Bestuurdersportier S70 wil niet meer open, mechanisme blijft op slot

Gestart door brinkie, 26-01-2026 13:55:58

Vorige topic - Volgende topic

brinkie

Ik rijd al 3 jaar in een S70 uit 1999 en sinds kort wil het bestuurdersportier niet meer open. Ook al is het palletje van de vergrendeling naar boven, de greep binnen en de hendel buiten doen niets. Als de auto op slot is, en je trekt aan de greep binnen, dan gaat het palletje omhoog. Maar de deur ontgrendelt niet.

Ik heb de deurkaart er al deels af, zodat ik precies kan zien wat er met het slot gebeurt. Ik heb ook een ander slot weten te bemachtigen, zodat ik precies kan zien wat er zou moeten gebeuren, en ook waar je met een schroevendraaier kunt drukken om het slot te ontgrendelen (heb op van een RobertDIY video kunnen zien)

Het volgende heb ik al uitgeprobeerd zonder resultaat:
Met VIDA/DICE de auto van/op slot zetten (incl. deadlock). Alle sloten reageren, ook die van de bestuurdersportier, maar die wil nog steeds niet open.
Met de sleutel de auto van/op slot. Idem.
Flink beuken op de deur terwijl ik aan de deurgreep trek helpt niet.

Het mechanisme kan ik zien, het beweegt zoals ik zou verwachten als ik met de afstandsbediening de auto van/op slot zet. Ook de deadlock gaat er op en af. Maar wat ik ook doe, de deur blijft dicht. Weet er iemand raad?
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

brinkie

Ik schreef al "de greep binnen en de hendel buiten doen niets" :)
Dus nee. Ik kan, als ik binnen in de deur kijk, wel zien dat het mechanisme nog verbonden is. Alles lijkt verbonden te zijn en ook de actuators doen hun werk. Maar de deur blijft dicht.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)

850blues

Je hebt omschreven wat je al hebt geprobeerd, maar 't was misschien ook handig geweest als je gelijk de link naar je draadje op het V70forum er ook bij had gezet: https://www.volvov70forum.com/deur-van-s70-v70-classic-gaat-niet-meer-open-t30256.html 
Voorkomt mogelijk vragen die al beantwoord zijn ;)

Erg vervelend probleem, helaas weet ik zo ook geen oplossing voor je.
Mocht je er niet uitkomen, kun je overwegen om contact te zoeken met een van de bekende Volvo(850)sleutelaars, bijv. Thuur(bo), Sandor of Dennis. Respectievelijk: https://thuurbo.nl/site/welkom.html | https://www.btc-volvo.nl/ | https://www.volservice.nl/ |

Als het gefixt is, laat het vooral ook even weten.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Crash

Rood is sneller

brinkie

Ah, kijk, daar kom ik verder mee! Nooit aan gedacht om de achterdeur te openen en half los te halen, zodat je ook bij het slot kan op die manier. En het oude slot slopen ging ik toch al doen, want ik heb al een ander.
Mooi, kan ik morgen eens wat mee gaan doen.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)

Crash

Was alles nog gelukt om het eruit te halen? Doet je slot het nu weer wel?
Rood is sneller

brinkie

Ik heb het nog steeds niet voor elkaar.
Vrijdag ben ik in de DHZ-garage de boel te lijf gegaan met een accuboormachine en een lange boor. Het deel waar de motortjes in zitten heb ik er af, waardoor er ruimte is om bij het mechanisme te komen achteraan. Maar nog zonder succes. Zelfs met hulp van een automonteur die daar toevallig ook aan het sleutelen was en over bijzonder veel mechanisch inzicht bleek te beschikken, kreeg ik het niet open.
Gisteren kreeg ik het luminieuze idee om een sloopslot wat ik nog had (van het linker achterportier) open te breken en zo te bekijken hoe het mechanisme werkelijk in elkaar steekt. Ik weet nu hoe ik het open moet krijgen (is ook wel te zien in een van de video's, maar nu snap ik het echt). Ik heb nog wat extra gaten geboord in het slot en daar met een schroevendraaier doorheen proberen te steken, is nog niet gelukt. Maar ik moest mijn poging vroegtijdig staken omdat het begon te sneeuwen. Vanavond ga ik verder.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)

mitsupiet

Hallo,
Kijk eens op het YouTube kanaal van Handydan. Hij had een oplossing voor het probleem.
Zoeken bij YouTube op Handydan Volvo.

Te hard geschrobt.......

brinkie

Yep, die had ik al gevonden. En dat is ook de oplossing.
Ik had een sloopslot ter beschikking en dat bestudeerd. Wist dus waar ik ongeveer een gat moest boren en waar een schroevendraaier in moest worden gestoken om het slot te ontgrendelen.
Vandaag weer uren doorgebracht in de DHZ garage en... met succes!  :eusa_dance:
Mijn vreugde viel haast niet te omschrijven toen het slot openviel.

Samenvattend wat ik heb gedaan:
Eerst het raam open. Deurkaart eraf wurmen zodat een opening ontstaat. Deurklink aan de binnenkant verwijderen.
Dan met een accuboormachine en een lange 8 mm steenboor (die gaan prima door plastic) een gat proberen te boren. Een endoscoop (50 euro bij Lidl) is heel handig, want dan kun je zien of je op de goede plek zit en of je al ver genoeg bent met boren.
Met een kleine platte schroevendraaier tenslotte in het ontstane gat gaan wurmen en de vergrendeling omhoog proberen te wippen.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)

mitsupiet

Te hard geschrobt.......

brinkie

Ik heb gisteren het slot verder open gesloopt en ben erachter gekomen wat kapot was: een stuk metaal wat in de vergrendeling zit geklonken, was afgebroken op de bevestiging. Dan is de verbinding weg tussen de deurklink en de ontgrendeling.

Ik heb een filmpje gemaakt met uitleg hoe ik het uiteindelijk open heb gekregen.

https://youtu.be/1X-ASIj25Vg?si=Z0hLZNA_uLsvUNdD
Volvo 480 GT 2.0i (1994)

Crash

Wat een rot klus. Goed om te horen dat het nu opgelost is.
Rood is sneller