Achterkant auto vrij laag

Gestart door Michaell, 21-04-2026 19:59:15

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Hoi Allemaal,

Het valt mij op dat de achterkant van mijn auto erg laag staat. Ik rij de laatste tijd niet zo veel meer ivm de torenhoge brandstofprijzen en het mooie weer. Dus ik ga steeds vaker op de fiets weg.

Het lijkt als de auto even stil heeft gestaan dat de achterwielen langzaam de wielkast in kruipen. Als ik dan ga rijden, dan hoor ik bij de eerste 2 drempels even een goede KGGGG, van de banden die de wielkast raken aan de achterkant. Daarna is dit de rest van de rit weg bij elke volgende drempels en ook op de terugweg hoor ik het niet meer op dezelfde drempels. Dit is ook zichtbaar in de wielkast overigens. Die word mooi gepolijst bij de rand rechts achter.
Links achter is dit niet zichtbaar. Al staat de auto op het oog niet scheef (kan aan mij liggen).

Ik heb de kofferbak even open gedaan en met mijn knie de wagen even goed laten stuiteren. De auto komt dan weer omhoog en dan lijkt hij goed te staan. Maar na een poosje stilstand zakt deze weer langzaam in.

Omdat hij weer omhoog komt door deze te laten stuiteren heb ik het idee dat de dempers in orde zijn (ik weet niet of dit klopt)?
Kan het zijn dat de veren doorgezakt zijn en deze vervangen moeten worden, of is hier iets anders aan de hand?

De auto heeft pas nieuwe veerschotels achter gekregen (doorgerot). Deze heeft de garage keurig vervangen. Omdat ze daar toch bezig waren had ik gezegd dat indien nodig ze ook de veren en de dempers mochten vervangen. Maar dit was volgens de garage niet nodig. Oogt ook vrij nieuw (Door de vorige eigenaar gedaan. Maar kan Chinese zooi zijn).
Auto rijd verder prima. De wegligging is goed naar mijn beleving. Hij is alleen wat laag na een poosje stilstaan.

Het betreft een 10V station uitvoering uit 1995.
Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Peultje

Nivomatten schijnen in te kunnen zakken (bij mij doen ze dat niet). Ik weet niet of jouw 10V bolide met niveauregeling (en dus nivomatten) uitgerust is. Bij nivomatten houdt de nivomat de wagen op hoogte en dient de veer enkel ter ondersteuning. Bij een interne lekkage van deze nivomat zakken deze bij stilstand in. Bij gewone veer-schokdemper systemen wordt de auto door de veren op hoogte gehouden en dienen de schokdempers enkel als demper en hebben dientengevolge geen ondersteunende functie. Een en ander houdt in dat inzakken dan vreemd is.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Michaell

Volgens mij zijn het inderdaad nivomats. Ze zien er anders uit dan ik gewend ben en ze hebben een groot beschermrubber aan de onderkant wat lijkt op een accordion.

Ik zal voor alle zekerheid nog even een keertje kijken. Maar ik ben er vrijwel zeker van.

Als die intern inderdaad lek zijn: Kan ik dan gewoon de dempers vervangen, of moeten de veren dan ook?
Ik ga er dan denkik gewoon standaard dempers onder gooien van Sachs. Zaten ook onder mijn vorige auto en had daar nooit problemen mee.

VolvoFreak89

Klinkt inderdaad alsof je nivomats hebt. Vrij dikke dempers vergeleken met 'normale'. Deze kunnen bij stilstand inderdaad inzakken - dit is geen teken van defect, dit is hoe ze werken. Afhankelijk van hoeveel gewicht jij achterin hebt liggen (Je hebt zie ik LPG, dan neem ik aan dat jij een extra tank achterin hebt), zullen ze bij stilstand inzakken. Bij het wegrijden gebruikt hij de energie van de hobbels op de weg in de eerste paar 100m om zichzelf automatisch weer op rijhoogte te pompen. Dus wat je tot zo ver beschrijft is volstrekt normaal en geen reden tot zorg

Echter mag in geen geval een wiel de wielkast raken. De bump-stops (aanslagrubbers) moeten ervoor zorgen dat de wielen de wielkast ook bij een flinke drempel niet raken. Nou gebruiken Nivomat en 'normale' dempers verschillende veerschotels en aanslagrubbers, en het is mogelijk dat dit ooit door elkaar gebruikt is. Eerst even wat terminologie, want eea loopt anders door elkaar;

De achterophanging is een gescheiden systeem. De schokdempers en de veren zitten apart aan de achteras gemonteerd.
De schokdempers zitten met een bout aan je draagarmen achter (de delta-links), en met een rubberen schokdempersteun in je kofferbak aan je chassis. Soms noemt men het een toplager, maar het is niet meer dan een rubberen mount - je garage heeft deze recent vervangen.
Je veren zitten ernaast apart tussen je achteras en je frame geklemd, aan de bovenkant valt deze in een schotel met een rubberen mounting en aan de onderkant wordt de veer vastgeschroefd aan de achteras met wat de onderdelenleveranciers de 'veerschotel' noemen, een dikke metalen hockeypuck. Aan de bovenkant zit dan het aanslagrubber gemonteerd, dat is je eindstop.

Er zijn 2 varianten veerschotel, 1 voor nivomat en 1 voor normale schokbrekers. Het verschil zit in de hoogte, de 1 is ongeveer 2x zo dik als de ander.
Er zijn ook 2 varianten aanslagrubber, 1 nivomat en 1 normale variant. Wederom, is 1 van de 2 een flink stuk korter dan de ander.

Als hier de verkeerde varianten met elkaar gemixt zijn, kan het zijn dat het aanslagrubber de veerschotel pas raakt als je band al in je wielkast hangt.
Een andere optie is dat je aanslagrubbers versleten zijn, maar dat zou de garage dan hebben moeten zien.

Ik zou als ik jou was even controleren welke varianten er bij jou onder zitten, dat kun je gewoon zien als je op je buik onder de auto kijkt.

-----

Ik zie dat je intussen hebt gereageerd, ik zou zeker met een LPG installatie de nivomats niet zomaar de deur uit doen. Wil je toch die weg bewandelen, moet je inderdaad andere veren zoeken. Standaard zijn de nivomat veren een flink stuk slapper, omdat de nivomat dempers een aardig deel van de draagkracht op zich nemen.

Michaell

Dank je wel VolvoFreak89 voor deze uitgebreide info!

Als ik het goed begrijp is dit dus inderdaad een beetje hoe nivomats werken en hoeft dit dus niet direct een defect te zijn (das goed nieuws!) en kan het dus zijn dat mogelijk verschillende onderdelen door elkaar zijn gebruikt aan de kant waar de veer dus zit.
Ik ga hier inderdaad eerst even naar kijken! Ik zal ook even wat foto's maken als dat lukt.
Ik zal de auto dan nog eventjes niet op de krik zetten, want dan zal hij laag staan en mogelijk zie ik dan al wel het een of ander als ik het zo lees.

Hopelijk is dat het, want dat klinkt als een eenvoudige fix.

Ik heb inderdaad een LPG installatie erin zitten met een vrij grote ringtank op de plek van het reservewiel. En ik heb altijd een zware gereedschapskist, thuiskomertje en middelgrote pompkrik achterin liggen + ook een halve tank benzine momenteel. Er ligt dus best wel wat gewicht achterin de auto.

rjverbrugh

Is inderdaad vrij normaal gedrag met nivomats. Ik heb je er ook onder (V70R) met gastank en nu 55l benzine in de tank (in feb in Oostenrijk '98  vol getankt voor € 1,75, inhoud nu €40 meer waard...) en zakt ook in na een nacht. Eerse paar honderd meter idd rustig rijden tot het weer omhoog komt...

Michaell

Ah, gelukkig. Ik ging er in de eerste instantie vanuit dat dit een defect was (dat inzakken) en ik zag al dat nivomat dempers vrij duur zijn.
Ik heb hier verder geen ervaring mee, want dit is de eerste keer dat ik een auto heb waar ze onder zitten. Zijn inderdaad vrij dik bovenaan.
En inderdaad, na wat hobbelen gaan ze ook omhoog. Maar ze zakken helaas wat teveel. Verder is de wegligging opzich ook gewoon goed. Hij stuitert of zwalkt niet.

Ik ben net thuis van mijn werk op de fiets en kroop gelijk onder de auto. Vrij laag weer. Maar even buik inhouden en ik kwam eronder!  ;D

Ik zie zelf niet echt wat raars. Maar ik heb geen ervaring en kennis hierover. Dus ik weet ook eigenlijk niet zo goed waar ik naar moet kijken en wat ik moet zien. Ik heb ook geen onderdelen liggen waar ik het mee zou kunnen vergelijken. Het "lijkt" in orde. Dus ik heb wat foto's gemaakt zodat jullie met mij mee kunnen kijken:

Eerst de buitenkant:

Zo staat het achterwiel er nu bij na 3 dagen stilstand. Deze zit bijna tegen de rand aan. Mijn hand past hier niet tussen.

Ter vergelijking: Dit is de voorkant. Deze staat duidelijk hoger. Mijn hand past makkelijk tussen het wiel en de kast.

Dan nu onder de achterkant van de auto:

Dan de veer aan de rechter kant. Wat stoffig, maar oogt vrij nieuw (niet door mij gedaan). Geen spatje roest te bekennen.

Dan de nivomat rechter kant. Oogt een stuk ouder. Bevat de nodige oppervlakte roest, maar lekt geen olie ofzo. Stofhoes is volledig intakt.

Nog een wat duidelijkere foto van de bodem van de veer. Is dit de juiste schotel?

Dan de linker kant. Eigenlijk identiek. Oogt als een vrij nieuwe veer. Geen roest ofzo. Maar wel wat stoffig.

De nivomat aan de linker kant. Oogt ok? Stofhoes is intakt, maar oogt ouder dan de veer. Op wat oppervlakte roest na zie ik eigenlijk weinig bijzonders. Ik kan de stofhoes omhoog duwen. Daaronder is alles droog en schoon, net als de andere kant.

1 van de nieuwe veerschotels die de garage onlangs heeft vervangen.

Ik zie eigenlijk niks geks voor zover mijn kennis dit toelaat. Ik kan eigenlijk niet inschatten of dit de juiste onderdelen zijn, omdat ik geen ervaring of kennis hierover heb. Wel zijn de veren duidelijk nieuwer dan de nivomats. Hoe kan ik controleren of dit de juiste onderdelen zijn voor een nivomat systeem?
Zien jullie hier wel wat afwijkends in?

Edit:
Ik heb in de tussentijd wat info opgezocht over dit onderwerp. Robert DIY heeft in dit filmpje 2 veren naast elkaar liggen van een standaard demper vs een nivomat. De lengte en dikte is inderdaad anders zoals Volvofreak al beschreef.
Ik weet alleen niet of ik de korte of een lange veer heb (niks om mee te vergelijken).
https://www.youtube.com/watch?v=CHPOR8o2JMA

Word de hoogte van de auto achter bepaald door de veer bij een nivomat, of door de demper?
Ik begin het vermoedde te krijgen dat ik de verkeerde veren heb, maar ben niet volledig zeker ervan.
De veren zijn namelijk nieuwer dan de demper. Mogelijk zijn ze ooit gebroken en vervangen geweest door het verkeerde soort veer.
Dat is in ieder geval wat begint te kriebelen bij mij.
Weet iemand welke dikte de nivomat veren horen te hebben? Dan kan ik dit ff opmeten (lijkt me het makkelijkst om checken).

Peultje

Bij een nivomat systeem wordt de hoogte bepaald door de nivomat. De veer dient om de niveauregeling correct te laten werken maar een gedeelte van het gewicht van de auto te ondersteunen (als de veer het gehele gewicht zou ondersteunen werkt de niveauregeling immers niet). Jouw bolide zakt in dus dat betekent dat de nivomat, die immers bij stilstand inzakt, een gedeelte van het gewicht van de auto ondersteunt en dit is precies de bedoeling. De veren zouden dus goed voor de nivomat toepassing moeten zijn.

Bij een standaard schokdemper/veer systeem ondersteunt de veer het gehele gewicht van de auto die dan ook bij stilstand niet inzakt.

Ergo; zoals jij de situatie bij jouw wagen beschrijft lijkt het dat de goede veren bij je nivomatten gemonteerd zijn (anders zou die immers niet inzakken).

Rest natuurlijk de al gemaakte opmerking dat de in de veer gemonteerde bumpstop het inzakken zo dient te beperken dat de band niet tegen de wielkast moet kunnen komen.

Nieuwe nivomatten zijn, althans voor mijn V70 R AWD, niet meer te krijgen. Er worden echter genoeg ombouwsetjes (veer met demper) naar gewone schokdemper/veer systemen aangeboden.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Noot

Wat waarschijnlijk ook niet helpt, is dat je een te grote bandenmaat hebt.
Eigenlijk zou dit 205 50 R16 moeten zijn.

VolvoFreak89

Heb je foto's bekeken en de onderste schotel is wel de juiste voor nivomat. Je bumpstop links is wel zo goed als kapot, rechts kan ermee door. Bij een drempel moet het de klap opvangen, dus je kunt je voorstellen dat de linker daar weinig meer helpt. Net even in VIDA gecheckt, Volvo zelf noemt die aanslagrubbers officieel "hulpveren".

Maar buiten dat zag ik net als Noot opmerkt dat je bandenmaat waarschijnlijk het echte euvel is. Die zijn te hoog voor 16", dus lopen ze aan. Het is 205/55-R15 or 205/50-R16. Vergelijk 205/55-R16 maar ns met 205/50-R16 hier: https://tiresize.com/comparison/
Je snelheidsmeter geeft wellicht ook te weinig aan daardoor, dus uitkijken bij de flitsers haha.

Verder klopt je ophanging en zie ik ook geen reden om aan te nemen dat je de verkeerde veren hebt. Met wat jij aangeeft dat je allemaal achterin hebt staan, zal hij nou eenmaal inzakken.

Michaell

Gelukkig. Ik ben blij te horen dat het veersysteem zelf wel de juist is en dat dat dus gelukkig in orde lijkt. Met name omdat ik recentelijk de nodige werkzaamheden daar heb laten uitvoeren en ik dus hoopte daarna klaar te zijn wat betreft de achterophanging.

Die banden is wel een beetje pijnlijk. Ik heb recentelijk deze 4 nieuwe zomerbanden gekocht voor ongeveer €440,- Plus omleggen en balanceren was toch ongeveer €500,- in totaal.

Deze maat is gelijk aan wat de auto eronder had toen ik deze kocht. Echter: Heb ik daar nooit op gereden behalve een testrit en van de verkoper naar mijn huis en dat was gewoon snelweg en dat ging goed. De banden waar de auto mee kwam waren echter is slechte staat. 2x een wel OK zijnde 4 seizoenband, 1x een zomerband onder de droogtescheuren en 1 gladde winterband (wist ik van en was ook keurig aangegeven dat er nieuwe banden onder moesten).

Eenmaal thuis gingen om die reden gelijk mijn winterbanden set eronder die op een kleinere 15" velg staan (verder weet ik de maat er niet van uit mijn hoofd). Want deze waren slecht en de winter incl. dalende temperaturen waren al duidelijk onderweg. Dus dan had ik in de tussentijd een goede winter set eronder zodat ik rustig kon kijken naar een nieuwe zomer set en begin dit jaar deze gekocht.
Ik heb er inmiddels al mee gereden natuurlijk, dus ik kan ze nu niet meer omruilen. Dus dat is even vrij teleurstellend.

Maar dit kan wel kloppen, want met de winterbanden set had ik dit probleem ook niet schiet me nu ook ineens te binnen! Ik begon het ineens te merken na de zomerbanden wissel en toen pas zag ik dat de auto zo laag stond achter en dacht ik aan een defect in de ophanging. :eusa_doh:

Dus ik denk dat jullie gelijk hebben! Ik denk nu inderdaad dat dit het probleem is.
Ik heb deze gegevens ff op de link van Volvofreak gezet en inderdaad. Het verschil is toch wat groter dan ik dacht! Autobanden hebben een ander maat systeem dan b.v. fietsbanden (b.v. 37-622 of 28x13/8 wat beiden dezelfde maat is in metrisch en imperiaal).

De bumpstop was ik inderdaad even vergeten. Ik ga hier tzt wel even achteraan (jammer dat de garage dit niet opgemerkt had). Ik wil dit wel weer fris hebben. Maar als ze echt op elkaar zaten was denkik ook niet goed geweest.

Opzich kan ik er wel mee leven. Ik heb al ontdekt dat als ik even rustig rij de eerste 100m de nivomats de tijd hebben om zich op te pompen en dan heb ik het probleem niet meer tot de auto weer ff stilstaat.

Misschien is het maar beter dat mijn snelheidsmeter nu iets te weinig aangeeft! Ik ben al jaren een meme op mijn werk! De werkplaatschef grapt altijd om mijn rustig rijstijl: "Als je ooit een bestelwagen van ons tegenkomt die 60 rijdt waar je 80 mag? Dan is dat Michaell!" ;D.
Misschien word dat nu een keertje andersom Haha!  ;D

Heel erg bedankt allemaal voor de adviezen, het meedenken en het willen meekijken met mij! :eusa_clap:
Ik vermoed dat we inderdaad het euvel hebben gevonden. Dit klinkt inderdaad zeer aannemelijk. Zeker omdat het me ineens begint te dagen dat mijn winterset op kleinere velg dit probleem niet had.
Ik ga er voorlopig gewoon even mee leven. Wie weet loop ik ooit nog ergens tegenaan. Maar ik weet nu wat het probleem is en heb ook weer wat geleerd over nivomats.