850 doet het niet meer, ideeën zijn welkom

Gestart door wbeetje, 10-12-2025 17:33:38

Vorige topic - Volgende topic

VolvoFreak89

Een LMM die 'stuk' is moet een behoorlijk afwijkend signaal geven wil dat echt voor niet-starten zorgen. Eigenlijk kan dat niet 'de' boosdoener zijn.

LMM wordt gebruikt om te meten hoeveel lucht er in de motor binnenkomt, aan de hand daarvan berekent de ECU hoeveel benzine erbij moet. Als de LMM dus zegt "geen lucht" zal de ECU uiteindelijk 'geen benzine' spuiten, maar bij het starten wordt de LMM in principe genegeerd. De 'startprogrammering' spuit ongeacht de LMM benzine in om de boel aan te zwengelen, en flink meer dan hij op stationairlopen zou doen ook, tot wel 10x zoveel in de eerste pulsen. Dus met een kapotte LMM zou de motor sowieso moeten starten en dan hooguit direct uitvallen. Als de LMM "veel teveel" lucht aangeeft zou je hem moeten verzuipen, maar dat had je dan wel geweten - en ook dat is ook niet hoe een LMM normaalgesproken kapotgaat en komt m.i. ook niet overeen met verder prima rijden en dan alleen niet willen starten. Dan had je veel meer gemerkt tijdens normaal rijden.

Met de stekker los, registreert je ECU dat er helemaal geen signaal van de LMM komt en schakelt hij over naar noodloop, waar hij 'gokt' hoeveel benzine ingespoten moet worden op basis van toerental en load. Daarom kun je bij een slechte LMM wel kijken of hij op noodloop beter loopt, en dan de LMM vervangen. Maar daar heb jij niks aan in dit geval.

Lang verhaal kort, ik denk niet dat het je LMM is

De bedrading bij het relais boven je ventilator (die van Jelle_v_E is degene waar we het over hebben), of het relais zelf, is nog steeds de meest waarschijnlijke boosdoener. Een slecht contact wordt erger naarmate de draad warmer wordt. Als hij het net-wel-net-niet doet kan bij een flinke spanningsval (bijvoorbeeld als je stopt bij een stoplicht en je dynamo niet snel genoeg bijschakelt) de stroom net laag genoeg worden dat het relais openklikt, en daarna niet meer aanslaat.

Dit relais levert de stroom voor je benzine-injectoren. De meeste LPG installaties gebruiken het signaal van de benzine-injectoren zelf. Nou is het altijd maar de vraag hoe jouw LPG installatie exact zit aangesloten, maar als het redelijk standaard geinstalleerd is, zal de LPG installatie dus ook geen signaal hebben om te kunnen gebruiken als de benzine-injectoren geen stroom krijgen. Dus dan start hij op beide systemen niet.

De brandstofpomp heeft er in dit geval niet zoveel meer mee te maken. Dan zou hij namelijk gewoon op LPG moeten starten - mits ik goed begrepen heb dat jij kunt starten op LPG.
-------
Zo'n beetje elke 850 die ik op deze leeftijd tegenkom heeft gecorrodeerde pennen en/of kabels in de stekker naar dat brandstofrelais. Dat gaat goed tot het niet meer goed gaat. Het is een veelvoorkomend euvel. Het relais zelf dat stuk gaat komt veel minder vaak voor.

Michaell

Grappig. Ik heb nooit geweten dat hier nog een relais zat! Was vandaag met mijn auto bezig (foutcodes uitlezen) en keek er even naar en inderdaad! Weer wat geleerd. :)

Ik kan inderdaad bevestigen dat gecorrodeerde stekkerverbindingen wel een ding is. Ik heb al velen elektrische problemen weten op te lossen met een simpele contact spray in mijn vorige auto. Ik hoop dat dit het is!

In de elektrotechniek en ongetwijfeld ook in de autotechniek is een zogenaamde contactreiniger op de markt. Dit spul is naast een contactspray ook een zuur die je contacten weer goed schoon vreet. Dit moet je op de stekker spuiten, ff wachten en laten bruisen en daarna kun je de prut eruit halen met een doekje ofzo.

Ik heb nog een zeer goede spuitbus van dat spul staan, maar dit spul wat ik nog heb word niet meer verkocht en gemaakt omdat het te schadelijk was voor het milieu (zucht....). Ik had het even voor je opgezocht, maar deze is helaas niet meer vindbaar. Alles word weer brandschoon en koper of alu van kleur na c.a. 5 minuten (bij de oude spay in ieder geval. Geen ervaring met de nieuwe).

Zoek even op: "Contact reiniger". En je zult vast wel wat vinden.

wbeetje

Bedankt mannen, vandaag weer wat dingen geprobeerd, na jullie input

- Relais 103 vervangen; geen resultaat

- dat relais bij de ventilator (3 545 803 / 89 99 83 staat erop) losgehaald, contacten en bedrading ziet er goed uit, dus lijkt me niet

- daarna de brandstofpomp gecheckt, welke overigens geen geluid geeft. Daarna de bedrading naar de pomp gemeten met multimeter, blijkt dat hij geen stroom krijgt, dus wellicht zit daar toch het probleem

-Beide relais hierboven hoor je en voel je wel klikken. Maar 103 dus gewisseld met een nieuwe, wat geen resultaat gaf. Die ander nog niet vervangen, omdat ik die nog niet binnen heb

Zou dat relais toch defect kunnen zijn ondanks dat hij wel klikt ?
Of toch nog iets anders wat de boel blokkeert?

wbeetje

en laatste bevindingen die ik vergat :

net nadat ik relais 103 vervangen had en we de wagen probeerde te starten kregen we weer een backfire (wel een stuk minder dan eerst, een kleine backfire dus), daarna overigens niet meer

Tevens zag ik dat enkele zekeringen beetje 'gesmolten' waren, namelijk nr. 4-8-21 (4 en 8 staat immobilizer bij), maar het was echt het plastic rondom de zekering zelf. Ze waren niet defect, maar voor de zekerheid maar vervangen

Tevens foutcodes uitgelezen, maar 1-1-1 , dus geen fouten.

robbiev

Ik zal mijn ervaring met een kapotte LMM toch maar wat verder toelichten. In eerste instantie af en toe wat startproblemen en daarna slecht lopen maar steeds kortdurend. Uiteindelijk ook een keer een storingsmelding waarbij idd de LMM werd aangegeven. LMM schoon gemaakt met een reiniger en vervolgens bleven de problemen maanden weg tot de auto spontaan onder het rijden stil viel en met geen mogeljkheid meer te starten was. Zelf al lang niet meer aan de LMM gedacht als mogelijke oorzaak. Wegenwacht erbij en zij kwamen toch bij de LMM uit. Stekker eraf en lopen. Auto rijdt ook ok zonder LMM maar wel duidelijk minder vermogen en een hoger benzineverbruik.

VolvoFreak89

Had het eerder gevraagd, maar nog een keer specifiek; wat bedoel je met backfire? Want als dat daadwerkelijk backfire is dan is er wat serieuzers aan de hand.

De brandstofpomp krijgt alleen stroom bij motorloop en de eerste paar seconden na de sleutel op contact (II) zetten.

Brandstofrelais bedrading gaat in de stekker kapot als hij gaat. Dus even kijken of aan de onderkant van die stekkers de rubbers niet aan het vergaan zijn. Maar als hij klikt is dat verder relatief onwaarschijnlijk al kan het alsnog. Dan denk ik eerder aan je Vogels gasinstallatie die ergens iets stoort of je brandstofpomp krijgt echt geen stroom. Dan moet je het brandstofpomprelais in je fusebox even checken.

Bougies er al uit gehad om te ruiken of hij niet gewoon verzopen is? Dan is LMM weer een mogelijkheid namelijk.

wbeetje

brandstofpomp gemeten toen ik de sleutel omdraaide en mijn maatje tegelijkertijd met multimeter mat. Meerdere keren geprobeerd, ook nog een keer zelfs toen ik m daadwerkelijk probeerde te starten, dus er gaat echt geen signaal naartoe.

Kan de LMM ook zo'n blokkade, net als de twee relais, zoals eerder genoemd,  veroorzaken dan ?

VolvoFreak89

Ik ga niet verder koffiedikkijken tot je me vertelt of je met backfire een knal in de inlaat of uitlaat bedoelt. ;D

Maargoed, als je brandstofpomp geen stroom krijgt en je bent er zeker van dat je goed gemeten hebt, dan heb je het probleem gevonden toch?

Je hebt hier een heel topic mensen die suggesties doen, en hoe langer dat doorgaat hoe exotischer de voorstellen. Je moet echt bij de basis beginnen. Vonk, brandstof (brandstofdruk, inspuiting), lucht.

wbeetje

oei weet het niet precies, mijn maat keek even niet en ik probeerde m te starten met motorkap open, zag dus niks, maar hoorde een kleine paf en we zagen een beetje rook. Maar het was in ieder geval een stuk minder heftig dan die ene keer vorige week. Sorry, meer info kan ik hier niet over geven.

In ieder geval enorm bedankt voor het meedenken !

wbeetje

ja, maar we komen er niet achter waarom de pomp geen stroom krijgt. Er werd hier gezegd dat dat zou komen door relais 103, maar deze verwissel met een nieuwe wat geen resultaat gaf.

Menno3274

Je kan altijd nog even met een draadje ipv het relais zelf een overbrugging maken en dan nog eens testen. Was volgens mij al in een eerder filmpje/post getoond hoe uit te voeren. Eventueel los stroom (12v) op de pomp zetten en kijken of hij dan wilt lopen kan ook nog.

RoelNL

Het is toch duidelijk als de brandstofpomp niet inschakeld dat deze kapot is?

Begin bij de basis inderdaad. Niks moeilijks aan.

Eventueel brandstof druk meten als dat mogelijk is? Kan je gewoon doen met een fietspomp als de connectie erop de injectorrail zit. Geen druk is einde pomp, zeker als de draden naar de pomp goed zijn en dus geen oneindige weerstand hebben.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

SB T-5R

Dit helpt je waarschijnlijk met meten.
De stroom voorziening van de brandstofpomp is echt heel eenvoudig.

De hoofdstroom van de pomp loopt van
11/2 (zekering 2) ->
2/23 (Relais 103) inkomend pin 15, uitgaand pin 87   ->
diverse knooppunten (daar gebeurd niets mee spontaan, tenzij waterschade of andere duidelijk oorzaak) ->
6/31 (Brandstofpomp) ->
31/48 (massa punt bij achterbank RA)

Als de spanning direct op de stekkers van de pomp gemeten wordt (dus gewoon even stekker los) en er daar geen spanning is, heeft het meestal te maken met:
Zekering 2 defect (easy check), kan gevolg zijn van defecte pomp, maar zou bij vervangen wel spanning op de stekker moeten geven.
Relais 103 defect (reeds uitgesloten)
Of andere gevallen: relais 103 wordt niet bekrachtigd ( vrijgegeven door ECU).
Als de pomp inderdaad geen spanning krijgt op de LOSSE pomp stekker (let op, meetfouten worden vaak gemaakt en sturen je de verkeerde kant op)
Is het goed te verifieren of met goede zekering en doorverbonden relais 103 (pootje 15 en 87 dus, NIET die andere 2) de pomp wel spanning krijgt EN druk levert.
Dit wil niet zeggen dat de auto start.
Als de stroom toevoer naar de pomp in orde is, maar wordt niet vrijgegeven door de ECU, dan wordt de ontsteking waarschijnlijk ook niet vrijgegeven.

Eerlijk gezegd doet het plofje wat je omschrijft met het rookpluimpje (ja dit is inderdaad een soort backfire, zie ik alleen bij de 10V voorkomen eigenlijk) eerder vermoeden dat de pomp
wel levert maar in de ontsteking / ontstekingstiming iets mis gaat.

Echter, first things first, verifiëren of die pomp in orde is.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt zoeken, gebruik het plaatje als leiding voor je diagnose.
Schrijf je stappen stuk voor stuk op, in het wilde weg dingen proberen maakt dat je vaak strand in de diagnose (tenzij lucky shot).

Succes!

Michaell

Even een kleine aanvulling hierop. Ik heb een uitgebreider kabel diagram hiervan die wat verder terug gaat (route C op bovenstaand schema):

Zekeringen 2,3 en 4 zitten niet direct op de accu. Deze worden ingeschakeld door een J relais die bedient word door het contactslot en dat is relais nummer: 2/31.
Volvo noemt dit een "overload relay +15 supply" en zit op positie 106. Wat het middelste J relais is van de 3.
Dit J relais krijgt zijn te schakelen 12V weer direct van de accu.

Als dit relais kapot is kan relais 103 niet schakelen en werkt je pomp ook niet. Zekeringen 2,3 en 4 zitten dan zonder spanning.
Dit J relais gaat niet snel kapot, maar het is wel eens voorgekomen. Dus sluit dit niet uit.

Let wel: Het schema wat ik heb is voor jaartal 1995. Er zit hier en daar wat kleine verschillen in de bouwjaren. Je kan dit eenvoudig testen door te kijken of zekering 2 spanning heeft na het op het contact zetten van je wagen. Niet zo heel moeilijk. Dus ter info.

Je hebt nu genoeg om uit de voeten te moeten komen en de motor in ieder geval benzine te geven. Hopelijk krijg je geen back-fire meer zodra als hij benzine via de injectoren krijgt.

Hou ons op de hoogte! :)

VolvoFreak89

Als dat J-relais niet inschakelt, krijg je ook geen spanning op je bobine en zou je dus geen vonk kunnen krijgen. En dus ook geen 'backfire'.

@wbeetje, Over die backfire, je zegt dat je daar niet meer info over kan geven.. maar waar komt die rook dan vandaan.. uitlaat of motorruimte..