ETS lamp aan, nul vermogen.

Gestart door Reinier850, 23-06-2025 09:42:10

Vorige topic - Volgende topic

Reinier850

Hoi allemaal!

Ik heb een V70R op LPG, model 1999, de afgelopen 100.000km geen gekke dingen.

Een paar dagen geleden kwam er tijdens het rijden ineens een berg kokende koelvloeistof uit het expansievat. Direct stilgezet, dus hopelijk niks al te lang oververhit geweest.
ANWB gebeld, thermostaat bleek dichtgeslagen. Hij heeft hem ter plekke opengeknipt en teruggedaan, voor het moment prima.

De volgende dag verloor ik op de snelweg plotseling al het vermogen, alsof hij in ineens zijn vrij stond. Even 5 banen opschuiven over de A4 terwijl je uitrolt was geen pretje. ANWB weer langs, de motor startte moeilijk en viel naar een paar seconden uit.
Bij het uitlezen kwam er een storing naar boven op lambda 1 en 2. Hij vermoedde een zekering, maar die waren allemaal nog prima.
Gereset, had even een toefje extra gas nodig om te starten en liep vervolgens alsof er niks aan de hand was, zowel op benzine als lpg. De afgelopen 100km niks geks meer gebeurd.

Maar ben toch wel erg benieuwd wat het nou was. Alle garages die ik vertrouw zitten momenteel ramvol en zeiden dat het weinig zin had om langs te komen tot er weer wat storingen in staan zonder lukraak onderdelen te gaan vervangen. Het kon van alles zijn, gasklephuis, brandstofpomp, relais, enz.

Eentje zei dat de thermostaat er toch eventueel iets mee te maken kon hebben, dat ie daardoor errors in het systeem gooit waardoor dit uiteindelijk gebeurd als het er teveel worden. Noodloop snap ik, maar nul vermogen lijkt me niet de bedoeling. Ga die thermostaat sowieso eerst maar even vervangen, maar heb het gevoel dat het iets anders is.

Al met al dus geen idee wat er nou aan de hand was, maar dat ie op een willekeurig moment op de snelweg de geest kan geven vind ik bagger. Heeft een van jullie zoiets toevallig ooit meegemaakt en ontdekt wat het was?

Died850

Klinkt mij als een lekke turbo slang ergens. Al visueel alle slangen nagelopen op aansluiten en of gaten?
Was de hoge temperatuur van de motor zichtbaar op de temperatuurmeter in de tellerbak?

Reinier850

Temperatuur bleef normaal in de tellerbak. Nu de thermostaat altijd open staat zie ik hem soms iets zakken tijdens stadsverkeer, maar verder niks geks. Net nog even gekeken, maar niets ontdekt bij de turboslangen.

Peultje

Misschien te banaal maar heeft de ANWB-man alle stekkertjes die hij los gemaakt heeft (als ie dat al gedaan heeft) wel goed aangedrukt (of een kabelbreukje gemaakt)? Ik heb iets dergelijks meegemaakt en na het aandrukken van een niet goed vastzittend stekkertje wat af en toe wel goed contact maakte maar soms ook niet was het probleem over. Is vrij gemakkelijk te controleren.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Reinier850

Zeker geen gek idee, blijft wel heel toevallig dat dit de dag erna is gebeurd.

Het enige wat los is geweest is het linker deel van de beschermkap van de motor en een bevestiging van een gasfilter die daar in de buurt zit. Maar... hij is wel aardig aan het vloeken en beuken geweest op de boutjes van de thermostaat voordat die loskwamen. Wellicht dat toen iets anders daar in de buurt is losgetrilt of een tik heeft gehad? Zal nog even kijken of ik wat kan zien.

Ries van de Zilverschuit

Toen je al je vermogen kwijt was, smoorde de motor wel of niet? Dit omdat je zei dat het leek of hij in zijn vrij stond. Dat veronderstelt dat je wel goed gas kon geven, maar dat er geen aandrijving was. Dat maakt nogal een verschil.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Reinier850

Ja, zal proberen het iets duidelijker te omschrijven.

Ik reed met cruise control op de snelweg en plots vertraagde de auto, alsof je tijdens normaal rijden het gas loslaat. Ik wilde gas geven, maar de auto reageerde er niet op.
Het suffe is dat ik me niet goed kan herinneren of de motor nog toeren maakte toen ik het probeerde.
Ik was vooral bezig met onmiddelijk naar de vluchttrook te rollen vanaf de linkerbaan door druk verkeer, dus heb het verder toen niet uitgebreid getest ;D 

De motor draaide op de vluchtstrook in ieder geval nog wel gewoon, toen viel het me op dat het ETS lampje aan stond. Ik zette de motor af, wachtte een paar tellen en startte hem weer. Ging wat moeizaam, weer ETS aan, kon een paar meter rijden en toen viel de motor volledig uit. Vanaf daar maar de ANWB gebeld. Het is een automaat, mocht dat nog wat uitmaken, maar die leek verder gewoon normaal te werken.

Poortvloed

Hallo Reinier,

Als er bij het uitlezen een storing op lambda 1 en 2 naar boven kwam duidt dit volgens mij op een verkeerd brandstof-zuurstof mengsel.
- te veel brandstof
- te weinig brandstof
- te veel zuurstof
- te weinig zuurstof

Zelf een keer gehad dat een vacuümlek de oorzaak was van wegvallend vermogen. Maar denk in jou geval ook aan een probleem met de  koelvloeistoftemperatuursensor, en dan met name de aansluiting / bedrading. Als deze kort geen contact maakt wordt de weestand oneindig en interpreteert de ecu dit als -30 graden Celsius. De ecu gaat dan het brandstofmengsel verrijken waardoor de motor verzuipt. De koelvloeistoftemperatuurmeter op je dashboard heeft een vertraging waardoor je een korte schommeling niet direct ziet.

Niet zelf verzonnen maar moest tijdens het lezen van je probleem aan de volgende post denken:
https://volvo850wagon.wordpress.com/2014/02/08/88-coolant-temperature-sensorengine-stalling/

Hopelijk helpt dit je verder richting de oplossing.
Volvo V70 2.5 10V MY99 LPi 512.500

Reinier850

Klinkt als een kanshebber.
Die temperatuursensor had een tijdje terug kuren (inderdaad verzopen motor) en is toen vervangen.
Al een aantal maanden goed gegaan, maar misschien dat er toch nog iets niet lekker zit.
In ieder geval een aardig startpunt voor de garage om te checken.

razorx

Klinkt voor mij bijna voor 100% als een lek in een turbo slang. Dat is niet altijd zo 1-2-3 te zien.

Reinier850

Update:

Naar een algmene garage geweest die wel tijd had. Hebben de thermostaat vervangen en hem uitgelezen, geen foutcodes. Verder niet iets gechecked omdat ze het te druk hadden. Gisteren viel met 60km p/u rustig rijden de motor ineens volledig uit zonder waarschuwing, dit keer gelukkig op een landweg waar niemand was. Maar dus uitrollen zonder stuurbekrachtiging enz, motorlampje en ETS aan. Wilde eerst niet starten, paar pogingen later wel, maar direct ETS aan. Liep stationair prima, maar viel direct uit bij belasting. Uiteindelijk kon ik steeds iets verder rijden bij lichte belasting, viel soms nog uit. Na een tijdje kon ik gewoon normaal rijden. Hem weer laten uitlezen, kwamen er twee uit:

P0650 STorings indicator lamp (MIL)
P0102 Luchtstroom meetinstrument cont.circ.laag

Volgens hem was een defecte LMM een kanshebber. Alles liep tegen die tijd daarentegen weer helemaal prima, dus het blijft gokken.

Kijken of ik hem binnenkort in ieder geval ergens goed kan laten checken, want dit voelt als een tijdbom voor ongelukken.

Menno3274

Luchtmassameter, temperatuursensor en gasklephuis zijn wel goede om te controleren/vervangen denk ik.