Mijn nieuwe 850 stelt zich voor. :)

Gestart door Michaell, 19-07-2025 19:14:37

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Ik had mij daar flink in vergist inderdaad.

Ik begin ook een beetje het idee te krijgen dat de wagen even snel door de APK is gedrukt. Hij moet om de 2 jaar gekeurd worden en in April volgend jaar is hij pas weer aan de buurt. Dat dat was inmiddels een jaartje geleden.
AL zit ik er aan te denken om dit gewoon jaarlijks te blijven doen. Het is mij een raadsel waarom oudere auto's juist minder gekeurd hoeven te worden dan een nieuwe op een gegeven moment (is toch niet logisch eigenlijk). :eusa_think:

Maar ik zie steeds meer APK afkeur dingen waar hij een jaar geleden op afgekeurd had moeten zijn en toch erdoorheen is gekomen.
Dorpel L had een gat zo groot als mijn bovenarm.
De klem die de vulhals van de benzinetank verbind met de tank zelf is vrijwel doorgerot. Zit alleen wat bitumen op. Maar ook deze ga ik vervangen.
Veerschotels zijn te ver heen voor 1 jaar tijd.
De trailing arm rubbers waren beide erg slecht (nu alle 2 vervangen). De rechter had misschien nog zijn rubber toen die tijd, maar de linker zat vol grote scheuren (in het rubber).

Hij verbrand olie en start altijd met een mooie blauwe poef. Ook vanuit een stoplicht optrekken resulteerd in een grote blauwe poef. Om die reden heb ik de garage ook gevraagd om een 4 gas meting uit te voeren of die door de APK komt in deze staat.
Het olie verbuik valt mee. 1:4000Km.
De carterventilatie is kapot. Volgens mij is dit ook APK afkeur gezien de staat ervan. Hij lekt ook olie hieruit (al is overmatige olielekkage een advies reparatie voor de APK voor dit bouwjaar). Ik hoop ook dat dit het olieverbruik veroorzaakt.  :eusa_pray:

850blues

Mooie easy fix van die eco/sport schakelaar.

Wat jij trailing arm rubbers noemt, wordt veelal aangeduid als draagarmrubber en ook wel als silentblock (Links=3530202 / Rechts=3516496). Nrs. 6 op het plaatje in deze post: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,84239.msg1723917.html#msg1723917
Voor het losmaken van die bouten - i.v.m. de oorzaak die Volvobug ook aangeeft - wordt dacht ik een specifiek 'mengseltje' aanbevolen om als 'kruipolie' te gebruiken. Waaruit dat bestaat.... .... (Helaas kan ik die post zo snel niet achterhalen) dus PM.

Carterventilatie eerst maar eens fixen lijkt mij.
Als het daarna nog blijft roken/hoog olieverbruik blijft geven, zal dat waarschijnlijk komen door verdroogde klepsteelrubbers (bekend kwaaltje), maar soms ook door verkleefde zuigerveren.

De mijne geeft ook blauwe rook (in de file/langer stationair draaien) en olieverbruik is zelfs een stuk slechter (1:1800). NB: Carterventilatie heb ik gelijk na aankoop - ruim 9 jaar geleden - geheel laten vernieuwen.
Zo'n 2 jaar geleden heb ik een 'echte' motorolieflush gedaan met LM-SKU:2037 (met het oog op de zuigerveren). Dat hielp bij mij niet merkbaar tegen het verbruik/roken (olie kwam er wel behoorlijk zwart uit). Vorig jaar een semi-flush gedaan (toevoegen ATF), resultaat idem.
Van die anti-rook/viscoverhogende middeltjes helpen bij mij wel iets, maar tijdelijk. Zijn na x aantal km's weer uitgewerkt. April vorig jaar als experiment begonnen met het bijmengen van 10W-60 olie bij mijn standaard 10W-40 (verhouding +/- 1 op 3). Dat is ook viscoverhogend. Die combi helpt bij mij beter tegen het roken heb ik gemerkt.
Maar nu rookt ie wel weer in de file. Dat komt omdat ik tijdens de vorstperiode 1l. 5W-40 heb toegevoegd (om de olie bewust weer wat dunner te maken) en ik enkele weken terug - met het oog op de oliebeurt volgende maand - er ook een volle koffiebeker ATF aan heb toegevoegd (semi-olieflush). Visco dus weer verlaagd en dus duidelijker roken.

Qua 4-gasmeting: Ik gooi al jaren - enkele weken voor de APK ('k rij weinig km's per week) - standaard een flesje injectie- of brandstofreininger in de tank (Kroon, Liqui Moly, Wynn's, net wat ik heb staan) i.c.m. met E5(98) benzine. Ook rij ik de motor goed warm op weg naar de keuring (garage zit op slechts 5 km afstand,'k neem dus een flinke omweg).
Tot op heden gaat dat bij mij goed.
NB: Er zijn zelfs middeltjes (o.a van Wynn's: W29392 en W35792) die daar specifiek op zijn gericht, maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

PS: Voordat er reacties komen, ik weet het, mengen van viscositeiten en/of kwaliteiten (semi- met volsynthetische olie) wordt veelal afgeraden (Helemaal bij moderne motoren en zeker als er bijv. een 'natte' distibutieriem wordt gebruikt en je dus enkel unieke olie (specs) mag gebruiken).
En idem m.b.t. het gebruik van (olie)additieven, ATF e.d..
Bovenstaande is ook geen advies aan anderen. 'k Deel slechts mijn ervaring met een V70 2.5 10v uit '98. Het is mijn auto en daarmee voor mijn risico.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Michaell

Heel interessant. Bedankt voor deze informatie 850blues!
Ik heb inderdaad de gewone standaard WD-40 gebruikt. Voor de meeste dingen werkt het goed. Ik heb een gepensioneerde automonteur als buurman en hij heeft mij ook wel eens verteld over een wonder kruipolie middeltje wat hij vroeger zelf maakte. Iets als ATF+azijn of iets in die trend (weet het niet meer. Is een poosje geleden dat hij dit vertelde). Ik zal hem ook nog eens vragen wat het recept ook alweer was. Kan van pas komen.
Mocht je het te binnen schieten. Ik verneem het graag. :)

Ook jouw info over het olieverbruik is erg interessant! Ik wil deze wagen absoluut niet weg doen voorlopig, dus ik heb weer wat idee-en om uit te proberen!

Ik ga inderdaad eerst de carterventilatie doen. Hopelijk fixt dit het probleem. De kit van Volvo is alleen nog steeds niet leverbaar voor de 10V.
Mogelijk koop ik gewoon een huismerk en dan kan ik in ieder geval even verder (lees gemengde ervaringen met huismerk carterventilatie kits).

Ik hoop niet dat het de klepsteel rubbers zijn. Al ben ik er voor in om ze te vervangen! Heb dit nog nooit eerder gedaan. Lijkt me zeer interessant om te doen. Maar dan moet ik wel eerst ff o.a. een goede timing-kit gereedschap aanschaffen om de boel weer op tijd te zetten naderhand (en kijken of de kop ervoor perse af moet ja/nee. Dus wat voorbereidend onderzoek doen).
De kop is wel ongeveer 60.000Km geleden gereviseerd geweest ivm het olie verbruik (heeft het probleem alleen niet opgelost) door de vorige eigenaar. Al heb ik geleerd dan nog dit soort zaken niet uit te sluiten!

Vastzittende zuigerveren? Nooit aan gedacht dat dit een ding kan zijn (wel versleten). Ik ga een motorflush zeker proberen als de carterventilatie het niet oplost.

Is er een manier om te testen of het de zuigerveren of kleprubbers zijn? Ik heb wel eens een trukkje gehoord als: "Als er met name blauwe rook uit de uitlaat komt bij het loslaten van het gas dan is dan zijn het de ..... (weet het niet meer)".
Dan kan ik gerichter zoeken als dat nodig blijkt te zijn.

Maar eerst de carterventilatie! Want die is overduidelijk stuk. :)
Moet wel ff kijken hoe ik de stugge leidingen van de LPI injectoren los krijg tegen die tijd.  :eusa_think:

Michaell

Vandaag is de wagen naar de garage geweest. Voor: 2x Veerschotel's achter, uitlijnen, 4gas test en de auto volledig nakijken.

Daar hebben ze de veerschoteltjes vervangen en de wagen opnieuw uitgelijnd (voor was gewoon goed, achter had maar een hele kleine correctie nodig). Ik merk het direct bij het rijden. De achterkant staat ook wat hoger nu en ik ga nu comfortabeler over drempels (niet dat dit slecht ging, maar ik merk wel een positief verschil!). En ook een "plok" geluid is weg als ik wat te hard erover heen ga. Ik had al een vermoedde dat dit weg zou gaan met de nieuwe schotels en dat bleek te kloppen.

4gas test: Tot mijn verbazing kwam hij hier fluitend doorheen. Als dit een APK was geweest was hij hier gewoon doorheen gekomen kwa 4gas meting. Ondanks dat hij start met een blauwe poef, zei hij dat dit niet altijd direct afkeur is. Kennelijk als de auto de olie die hij naar binnen zuigt wel volledig verbrand beïnvloed dit de uitslag niet. Wat hij dus kennelijk doet.
Het verbruik kwa olie valt ook reuze mee. rond de 1:4000. En dan lekt hij ook nog eens. :eusa_doh:
Hierdoor is de carterventilatie voor nu mijn eerste en enigste verdachte. Hier ga ik alvast even achteraan.

De controle: Tot mijn verbazing kwam hier niks vreemds uit! De auto blijkt in goede staat te zijn. Ook zijn alle vloeistoffen gecontroleerd (in orde) en ze hebben zelfs de accu opgeladen (ik ga vaak met de fiets. Dus hij stond alweer een poos stil)!  :eusa_clap:
Een grote opluchting voor mij. Ik ging ervan uit dat deze wagen in een niet al te beste staat was en gewoon door de APK was gedrukt verder, maar dit bleek incorrect. De auto is op een bekende olielekkage onder het spruitstuk na in erg goed onderhouden staat.

Ik wil binnenkort even achter de carterventilatie gaan.
De kit van Volvo is nog steeds niet leverbaar. Het probleem onderdeel schijnt die lange slang te zijn. De rest is los wel te krijgen als origineel Volvo. Helaas is dit niet net het onderdeel wat ik het hardst nodig heb.
Heeft iemand ervaring met het huismerk van Estateservices of RenDcarparts.nl?
Ik lees veel dat bij huismerk onderdelen die rubberen leidingen nogal snel barsten op Amerikaanse fora.