaell

Om de spanner van de v-snaar los te krijgen is een vierkant stuk ijzer nodig waar je een steeksleutel op kunt zetten. Dit is de tool die je nodig hebt.

Ik wou ooit zo'n ding zelf maken door een vierkant stuk staal aan een hendel o.i.d. te lassen. Maar ben nog niet gestruikeld over iets wat daar in past. Maar een grote waterpomptang erop zetten werkt ook. Zo doe ik het ook. ;D
Er zit een klein gaatje in waar je een inbus 3 of 4 oid in moet prikken om deze vast te zetten zodat je de riem kunt verwijderen. Maar dat gehele ding zit ook met maar 2 bouten vast.
Maar dat gaat wel goed komen als ik het zo lees. Wees creatief! :)

Onze auto's bevatten een van de beste LPG motoren die er maar zijn. Samen met Mazda van dat bouwjaar. Mijn auto heeft meer dan 800.000Km en LPG was ingebouwd rond een kleine 300.000 volgens de papieren. Zonder gebruik van Flashlube of iets dergelijk.
Je betaald €30,- meer per maand wegenbelasting. Maar 1x tanken en je hebt dat al terug. Als je veel rijd is LPG de goedkoopste brandstof om op te rijden (zelfs boven Diesel!). Als 1x per maand moet tanken ben je al voordeliger uit. Hier betaal je €0,79 cent per L. In België is het nog veel goedkoper! Duitsland is ongeveer gelijk en ook zelfs duurder.
Daarbij als bonus en dat is ook de reden voor de korting van €50,- per maand op de houderschapsbelasting is dat het schoner is voor het milieu. Natuurlijk zijn moderne motoren beter voor het milieu op benzine, maar voor dit bouwjaar is het beter dan terug gaan naar benzine kwa milieu. Dat is ook de reden waarom de BBB het vervallen van deze korting tegen heeft gehouden.
Uit hun onderzoek is gebleken dat deze groep mensen eerder een benzine auto gaan kopen of de LPG tank eruit halen. Het mileu is daar niet mee gebaat. Daarbij rijden schijnbaar maar een miezerige 100.000 auto's op LPG t.o. 14.000.000 op benzine.

Let wel: De korting geld alleen voor G3 of hogere gasinstallaties. Ombouwen kost rond de €2500,- Maar als je een 2e hand auto koopt op LPG = instant winst!