Keuze versnellingsbak bij nieuwe T5

Gestart door Pim_V70T5, 13-12-2002 09:35:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim_V70T5

Ben benieuwd wat de meeste V70 of 850 voor versnellingsbakken hebben en waarom je die gekozen hebt.

Ik ben schakellui, rijd vrij veel file en in Amsterdam dus voor mij valt een handbak af.
Geartronic heb ik gehoord dat die wel eens voor problemen zorgen en heeft een meerprijs van ongeveer € 500,00 t.o.v. de normale automaat en dat terwijl je dan handmatig moet of kunt schakelen wat ik de afgelopen 10 jaar al niet meer gedaan heb. Ik heb dan ook gekozen voor de normale automaat.

Wat kies of rijd jij?
sneller dan een nieuwe V70R

Johann

#1
Altijd handbak gereden tot ik een Honda Shuttle kocht die alleen maar met automaat te koop was.
Hele fijne automaat, veel beter dan de Volvo bakken!
Daarna weer handbak tot April 2000 toen ik een V70 Geartronic in ontvangst mocht nemen.
Heel kort, de grootste aanfluiting die ik ooit heb mogen meemaken.
Nu weer handbak en voorlopig geen automaat meer, zowiezo geen Volvo automaat.

Pim_V70T5

#2

Ik rijd nu een V70 170 pk bj 2000 (oud type) met normale 5 traps automaat heb daar nooit problemen mee gehad en deze schakelt ook goed en snel over als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld saab 3.0 V6 (benzine) of mercedes E 320 automaat. De BMW 5 en nieuwe 7 serie schakelen wel weer zeer prettig.

Wat jij mailt kan ik gelukkig dus niet bevestigen.
sneller dan een nieuwe V70R

Reitse

#3
Ik ben nu vrolijke handschakelaar, en zal als het even meezit dat altijd wel blijven doen. Geeft net dat beetje meer controle en gevoel... Las in de AK dat de handbak beter beviel dan de automaat... mijn keuze bevestigd ;) Maar da's geen waardeoordeel!

DannyB

#4
Ik had een 850 2.5/20V estate uit '93, over de schakelbak was ik absoluut niet tevreden, nu heb ik een V70 LPT met automaat, een echte verademing, relaxed en toch snel als het moet!

Groeten Danny


george

#5
Mijn 855 T-5 was een 4 traps automaat en schakelde in mijn ogen zeer goed en voorspelbaar. Van mijn huidige V-70 met 5-traps automaat verwachtte ik minimaal hetzelfde, zoniet nog beter schakelgedrag. Ik wil niet zeggen dat ik bedrogen uitgekomen ben maar deze 5-traps doet wat zenuwachtiger en instabieler aan dan de 4 traps. Ook mis ik in deze automaat de sport/eco stand. De 850 knalde weg in sportstand terwijl deze V-70 dan tot op de bodem(en nog verder) ingetrapt moet worden. Wat ik ook duidelijk merk bij deze V-70 is het grotere turbogat van de grotere 19 T turbo in vergelijking met de wat kleinere 15G turbo. Het geen ook al niet echt bijdraagt tot een snelle tussensprint. Als deze automaat terugeschakeld heeft (of zelf met de hand in 4, 3 of L) en de turbo is op toeren wil die 1633 kg wel van stal. Ik denk dat je met een handschakelbak sneller bent.
Nadeel van de automaat is ook nog dat deze niet al te best bestand is tegen (gechipte) hoge koppels, handschaklebakken kunnen daar veel beter tegen en zijn daarmee dus bij uitstek geschikt om op te kietelen naar 300+ pk en 400+ Nm.
Maar ik ben niet zo'n scheurneus en vindt het leuker om in Frankrijk in de alpen of de pyreneen met een sleurhut van 1300 kg een helling van 6-8% omhoog te vliegen met 100 km/h. Daar komt nog bij dat ik liever lui ben dan moe en liever een pens heb van de Grolsch dan een bult van het werken ;)
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Edwin

#6
Wij hebben nu schakel, maar het liefst hadden we een automaat gehad. Rijdt echt 10x relaxter. Mijn enige ervaring  met automaat is van een Volvo 66 (daf :P) en in 1994 met vakantie in de USA een Oldsmobile ninetyeight en vorig jaar ook weer met vakantie in de USA een Lincoln Towncar. 6.000 km gereden en deze laatste reed echt super met automaat. Als je daar uitstapt wil je echt niet anders meer, schakelt onvoelbaar en zijdezacht, alleen bij de kickdown voel en hoor je hem terugschakelen. Maarja wat wil je ook met een 4.6 liter V8. Van de zomer een andere 850 gekocht en....toch weer een schakel :-/ Ben geen automaat tegegekomen helaas....
Ik ben nog steeds van mening dat een 2.5T/T5/R met automaat de perfect combinatie is.

gr. Edwin.  8)

martijn.

#7
Een geartronic is z'n meerprijs niet waard.
Dat is het antwoord  van de klanten die zo'n bak hebben.
Ik heb dat ooit eens gevraagd,het is leuk speelgoed in het begin maar het wend en de automaat schakelt toch goed.

Mvrg martijn

Guido_Smit

#8
Ik rij al sinds 1995 met mijn 850 glt met handbak en heb sinds mei van dit jaar nu ook een V70 turbo met 4-traps automaat erbij . Ik moet zeggen dat is een genot, schakelt soepel en sprint aardig weg als het moet. Heb ook bewust naar een automaat gezocht na dat ik een keer bij Ludo in zijn T5- automaat heb mogen meerijden.

Groeten: Guido.

Raf

#9
ik rijd nu een klein jaar met mijn 850 automaat en ik ben er zeer gelukkig mee!  ;D

met zo'n automaat kan je echt rustig cruisen.  je hoeft je om niets druk te maken.  files zijn geen probleem meer.  geen pijnlijk been van altijd maar te ontkoppelen.

maar als je vooruit moet dan zet je 'm op sport en dan gaat hij als een raket (zelfs met mijn 'gewone' GLT) :P

gewoon geweldig, zo'n 850  ;D

Raf
De gustibus non disputandum est!

Harm_T5

#10
Op mijn werk rijd ik mee ( of soms zelf  ;) ;)) in alle typen automaat. De handbak is leuk , maar als je voor het comfort gaat dan moet je zoiezo de automaat kiezen. De geartronic is best leuk, maar voor die 500 euro extra..... Hoevaak gebruik je dat nou helemaal ??? de verkoper bij ons die een xc70 geartronic rijd zegt dat ie dat speeltje nooit gebruikt !!
Het is misschien wel leuk, maar de kwaliteiten en betrouwbaarheid van de gewone automaat zijn gewoon net iets beter. Als ik moest kiezen ging ik dus voor de normale automaat.
Succes met kiezen
Keep on roffeling :D

Johann

#11
De 4 traps Volvo automaat is gewoon een fijnere bak dan de nieuwe 5 traps met Geartronic.
Mijn broer, al heel lang automaat rijder, heeft een paar jaar een V70 AWD 4 traps automaat gereden en was er heel happy mee, daarna een geartronic en hij had binnen een half jaar al genoeg van die auto en hij vertelde er bij dat ie nog nooit zo'n "K**" automaat had meegemaakt.
Het was zelfs reden genoeg om geen Volvo meer te kopen.

Nog 6 maandjes en als we pech hebben zet Volvo dan zijn grootste fiasco allertijden op de markt tenzij ze een nieuwe type Gt op de markt brengen..........