eco / sport stand op automaat

Gestart door Raf, 25-12-2002 23:51:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raf

wat is het verschil?
ik weet ook wel dat de automaat dan later gaat schakelen maar ik heb het gevoel dat mijn auto ('94 GLT) ook in de lagere toeren anders reageert.

Kan dit?
is er meer dan alleen maar het verlengen van de versnellingen?

Groetjes
Raf
De gustibus non disputandum est!

Koos

#1
De mijne reageert ook bij lagere toerentallen wat agressiever door veel sneller terug te schakelen. De overbrengingen blijven m.i hetzelfde in sport en eco-stand.

Marcel_T-5

#2
Het verschil tussen de eco en sportstand is als volgt te omschrijven.
Als de knop op eco staat dan zal de bak zoveel mogelijk bij lagere toerentallen al naar de volgende versnelling schakelen om het toerental zo laag mogelijk te houden. De bak zal ook minder snel terugschakelen als het gaspedaal dieper wordt ingedrukt. Dit alles omdat een motor bij lage toerentallen minder brandstof verbruikt.
Zet je de knop op sport dan zal de bak langer wachten met opschakelen zodat de motor hoger in toeren kan klimmen. Dit merk je het beste als je het gaspedaal dieper intrapt.
De bak gaat ook sneller reageren op het intrappen van het gaspedaal door sneller terug te schakelen om zo een sportievere rijstijl toe te laten. De bak wordt dus nerveuzer.
Mij valt ook op dat de bak wat ruwer gaat schakelen zodat de auto een sportievere en snellere indruk gaat maken.
Dit alles wordt door de ECU geregeld.  De nieuwere automatische versnellingsbakken zijn zelflerend en "merken" hoe jij met het gaspedaal omgaat en zullen de schakelmomenten aanpassen aan je rijstijl.
De overbrengingsverhoudingen veranderen niet. Want die liggen vast in het mechanische gedeelte van de bak.

Marcel T-5 automaat

macdriver

#3
ik sluit me helemaal aan bij jou verhaal marcel,want mijn t5 automaat doet precies het zelfde.Ik ben alleen niet zo tevreden over dat klappen van de bak. Ik heb dit besproken met mijn dealer en die vond het ook raar en zijn aan het kijken of het normaal is of dat de bak vervuild is of dat er iets anders aan de hand is. Verder vind ik hem in sportstand een veel grotere kick geven dan in de econoomstand (werkt een beetje veslavend die sportstand) terwijl de auto in econoomstand met kickdown toch ook erg snel is.

Marcel_T-5

#4
Klopt!!  Als de bak in sport staat dan werkt de wagen zeer verslavend. Het is echt een kick om dan het gaspedaal te vloeren. De wagen is ook in eco erg snel maar in sport voelt de wagen aan of hij 500 kilo lichter is geworden.
Maar mijn versnellingsbak maakt geen klappen. Hij schakeld zeer snel en erg soepel. Alleen als de bak in sportstand staat dan schakeld de bak minder glad dan als hij in ecostand staat.
Mijn 850 heeft 215.000 kilometer op de klok staan, en voor zover ik weet is de versnellingsbakolie nog nooit ververst.
Ik overweeg wel om dit bij de eerstvolgende grote beurt te laten verversen.

Groeten en schakelse

Marcel T-5

PieT111

#5
210.000 op de teller en ben bezig aan mijn derde bak! Ik zou nooit meer zonder automaat willen maar je moet wel met zachte voet rijden. Zeker in de sportstand kan hij behoorlijk klappen. Dat was behoorlijk wennen in het begin, ik had nog nooit automaat gereden en dacht dat die dingen nooit kapotgingen. Wel twee keer onder garantie gerepareerd.
Busje komt zo!

Marcel_T-5

#6
Ik rij altijd met zachte voet als de techniek en zeker als de smeermiddelen nog niet warm zijn.  Maar als ik zeker weet dat de boel op temperatuur is dan wordt mijn voet wel zwaarder en mag de techniek laten zien wat hij kan.
Ik kocht mijn 850 met 156.000 en er staat nu 215.000 op de klok en de aandrijflijn is tot nu toe helemaal probleemloos.


groeten en rij eerst de techniek netjes warm

Marcel T-5

Raf

#7
Probeer eens te rijden in het stad tijdens de spits op de sportstand.  een hele uitdaging om de auto dan rustig te houden!  ;D
hij wil echt vooruit!  ;D

Wat bedoelen jullie eigenlijk met dat 'klappen'?
of mijn automaat doet het niet of ik heb er geen last en merk het dus niet.

Raf
De gustibus non disputandum est!

Raf

#8
Citeersportstand is voor mij de standaard.  :-X

allen als het nat is rijd ik liever op eco.  kwestie van dat spinnen bij het vertrek wat in te tomen.

Raf
De gustibus non disputandum est!

Fokke 01.01.005

#9
Mijn automaat schakelt redelijk netjes, al hangt heel veel af van de stand van het gaspedaal. Je kunt met je gas 'schakelen' als je het principe een beetje doorhebt.

Ik heb al sinds ik mijn 850 heb = 150dkm sinds vandaag, wel 'last' van een soort slip tussen de tweede en derde versnelling. Deze treedt alleen op bij langzaam bebouwdekom verkeer, bij een kmh van ca. 30. Dat doet ie dus al jaren, en het wordt niet beter of slechter. Advies was ooit om de versnellingsbakolie te verversen, maar men kon niet zeggen of daarmee het euvel zou zijn verholpen.

Wat me wel is opgevallen is dat met die koude dagen van de laatste tijd, de bak iets mooier schakelde. Dat ga ik de komende winter wat meer in de gaten houden, misschien is daar een lijn in te ontdekken.

Verder, altijd op ECO stand. In combinatie met LPG de beste manier om ruim 50dkm met je (winter)banden te doen...





groeten,

Fokke
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

PieT111

#10
Ik heb inderdaad moeten leren rijden met de automaat, zeker in het stad was het moeilijk om het "scheuren"  :P af te leren toen ik hem net had. (1,5 jr nu). Hij stond altijd in de sportstand, nu gebruik ik de sportstand minder en gaat het schakelen met het voetje een stuk beter. Al doende leert men!! :)
Busje komt zo!

george

#11
Mijn huidige 5-traps heeft geen sportstand itt mijn vorige T-5 4-traps. Ik mis die sportstand toch wel, jammer dat ze die weggelaten hebben op de 5 traps. :'(
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T