Mijn nieuwe 850 stelt zich voor. :)

Gestart door Michaell, 19-07-2025 19:14:37

Vorige topic - Volgende topic

Menno3274

Mooi, fijn dat het goed bevallen is en die opbrengst (+ zegje van de Professor) is ook top. :D

Noot

Via de winterstand kun je de automaat juist vastzetten in de 2e versnelling.

Michaell

Dat is interessant! Ik zal even onderzoeken wat het probleem is waarom deze knoppen bij mij niet werken. Dat kan erg van pas komen volgend jaar! Misschien zit gewoon de stekker er niet meer in (zo simpel zal het vast niet zijn  :eusa_shifty: ).
Het was op zich te doen in de L. Ik kan wel iets gas geven, maar ik kroop naar beneden met ongeveer 20-30Km/h bij ongeveer 3500-4000RPM. Dus de meeste adem is er dan wel uit. Maar het is beter dan oververhitte remmen.

Ik moet de bergpas: Col du Télégraphe op en weer af met de wagen plus aanhanger. Deze heeft een helling van 3,6 tot en met 9,8% Dat is best wel een ritje.
Zolang ik het overige verkeer maar langs liet gaan bij een uitwijkmogelijkheid (zijn er veel van op dat stukje weg).
Ik wil natuurlijk niet mijn remmen oproken.

Zoals beloofd een mooie foto en video impressie van dit jaar!
Onze cameraman en fotograaf hebben weer geweldig werk geleverd!
De foto's zijn te bezichtigen op youtube en google foto's!

Video Dag 1 - Col de Chaussee: https://www.youtube.com/watch?v=h2P_80VHD_8
Video Dag 2 - Col du Mollard: https://www.youtube.com/watch?v=Kcq56WNoqjY
Video Dag 3 - Col du Galibier: https://www.youtube.com/watch?v=DobvfeGe2PE

Fotoalbum dag 1: https://photos.google.com/share/AF1QipMbomcRIWnr0ZkPU9Tpv9E0RFm7M2YoPN-cZZ6YPrl9CD15rfXBu9O08hZK7iOIAw?key=ZUxOMmpDc0pUeVcwWkowblBCZ0NQSmZabjRiU2xR
Fotoalbum dag 2: https://photos.google.com/share/AF1QipMfKhOhoIcfli5bOxA69JaxudYPPvokGZt7GGpMyyXptWbKoK-DauS7aSyqCzJcww?key=M3RDWXQ1dkFwOERwNUltWUxRVi12b3h1b3BRc2Rn
Fotoalbum dag 3: https://photos.google.com/share/AF1QipOUFSe0vsN2UIAMMcpStBNGuCcB2SeD4p7k3O4gw5RodS6wY1WDHi3WIkvzT1RRTA?key=RHVpOFNHbDVOa21PSUwyelVDSEZ2c080d3hQcnFR

Mocht overigens iemand dit ook leuk vinden om een keertje te mogen doen? Wij zijn altijd op zoek naar zowel deelnemers (fietsers, wandelaars en hardlopers), sponsoren als vrijwilligers!
Inschrijven en meer info voor 2026 kan binnenkort op: https://energy4all.nl/tour4mito/

Het plaatsje valloire is zeer makkelijk te bereiken. Aan de voet van de berg waar Valloire op ligt is de Franse (tol) snelweg die je eigenlijk tot Nederland niet hoeft te verlaten (https://toerisme.valloire.net/).
De Tolbadge is hier super handig en zeker een aanrader! Je kan dan gewoon doorrijden. Neem in de tolpoort een van de rijstroken met een T erboven, rij rustig naar binnen. De tolbadge geeft een pieptoon af en de slagboom gaat direct open en de tol word direct van je rekening afgeschreven via automatische incasso (Te halen bij de ANWB. Zowel on-line als in de winkel. Als je hem in de winkel haalt stellen hun hem gelijk voor je in).

Michaell

Vandaag nog even langs Pieper gereden (De sloperij die mijn oude wagen heeft). Ik kwam er toch langs op mijn terugweg van Soest naar huis.
Ik wou nog ff kijken of deze er nog stond om de bovenste kap van de distributieriem te scoren ivm de nokken die nodig zijn om de nokkenassen weer op tijd te zetten bij een distributiewissel. Bij deze auto is dat flapje namelijk eraf gezaagd door <censuur> iemand. Ik heb nog steeds die van Ruurd erop, maar die moet natuurlijk weer terug.

Maar helaas. Mijn oude Volvo is niet meer. Deze is inmiddels in de pers gegaan en als kubus naar de hoogovens gegaan om een nieuw leven te beginnen als broodrooster. Dus ik ben te laat. :eusa_doh:

Mocht iemand nog een sloper of kapje hebben liggen en die aan mij willen verkopen: Stuur me ff een PB.
Het betreft onderstaand kapje:

Anders zal ik tzt ff op marktplaats kijken bij sloop auto's.
Zit dit kapje overigens ook op een V70 classic? Ik heb wat kapjes voorbij zien komen van een V70, maar daar moeten de markeringen recht naar boven staan. Zit hier verschil in, of is dat van een V70 van 2004 of nieuwer?  :eusa_think:
De 850 word steeds schaarser. Maar een V70 zie ik nog genoeg staan.

850blues

Misschien ff een PB sturen naar Died850. Die adverteerde onlangs toch met de onderdelen van Olijfje?

Volgens mij zijn dit zijn advertenties op MP: https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m2308661837-volvo-850-v70-s70-c70-motorblok-onderdelen-10v-20v-t-5-t5

2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Michaell

Had het onderdeel ff in Vida opgezocht en ben even wezen ducken (duckduckgo) op het artikelnummer (6842991) en kwam er gelijk 1 tegen.
Heb een kap gevonden en besteld bij Willems classics!  €10,- (handige site voor 2e hands onderdelen: https://www.klassiekevolvo.nl/ ) :eusa_dance:
Hier had ik ook de stuurbekrachtigings leidingen gekocht voor mijn oude volvo toen ze doorgerot waren.

Dus ik was net te laat met het checken van het forum. Maar ik hou Olijfje wel in mijn gedachte, mocht ik nog wat tegenkomen en nodig hebben!
Met een beetje mazzel heb ik hem morgen binnen.

Died850

Had het inderdaad nog liggen, complete set van 3 kappen.

Michaell

Ik hou het in gedachte! Misschien heb ik op korte termijn nog wat nodig.

Ik heb inmiddels het kapje binnen gekregen. Ziet er erg goed uit! Lijkt haast wel nieuw (is hij niet).

Ik heb inmiddels ook even de motorolie vervangen. Dat was hard nodig. Olie was lekker zwart. Ook het filter oogde oud.
Daarbij heb ik in iedergeval 1 olielekkage weten te verhelpen! De aftapbout lekte een druppie. Er zat geen ring tussen.  :eusa_doh:
Gelijk ff een nieuwe bout plus koperen ring erin gedaan. De bout was half gestript. Gelukkig zat hij niet zo super strak, dus dat was geen probleem. Ik had toevallig nog een hagelnieuwe aftapbout liggen incl ring. Kan ik die eindelijk eens gebruiken!  ;D
Ook een nieuw Bosch oliefiltertje eronder. Vind die vast wel lekker.

Binnenkort wil ik de bakolie gaan verversen, het zij scherm laten spuiten en de carterventilatie vervangen.

De auto staat nu bij de garage voor een distributie en v-snaar wissel. Ik heb ze een grote doos met onderdelen gegeven. Ik wilde dit eigenlijk liever zelf doen maar helaas ging alles niet zo volgens plan. Maar ik heb wel vertrouwen in deze garage. Kan in ieder geval weer 2 vinkjes op mijn lijstje zetten.

Ik zag dat mijn auto nog de oude v-snaar route had (1/2 van de riem over de dynamo). Ik heb een iets langere riem gekocht en de garage verteld de nieuwe route toe te passen met een kopietje die ik uitgeprint heb uit VIDA voor de nieuwe route.
Ik ervaarde geen probleem met de oude route. Maar Volvo heeft dat vast niet voor niks aangepast. In de nieuwe route gaat de riem voor 3/4 over de dynamo heen voor extra grip.

De oude route. Let op de positie van het olifilter op dit plaatje. Ik heb gelezen dat bij de prototype versie van onze benzine motoren het olifilter inderdaad zo gemonteerd zat. Dit is veranderd bij de daadwerkelijke productieversie!  :)

De nieuwe route

Michaell

Net de wagen weer opgehaald van de garage!
Ze hebben het gehele distributietraject vervangen (SKF) en ook het gehele multiriem traject.
5 uurtjes arbeid! Netjes!  :eusa_clap:  Had het beter gelijk door hun kunnen laten doen.  :eusa_shifty:

Ik kan er in ieder geval weer ff tegen.

850blues

Fijn dat die distributie is gedaan/gelukt!

< neuzel-modus aan >
Volgende keer een alu-carterstopring gebruiken (977751) ;)
< neuzel-modus uit >

Michaell

Nou ben ik toch stiekem wel nieuwsgierig geworden!  :)
Zijn alu ringen sluitringen beter dan de koperen?
Ik heb alleen maar koper. Ik kies daar altijd bewust voor, want ik was altijd van bescheiden mening dat die beter zijn (al is mijn koper vs aluminium ervaring gebaseerd op elektrische en thermische toepassingen). Ik dacht altijd dat koper beter in de eventuele oneffenheden geperst word waardoor het een betere afdichting geeft dan de alu variant.

Alu ringen zijn wel een stuk goedkoper. Dus dat zou al een plus zijn.
Heb er nog maar 2 van. Wil binnenkort weel nieuwe halen. Als alu beter is, dan word mijn volgende partij van alu.

850blues

Michaell

Interessant! Ik gebruik al sinds dag 1 dat ik aan mijn eigen auto sleutel koperen ringen. En ik heb nog nooit problemen of schade gehad met koperen sluitringen op alu carterpannen.

Maar ik deeeeenk dat ik wel weet waar dit vandaan komt. Mijn theorie die mogelijk onjuist is omdat ik hier al jaaaren niet meer over nagedacht heb, dus corrigeer me gerust als dit incorrect is (ik heb me nooit meer bezig gehouden met hoe verschillende metalen op elkaar kunnen reageren sinds ik afgestudeerd ben in 2002):

Koper is een geen edelmetaal (meer half-edel), maar is wel "edeler" dan aluminium. Dat zou dus betekenen dat er een zeer kleine, maar wel aanwezige elektrisch potentiaalverschil zal ontstaan waardoor vrij elektronen van het on-edele aluminium (wat als een - zal dienen) willen overlopen naar het edele koper (wat als een + zal dienen). Gezien de elektrodestroom (niet te verwarren met de elektrische stroom!) altijd van - naar + loopt zal op termijn het aluminium letterlijk opgevreten worden door het koper (het koper zal door het onttrekken van het aluminium gaan oxideren als een gek en daardoor ook onbruikbaar worden).

Maar ik heb dit in de praktijk nog nooit meegemaakt. Mogelijk omdat er natuurlijk na het aftappen van de olie er altijd wel een laagje olie tussen het alu en het koper zal zitten. En olie is een isolator naar mijn weten (nooit echt in verdiept. Maar ik weet dat hoogspanning transformatoren in olie gedompeld worden ter koeling). Dus dat voorkomt de erosie.... denkik.....  :eusa_think:

Wel interessant dit! Ik zal dit even onderzoeken op het internet. Maar alu ringen zijn goedkoper! Dus eigenlijk een no-brainer.  ;D

RoelNL

Galvanische corrosie zou ik mij niet echt druk om maken bij een auto. Op een boot met zeewaterkoeling kan dit wel snel gaan als er geen isolator tussen zit :angel: .
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Michaell

Oei, ja! Zout water is natuurlijk wel een dingetje. Dat vreet zo'n beetje alles op volgens mij. Dat moet je goed behandelen. Zout water is ook een betere geleider dan zoet water. Dus dat helpt niet.
Maar ik heb er tot nu toe nog nooit problemen mee ervaren. Mogelijk dankzij dat dunne laagje olie wat er altijd wel tussen zit na het verversen.  :angel:

Vandaag ben ik weer lekker aan het kliederen geweest. Ik heb de ATF vervangen.
En heilige poep, wat was die oude vloeistof smerig! Het was duidelijk niet voor niks. :eusa_sick:

Dit is wat er uit kwam. Met name op de dop is de kleur goed zichtbaar.
Het rook gelukkig niet verbrand. en pikzwart was het ook niet Het is gewoon.... oud.....
De kleur is met name bruin. Op een wit doekje kon je nog een zwak rood tintje zien, maar het was met name bruin.

Ik moest even opzoeken hoe je deze bakken correct moet peilen, want het was vrij lastig dat te bepalen. Maar het is gelukt.
De correcte manier van peilen is blijkbaar als de motor draait en als de bak warm is. Als de motor draait nadat je deze net hebt gestart moet het peil ergens in het "COLD" gebied staan op de peilstok. Dat stond hij. Keurig in het midden.

Dan moet je kennelijk ongeveer 30min rijden om de bak op te warmen. Voor het rijden heb ik even de keuzelhendel door alle standen gehaald met 5 seconde pauze daartussen zodat de nieuwe vloeistof even door alle openingen heen gaat.
Dan rijden. Na ongeveer 30min probleemloos te hebben gereden even stoppen.
Dan weer even door alle standen gaan met draaiende motor met ongeveer 5 seconden tussenpauze en weer in P. Dan 2 minuten ff de motor laten draaien
en dan pijlen. Oei. het nivo was wat laag. Het zat net tussen COLD en HOT in. Dus ff een van te voren gevuld liter flesje pakken en rustig kleine beetjes erbij. Nu staat hij bijna tegen de max van de HOT markering.

Dus ik weer terug rijden naar huis. Auto in de P en met draaiende motor nog even 1x door de standen heen gaan en weer peilen op de parkeerplaats. Bij het peilen staat deze nog steeds iets onder de max van de HOT markering.
Succes!  :eusa_dance:

De auto schakelt inderdaad beter! Ik vond het daarvoor al prima schakelen, maar nu merk ik hem echt niet meer!
Hard optrekken voel je hem nog wel van 1 naar 2. Maar niet overdreven. de standen daarboven voel je heel ietsiepietsie bij hard accelereren.
Dit doe ik normaal nooit, maar dit was om te testen. Voorheen voelde je hem altijd wel duidelijk schakelen.

Bij rustig en normaal accellereren voel je heeeel ietsie van 1 naar 2. De rest voel ik niet. Ik hoor aan de motor dat hij schakelt, maar ik voel echt volledig niks.

Dit verschilt dus wel! Hij schakelt rustiger nu en naadlozer.
De magneet op de aftapplug was aardig schoon. Er zat wel wat op natuurlijk, maar het was maar een dun laagje poeder ofzo van metaalvezel. Ik voelde het niet eens tussen mijn vingers door zo fijn. Dus daar ben ik blij om. Geen brokken of een dikke laag. Lijkt mij gewoon standaard normale slijtage van een bak met 600.000Km erop. Netjes!  :)

De vloeistof op de peilstok is nu mooi helder rood.
Weer een vinkje erbij!  :eusa_dance: