Lekkage olie

Gestart door Italiaansezweed, 14-04-2025 20:52:48

Vorige topic - Volgende topic

Italiaansezweed

Dag,

mijn olieplek zit onder andere aan de bijrijders kant. Daar is subframe soms wel soms niet vettig.

Nu vermoed ik de krukaskeering. Dit wil ik graag zelf aanpakken, heb gelukkig 2 rechter handen.

- nokkenaskeeringen zijn goed, brandschoon tot halverwege de distributiekant.

Iemand ervaring met de pakkingen van de pomp vervangen?
Kan niet alle artikelnummers vinden.

Het was inderdaad, de krukaskeering.
Niet vervangen. Dit overgelaten nieuwe eigenaar ivm hoge maandelijkse kosten.

Peultje

Volgens mij is de oliepomppakking gewoon een groene papieren pakking achter het deksel van de oliepomp. Daar (om dat deksel) zit ook nog een erg grote O-ring omheen die voor de afdichting rond de buitenrand zorgdraagt. De krukaskeerring zit in het midden van dat deksel en kan je makkelijk vervangen als het deksel er toch afligt.Ook als je het deksel er niet afhaalt is de keerring vrij probleemloos te vervangen trouwens (ook zonder speciaal gereedschap). Zo zit het bij mijn V70. Ik weet niet of een 850 anders is. https://www.youtube.com/watch?v=V6J3yY-xGNU
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Peultje

Ik heb dit weleens gedaan (dat deksel van de oliepomp eraf) toe ik een distributieriem wisselde ( met waterpomp, geleiderol en spanrol). Toen ik dit de eerste keer deed had ik geen blokkeergereedschap en heb toen meen ik met een stuk hout wat ik tussen de twee nokkenastandwielen klemde deze nokkenastandwielen in de juiste positie geblokkeerd. Ging eigenlijk net zo goed als de keer daarop toen ik net blokkeergereedschap gebruikte.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

RoelNL

Is niet persee nodig als je de krukas maar op tijd terug zet komt het goed, hetzelfde geld voor je nokkenassen. Het kost waarschijnlijk wel even tijd om de oude pakking los te rkijgen van de zitting van je oliepomp. Zorg ervoor dat je alles weg hebt anders gaat het nooit goed afdichten tenzij je met vloeibare rommel aan de gang gaat. Als je dan toch bezig bent kun je gelijk de distributieriem ook vervangen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023