Belg Volvo 850r

Gestart door Sorage, 12-03-2026 09:35:51

Vorige topic - Volgende topic

Sorage

Is het eindelijk zo ver, na enkele maanden heeft de mod mij dan toch toegang gegeven op het forum  :eusa_dance:

Sorage 40J, belg @ de kust.

Vorige werkgever had me voorzien van een bedrijfswagen maar daar liep het ten einde dus terug een eigen wagen aangeschaft, reed altijd met lichte vracht / camionettes maar deze keer dan toch een personenwagen.
Ik heb heel weinig verstand van auto's, ik sleutel eigenlijk uitsluitend aan motorfietsen.
m'n verstand verloren aan de vierkantje vorm van de volvo, logisch is het niet te verklaren :eusa_think:

Maar heb je de huidge " nieuwe" wagens al eens goed bekeken ?!?   :eusa_sick:
alles plastic, geen karakter een auto waar de accountant blij van wordt omdat die met zo goedkoop mogelijke onderdelen is in elkaar geflanst ( ja zelfs bij een A merk wagen, leuk in de cockpit maar onder de motorkap zijn er daar toch weer de bekende bezuinigings gremlins waar de gekende delen snel stuklopen )

Wegens m'n gebrek aan sleutel kenis aan auto's betaal ik die liever iets te duur dan een opknap projectje want daar heb ik al genoeg van in 2wielers versie.

ding is in goede staat overal, maar hier en daar toch wel ouderdom ( linksvoor minder demping en blok zweet een beetje) maar voor de rest staat die strak in de lak.

een dagje op markplaats en heb hier van een forum lid wat spullen overgenomen ( R.Bleeker motorblok alsook schroefsetje)

Omdat ik geen brug heb of werkplaats voor auto's laat ik het liever doen, het ding wordt m'n daily dus ik laat het liever over aan de professionals :)

Dus gezond blokje, zal beter ademen via inlaat, uitlaat wordt ook aangepakt, alsook een RIP kit.
Enkel is het me nog onduidelijk hoe ik de ECU zal doen, Ryan heeft de ECU erbij gedaan maar die was voor een Manuele bak, mijnes is AT, dus als ik het goed opheb zijn de ECU's niet wisselbaar ( zijne is 4.3 van Schutten van een map voorzien ) en is de standaard 850r ECU 4.4.
Iemand een tip hoe ik dit best aanpak ?

Yes het is een AT, een manuele had miss beter geweest om beter z'n vermogen kwijt te kunnen maar ik had initieel niet het plan om er z'n blok in te gooien.
Ben geen stoplicht racer, geen circuit ambities ermee, gewoon kids erin en roffelen maar.
Maar een extra transmissie koeler best ?

Rijwielgedeelte wordt ook eens nagezien, wat betere remklauwen want standaard is het echt om te huilen.
vervolgens nog een setje reserve velgen want huidig zijn echt NETJES en origineel en die hou ik dan liever zo!

Ik heb de afgelopen maanden HEEL wat topics gelezen en ben ondertussen wel wat wijzer maar ik hoor het graag als ik nog dingen die ik over het hoofd zie.

Menno3274

Welkom. Veel plezier met de wagen en wellicht ook het sleutelen eraan. ;D
320mm V50 remmenset is vrij gemakkelijk te plaatsen met andere brackets en past mooi onder de originele velgen.

M4.3 is standaard. M4.4 is de vernieuwde versie, goed uit te lezen (850 obd-ii app bijvoorbeeld), zelf te tunen en o.a. de auto start sneller. Ik heb er toevallig een over die al aangepast is voor zelftuning. Zie ook het topic (Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd) hier op het forum. Staat onder "ECU (Chip) Tuning".

Bollocks

Welkom en veel plezier met de wagen!
Sleutelen kan leuk zijn, maar let toch maar op met wat je allemaal wil veranderen...
Ander blok is geen probleem als het er hetzelfde uit ziet, meer vermogen is leuk :eusa_dance: , maar daar horen zoals je zelf al aangaf, betere ophanging en remmen bij...

Die 320mm passen inderdaad vrij gemakkelijk, maar het is strikt verboden grotere remmen te steken in België. Dat wordt gegarandeerd afkeuring op de schouwing :eusa_naughty: !

Niet alles wat veiliger is, is toegelaten.... (don't ask how I know.... ::) )

Life 's too short to drive boring cars!

Sorage

Idd de remmerij wordt dan terug origineel gezet voor de keuring.
Dat lukt me wel.

Voor de rest niet zo heel bijzonder, wil gewoon dat het onderstel strak aanvoelt, dus dat wordt wss ook nog wat powerflex rubbers steken samen met de nodige swaybars.

het blok heeft al de nodige (H-profiel drijfstangen, sputter lagers, upgrd injectoren,19 turbo en uiteraard de nodige dichtingen vervangen) ik weet enkel niet of ik best een groter debiet benzinepomp steek of kan de huidige pomp de 470cc bosch injectoren van het nodige voorzien?

Alsook is een transmissie koeler een must?

@Bollocks ik had idd je verhaal hier ook al gelezen en zat met hetzelfde euvel voor het inschrijven, mijnes was van januari 96 dus was het een maandje wachten alvorens oldtimer.
En kreeg net dezelfde opmerkingen bij de keuring, had die makkelijk 3x kunnen verkopen.
Waar in belgie bevindt jij je?

The_former_saint

Een automaat heeft altijd een oliekoeler vanuit de fabriek. Zit ingebouwd in de radiator aan de linker kant

Crash

Welkom.

Laat je alles doen door een garage?  Zo te zien ben je bereidt om er flink wat in te steken. 

Rood is sneller

Sorage

wat die oliekoeler betreft klopt maar ik weet niet of die voldoende is of dat het beter is om alsnog een aftermarket te monteren.

Citaat van: Crash op 16-03-2026 00:32:29Welkom.

Laat je alles doen door een garage?  Zo te zien ben je bereidt om er flink wat in te steken. 

het was zeker niet de bedoeling om het zo'n vaart te laten gaan, ik had een andere auto eerst in gedachten maar ben dan toch voor iets goedkoper gegaan waardoor ik wat budget over heb.
Het was eerst de bedoeling dat de garage gewoon de auto wat nakijkt en verbeterd waar nodig.
maar toen zeiden ze me ook dat 350k+ km best wel wat vraagt van het blok ( ouderdom en compressie ) en dat het best was om daar niet echt veel meer PK's uit te halen.
Dat wringde wat bij me, ik snap het , een 30 jaar oude auto zal altijd wel wat mankeren maar ik heb geen zin om bij elke trip na te denken wat er nu stuk kan gaan.
Dus is het idd wat uit de hand gelopen :D

Zo gaat het ook meestal met de motoren.

Soms ziet de garage er zo uit

enkele motoren die al wel de revue hebben gepaseerd

degene die nu nog in stal staan.

dus heb ook gewoon de werkplaats nietmeer om aan auto's te sleutelen, dit is m'n bescheiden werkplaats(jes )

heb wel nog een gewone garage maar daar staan de afgewerkte motoren in en dan nog een container waar het lassen en andere werken plaatsvinden

ik ben niet zo helemaal lekker in m'n hoofd  ;D

Died850

Mooie 850R! Veel succes met de upgrades.

Een extra automaatkoeler kan ik zeker adviseren. Heb er na 4,5ton eentje erbij gehangen in serie met de koeler van de radiator en de bak schakelt veel fijner op de lange stukken bij hogere temperaturen/belasting. Ik heb een originele koeler van een C70 gebruikt in mijn 850. Is indien kcomplert met leidingen plug and play.

Crash

Hoi pa, het is je lang verloren zoon hier.

Sjeezus. Zit ik hier met m'n anderhalve motor.

Ze zeggen wel eens, don't go full retard. Maar jij bent full motard gegaan.

Hopelijk kan je van je Volvo ook zo genieten als van je motoren.
Rood is sneller

Sorage

;D Zoals ik zei, ik spoor niet op dat gebied.
Daar ga ik idd full retard, daar neem ik alles onderhanden, carbon velgen, op maat remschijven, ecu's doen, uitlaten maken, engine swaps enz... maar dan denkik " schoenmaker blijf bij je leest" dus laat ik het over aan andere deskundigen.

Weet nog niet wat ik dan met het ouwe blok doe, verkopen of reviseren als " spare"  :eusa_think: 

Crash

Als jij in België een goede rechter zij Kuip van een Gsxr 600 K5 tegen komt, kan je me dat laten weten?

Ben nl op zoek naar een vervanginging.

Rood is sneller