Toerenteller naald

Gestart door Michel, 27-02-2025 19:33:33

Vorige topic - Volgende topic

Michel

Mijn toerenteller naald is naar beneden gezakt en staat niet meer 0. Dit is gebeurd nadat ik de accupolen had losgekoppeld. Toerenteller geeft nu dus maar 500 toeren aan op de toerenteller bij stationair. Waanneer ik hem uitlees geeft hij wel de juiste waarde aan (+/- 850). Weet iemand wat hier is gebeurd?.Hoe kan hij gezakt zijn.Kan ik de naald weer op 0 krijgen?

Michaell

Mmmm. Deze nog niet eerder tegen gekomen. Ben er zelf ook wel benieuwd naar.

Volgens mij word de naald voortbewogen door een zogenaamde stappenmotor. Dit is een elektro motor waarvan de beweging exact te reguleren is. Oftewel de motor kan meer dan alleen dom rondjes draaien, maar kan ook de as in een bepaalde positie zetten en daar houden.

Wat maakt dit uit? Nou; Een stappenmotor heeft meerdere spoelen op de stator (meer dan een standaard motor). De rotor bevat meerdere vaste magneten.
En hoe meer spoelen, hoe nauwkeuriger de bewegingen zijn die gemaakt kunnen worden (kleinere stapjes). Er zit dus geen veer in ofzo die de wijzer op 0 zet als de spanning weg valt door de motor uit te zetten. Als de spanning wegvalt behoud de motor zijn positie tot je die met de hand ofzo terug draait (er zit ook geen pen in het Dashboard waar de naald tegen rust op 0RPM).

Let wel: Er zijn meerdere soorten stappenmotoren en de werking verschild. Uit mijn hoofd heb je ook nog de unipolaire (6 kabels) en een bipolaire type (2 kabels). Geen idee welke Volvo heeft gebruikt. Het verschil zit in de interne bouw en aansturing. unipolair lijkt me sterk. Maar echt geen idee. (is vast wel wat over te vinden als je dit wilt weten via google. Ik ga er nu even niet op in, want is niet zo belangrijk nu).

Met andere woorden: De aansturing moet de wijzer op 0 zetten en die positie moet bij de aansturing bekend zijn.
Dus ik vermoed dat de aansturing de positie van de stappenmotor niet meer weet, of dat die waarde verschoven is.
Gezien de juiste toerental uit te lezen is en die correct is, zal dit probleem niet in de sensoren zitten en ook niet in de ECU.

Het probleem kan dus feitelijk niet op een andere plek zitten dan in jouw dashboard zelf.
Maar waar exact is gissen. Er is geen schema van deze printplaat en zijn componenten (niet wat ik kan vinden iig).

Een stappenmotor is analoog of digitaal aan te sturen. Analoog is nauwkeuriger (oneindige waarden tussen 0 en 1), maar heeft te maken met grote verliezen. Hierdoor worden hoge eisen gesteld aan de bekabeling en aansturing. De oud gedienden onder ons weten vast wel dat vroeger de gouden en dikkere scart kabel van je videorecorder een veel scherper beeld gaf dan de goedkope aluminium variant. Dat is hier niet anders.

Digitaal heeft hier veel minder last van en werkt gewoon goed zelf met goedkope alu bekabeling. aangezien de aansturing nooit volledig nauwkeurig hoeft te zijn in dit geval ga ik er van uit dat deze digitaal word aangestuurd (is ook verreweg meestal het geval tegenwoordig). In dat geval zou deze fout met een software update gefixt kunnen worden. Mogelijk is door een statische ontlading bij het wisselen van de accu ergens een bitje omgevallen zoals men dat wel eens noemt. Maar het kan ook zijn dat een condensator of iets dergelijks rot is waardoor je rare rimpels krijgt in het signaal (is mogelijk).
In het geval van een digitale aansturing verwacht ik ook geen probleem in de bekabeling!
Nogmaals: Geen idee wat Volvo gebruikt. Ik vermoed digitaal (Is de beste, goedkoopste en meest logische keuze), maar weet dit niet zeker.

Nou ken ik niet de exacte bouw van deze stappenmotor, aansturing of hoe het dashboard uberhoubt in elkaar zit (zijn geen schema's over te vinden), maar ik weet wel dat de Dashboard een eigen computer heeft. Deze houdt o.a. je kilometerstand bij. Vervang je jouw dashboard dan klopt je kilometerstand namelijk niet meer bij uitlezen (Dit is softwarematig te corrigeren als je die weet).

Lang verhaal kort. Ik vermoed een probleem met je dashboard zelf.
Je zou dit kunnen bevestigen door je dashboard tijdelijk te vervangen en kijken of de nieuwe dit ook doet (verwacht van niet).

Je zou de wagen weer even spanningsloos kunnen maken voor 15 minuten ofzo (dan is alle restspanning zeker weten weg) en de accu weer aansluiten. Hiermee her-start je de computer en mogelijk fixt dit het probleem.
Een 2e mogelijke oplossing, maar ik weet niet of dat kan is het Dashboard uit elkaar halen en de motor domweg even verzetten.
Maar zelfs dan is niet te garanderen dat de wijzer het correcte toerental aangeeft. De positie word namelijk softwarematig bepaald. De computer kan niet zien waar de 1000RPM zich bevind maar laat de motor gewoon zoveel graden uitslaan (als aangegeven door de software) bij een bepaald signaal.
Kan zelfs zijn dat de naald is versprongen tegenover de as van de motor. Zou dit wel raar vinden, maar als je toch bezig bent is dat eenvoudig te checken.

Dit is wat mij zo te binnenschiet in ieder geval. Geen echte oplossing, maar misschien heb je wat aan een beetje achtergrondinformatie.
Ik ben zelf ook wel ge-intresseerd hierin. Ik blijf dit ff volgen.

Michel

Citaat van: Michaell op 27-02-2025 21:03:39Mmmm. Deze nog niet eerder tegen gekomen. Ben er zelf ook wel benieuwd naar.

Volgens mij word de naald voortbewogen door een zogenaamde stappenmotor. Dit is een elektro motor waarvan de beweging exact te reguleren is. Oftewel de motor kan meer dan alleen dom rondjes draaien, maar kan ook de as in een bepaalde positie zetten en daar houden.

Wat maakt dit uit? Nou; Een stappenmotor heeft meerdere spoelen op de stator (meer dan een standaard motor). De rotor bevat meerdere vaste magneten.
En hoe meer spoelen, hoe nauwkeuriger de bewegingen zijn die gemaakt kunnen worden (kleinere stapjes). Er zit dus geen veer in ofzo die de wijzer op 0 zet als de spanning weg valt door de motor uit te zetten. Als de spanning wegvalt behoud de motor zijn positie tot je die met de hand ofzo terug draait (er zit ook geen pen in het Dashboard waar de naald tegen rust op 0RPM).

Let wel: Er zijn meerdere soorten stappenmotoren en de werking verschild. Uit mijn hoofd heb je ook nog de unipolaire (6 kabels) en een bipolaire type (2 kabels). Geen idee welke Volvo heeft gebruikt. Het verschil zit in de interne bouw en aansturing. unipolair lijkt me sterk. Maar echt geen idee. (is vast wel wat over te vinden als je dit wilt weten via google. Ik ga er nu even niet op in, want is niet zo belangrijk nu).

Met andere woorden: De aansturing moet de wijzer op 0 zetten en die positie moet bij de aansturing bekend zijn.
Dus ik vermoed dat de aansturing de positie van de stappenmotor niet meer weet, of dat die waarde verschoven is.
Gezien de juiste toerental uit te lezen is en die correct is, zal dit probleem niet in de sensoren zitten en ook niet in de ECU.

Het probleem kan dus feitelijk niet op een andere plek zitten dan in jouw dashboard zelf.
Maar waar exact is gissen. Er is geen schema van deze printplaat en zijn componenten (niet wat ik kan vinden iig).

Een stappenmotor is analoog of digitaal aan te sturen. Analoog is nauwkeuriger (oneindige waarden tussen 0 en 1), maar heeft te maken met grote verliezen. Hierdoor worden hoge eisen gesteld aan de bekabeling en aansturing. De oud gedienden onder ons weten vast wel dat vroeger de gouden en dikkere scart kabel van je videorecorder een veel scherper beeld gaf dan de goedkope aluminium variant. Dat is hier niet anders.

Digitaal heeft hier veel minder last van en werkt gewoon goed zelf met goedkope alu bekabeling. aangezien de aansturing nooit volledig nauwkeurig hoeft te zijn in dit geval ga ik er van uit dat deze digitaal word aangestuurd (is ook verreweg meestal het geval tegenwoordig). In dat geval zou deze fout met een software update gefixt kunnen worden. Mogelijk is door een statische ontlading bij het wisselen van de accu ergens een bitje omgevallen zoals men dat wel eens noemt. Maar het kan ook zijn dat een condensator of iets dergelijks rot is waardoor je rare rimpels krijgt in het signaal (is mogelijk).
In het geval van een digitale aansturing verwacht ik ook geen probleem in de bekabeling!
Nogmaals: Geen idee wat Volvo gebruikt. Ik vermoed digitaal (Is de beste, goedkoopste en meest logische keuze), maar weet dit niet zeker.

Nou ken ik niet de exacte bouw van deze stappenmotor, aansturing of hoe het dashboard uberhoubt in elkaar zit (zijn geen schema's over te vinden), maar ik weet wel dat de Dashboard een eigen computer heeft. Deze houdt o.a. je kilometerstand bij. Vervang je jouw dashboard dan klopt je kilometerstand namelijk niet meer bij uitlezen (Dit is softwarematig te corrigeren als je die weet).

Lang verhaal kort. Ik vermoed een probleem met je dashboard zelf.
Je zou dit kunnen bevestigen door je dashboard tijdelijk te vervangen en kijken of de nieuwe dit ook doet (verwacht van niet).

Je zou de wagen weer even spanningsloos kunnen maken voor 15 minuten ofzo (dan is alle restspanning zeker weten weg) en de accu weer aansluiten. Hiermee her-start je de computer en mogelijk fixt dit het probleem.
Een 2e mogelijke oplossing, maar ik weet niet of dat kan is het Dashboard uit elkaar halen en de motor domweg even verzetten.
Maar zelfs dan is niet te garanderen dat de wijzer het correcte toerental aangeeft. De positie word namelijk softwarematig bepaald. De computer kan niet zien waar de 1000RPM zich bevind maar laat de motor gewoon zoveel graden uitslaan (als aangegeven door de software) bij een bepaald signaal.
Kan zelfs zijn dat de naald is versprongen tegenover de as van de motor. Zou dit wel raar vinden, maar als je toch bezig bent is dat eenvoudig te checken.

Dit is wat mij zo te binnenschiet in ieder geval. Geen echte oplossing, maar misschien heb je wat aan een beetje achtergrondinformatie.
Ik ben zelf ook wel ge-intresseerd hierin. Ik blijf dit ff volgen.

Hoi Michael, dank voor je uitleg. Ik zal het inderdaad eens kunnen proberen om de accu weer los te koppelen, en te kijken of dit iets oplevert

Michaell

Graag gedaan. :)

Wat voor auto heb je overigens?
Als dit het probleem niet oplost is het denkik het simpelst om even als test je dashboard te verwisselen. Misschien is er een mede forum-er bij jou in de buurt met dezelfde auto waar je het dashboard ff van mag overzetten om te testen (Bij een 850 is het erg makkelijk om het klokkenspel eruit te wippen).

Het analoge klokkenspel (850) is te verzetten bij een ander dashboard (zoek ff op het forum). De uit te lezen kilometerstand of als je een digitale teller hebt is bij een dealer te her-programmeren met de juiste computer.

Of je moet ervoor kiezen om ermee te leven als voor de rest alles wel naar behoren werkt. Al zou ik dit persoonlijk bloed irritant vinden. Net als een schilderij wat scheef hangt zeg maar.  :eusa_snooty:

Michel

Citaat van: Michaell op 28-02-2025 19:10:56Graag gedaan. :)

Als dit het probleem niet oplost is het denkik het simpelst om even als test je dashboard te verwisselen. Misschien is er een mede forum-er bij jou in de buurt met dezelfde auto waar je het dashboard ff van mag overzetten om te testen (Bij een 850 is het erg makkelijk om het klokkenspel eruit te wippen).

Het analoge klokkenspel (850) is te verzetten bij een ander dashboard (zoek ff op het forum). De uit te lezen kilometerstand of als je een digitale teller hebt is bij een dealer te her-programmeren met de juiste computer.

Of je moet ervoor kiezen om ermee te leven als voor de rest alles wel naar behoren werkt. Al zou ik dit persoonlijk bloed irritant vinden. Net als een schilderij wat scheef hangt zeg maar.  :eusa_snooty:

Ik heb een 850R, alles werkt naar behoren, maar het stoort me inderdaad wel. Heb vandaag nog even de accupolen eraf gehad, maar de wijzer staat nog steeds onderin. Het dashboard heb ik al eens eerder verwijderd, dat is zo gedaan.Als je het klokkenspel overzet (met de analoge kilometerstand) neemt de ECU dan toch de kilometerstand van het nieuwe dashboard over?. Of is de toerenteller ook over te zetten. Of kan de naald verwijderd worden en weer in de juistse stand gebracht worden?. Overigens heb ik op verschillende foto's van 850's gekeken en het viel me op dat ik het vaker tegenkom (de wijzer die onderin staat).Gek genoeg kan ik hier niets over vinden op internet,dat iemand dit geprobeerd heeft te herstellen

Michaell

Jammer dat dit het niet heeft opgelost. Had wel een vermoedden, maar het was een erg simpele fix geweest als het had gewerkt.

De meest simpele manier is inderdaad het tellertje overzetten. Ben je (bijna) in 1 klap klaar bij een ander dashboard.
Ik zeg echter: Bijna! Wees er bewust van dat erg stiekum de 850 2x een kilometerteller heeft!
Naast het analoge klokkenspel wat jij ziet is er nog een 2e in het interne geheugen.

Je zou kunnen zeggen: Joh, wat boeit mij die in het geheugen nou. En daar heb je een solide punt. Er zit echter 1 maar achter.
De 850 heeft een kwaaltje en dat is dat het kleine tandwieltje in het klokkenspel nog wel eens kapot kan gaan. Als dit gebeurt stop te teller met draaien. De enigste manier om in dat geval de daadwerkelijke kilometerstand te kunnen achterhalen is door de wagen uit te lezen en dit handmatig te corrigeren. Als dit niet gecorrigeerd is, dan is de daadwerkelijke stand voor altijd verloren gegaan omdat de computer nu de kilometerstand hanteert van het nieuwe dashboard.
Jouw R is vrij waardevast. De kilometerstand is om die reden nog wel belangrijk.

Bij mijn 10V met meer dan 800.000Km op de klok is de dagwaarde minder dan de oud ijzer prijs per Kg. Daar boeit dit niet zo van.
Maar dat is een afweging die jezelf moet maken. De dealer kan (mits nog in het bezit van de juiste programmeer computer) de interne klok ook voor je goedzetten.

De ECU weet de kilometerstand niet. Die houdt alleen de motor aan de praat. In ons oudere systeem werkt elke computer zelfstandig.
De ECU weet de kilometerstand niet en de ABS computer weet niet of de airco computer een foutcode geeft. Elke computer moet apart uitgelezen worden. Zelfs foutcodes worden niet gedeeld naar mijn weten.
Ik weet niet alle details. Misschien dat iemand anders dit wel weet? Heb me er niet erg in verdiept.

Geen idee of je de toerenteller apart kan overzetten. Nooit geprobeerd! Al verwacht ik dat het probleem eerder in de print zelf zit dan in de motor (die werkt namelijk nog gewoon. Zij het in de verkeerde stand). Maar nooit geschoten is altijd mis natuurlijk. Is het proberen natuurlijk waard.
Ook of de naald in de juiste stand gezet kan worden durf ik niet te zeggen. Als je hem toch uit elkaar hebt zou ik dat gewoon voorzichtig proberen.
Misschien leest er iemand mee dit dit wel eens geprobeerd heeft?

Michel

Citaat van: Michaell op 28-02-2025 19:10:56Graag gedaan. :)

De kilometerstand is inderdaad van belang, ik heb namelijk pas 124000km op de teller staan. Het probleem met het tandwieltje is mij bekend,en heb ik al een keer vervangen. Als ik nu mijn huidige kilometeller overzet in een ander dashboard,komt er dan een andere kilometerstand in de ECU (van het nieuwe dashboard).Dit verhaal snap ik niet helemaal.

Michaell

Nee. Helaas. De computer weet niet wat er op het analoge telwerkje staat. Dat kan de computer niet zien.
De computer zorgt er alleen voor dat het motortje draait zodat de zichtbare teller daadwerkelijk loopt. Wat deze daadwerkelijk weergeeft is onbekend voor de computer en die zal hier verder geen rekening mee houden. Er is namelijk geen terugkoppeling.

Als je het tellersmechanisme over zou zetten van jouw huidige naar een nieuw dashboard, dan blijft intern de originele kilometerstand gehandhaafd van het nieuwe dashboard in het geheugen van de computer. Deze zal natuurlijk wel meelopen zodra de auto gaat rijden, maar zal incorrect zijn voor jouw wagen.
Als het nieuwe dashboard b.v. 400.000Km heeft geregistreerd zal dit de waarde van jouw wagen erg negatief beïnvloeden als die uitgelezen word en mogelijk je zelfs kunnen beschuldigen van fraude omdat je de teller hebt teruggedraaid (Dat is niet zo, maar zie dat maar eens aan te tonen in zo'n geval).

Dus nee. Het overzetten van de teller zal de interne kilometerstand niet veranderen. Hiervoor moet je echt naar de dealer.

Michaell

Wat de ECU betreft: Deze regelt alleen je motorloop. Brandstofinspuiting, ontstekingstiming, houdt de loop in de gaten om pingelen tegen te gaan (dit zorgt voor motorschade en is een erg naar iets!) ook wel bekent als engine knock (https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking). enzo.

Zie voor de complete lijst wat de ECU doet: https://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/EngineTheoryOpertion.pdf

Deze houdt zich niet bezig met kilometerregistratie. Dus slaat niks op wat dit betreft.

Philip850

Het zou kunnen dat de naald simoelweg verschoven is op het asje. Of misschien is het motortje in je klokkenset versprongen. De waarom is wat moeilijker uit te leggen, maar als het mijn auto was zou ik de klokkenset eens openen en even voelen. Er zijn tooltjes waarmee je de naald van de as kan wippen (zelf vaker gebruikt bij BMW, waar de Siemens klokkensets last hebben van poxeluitval en alle wijzers eraf moeten voor je bij de flexkabel komt die dat veroorzaakt. Je zou hem daarmee prima zelf eens opnieuw op 0 kunnen monteren en kijken of het dan goed is en blijft.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Michel

Citaat van: Philip850 op 02-03-2025 08:57:43Het zou kunnen dat de naald simoelweg verschoven is op het asje. Of misschien is het motortje in je klokkenset versprongen. De waarom is wat moeilijker uit te leggen, maar als het mijn auto was zou ik de klokkenset eens openen en even voelen. Er zijn tooltjes waarmee je de naald van de as kan wippen (zelf vaker gebruikt bij BMW, waar de Siemens klokkensets last hebben van poxeluitval en alle wijzers eraf moeten voor je bij de flexkabel komt die dat veroorzaakt. Je zou hem daarmee prima zelf eens opnieuw op 0 kunnen monteren en kijken of het dan goed is en blijft.
Bedankt voor de info.
Er is weinig over te vinden, terwijl ik best al wel meerdere auto's heb gezien waarbij de wijzer onder de 0 stand staat. Ik ga het dashboard maar een keer eruit halen en kijken of ik iets met de wijzer kan doen

VolvoFreak89

De naaldjes zitten gewoon op het asje gedrukt. Kun je er relatief eenvoudig afhalen door er een vork onder te wurmen en hem voorzichtig recht omhoog los te wrikken. Als hij er heel makkelijk af komt, is hij verschoven. Kost het moeite, dan zat hij blijkbaar nog goed vast en is je motortje zelf versprongen.

Naderhand gewoon terug drukken, evt met heel klein drupje lijm als je niet wil dat hij nog eens verspringt. Let op, het is wel vrij kwetsbaar spul verder.

Michel

Citaat van: VolvoFreak89 op 02-03-2025 18:49:05De naaldjes zitten gewoon op het asje gedrukt. Kun je er relatief eenvoudig afhalen door er een vork onder te wurmen en hem voorzichtig recht omhoog los te wrikken. Als hij er heel makkelijk af komt, is hij verschoven. Kost het moeite, dan zat hij blijkbaar nog goed vast en is je motortje zelf versprongen.

Naderhand gewoon terug drukken, evt met heel klein drupje lijm als je niet wil dat hij nog eens verspringt. Let op, het is wel vrij kwetsbaar spul verder.

👍top, dankjewel. Dat is het proberen waard

Michaell

Ik hoop dat dit het is inderdaad!
Hou ons op de hoogte. :)

Michel

Het is gelukt, toerenteller naald geeft weer de juiste waarde aan. Vanmiddag het tellerhuis eruit gehaald omdat de dagteller en kilometerteller het niet meer deden. Dus ook maar de toerenteller naald weer goed gezet. Kreeg hem er niet makkelijk af, maar heb de naald op de as gedraait door hem naar de uiterste stand te draaien en van hieruit iets verder gedraait.