Uitlezen foutcode na branden lambda

Gestart door The Saint, 09-07-2005 14:05:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Saint

Omdat mijn lambda lampje ging branden, ben ik zojuist even bij de dealer langs geweest voor het uitlezen van de foutcodes.
Ik wil een eventueel probleem namelijk op laten lossen door mijn huidige garage: een Mercedes dealer (familie werkt daar).

(In het recente verleden was ik wel klant bij de Volvo dealer, maar een onredelijk hoge offerte voor het repareren van wat schade heeft mij doen uitwijken.)

De foutcode bleek een pingelsensor voor te zijn. Volgens de Volvo dealer kon het zijn dat er iets moest worden gereinigd, maar na het resetten ging het lampje niet meer branden.

Nu vraag ik mij een aantal dingen af:

-Als het lampje niet meer gaat branden, ben ik dan goed bezig als ik het hierbij laat (dus geen monteur meer naar laat kijken)?

-Na gezocht te hebben op "pingelsensor" las ik ook veel over het gebruik van de soort benzine: 95 of 98. Kan dit R mee te maken hebben, en is 98 echt beter als het gaat om het behoud/functioneren van de motor(-onderdelen) etc. (dus niet qua prestaties, want ik tank nu altijd 95 en ben zeer tevreden over de prestaties)?
Overigens: als 98 beter zou zijn op welk vlak dan ook, dan ga ik dit tanken want met de weinige kilometers die ik rijd, maakt dat niet zoveel uit.

-Als ik R wat aan zou moeten laten doen, kan ik dan w8en op september (ongeveer 1500km)? Want dan ga ik toch voor een beurt/APK.

-De kosten voor het uitlezen/resetten/proefrijden bedroegen E 36,49. Is dit een realistische prijs? (NB: ik laat de Volvo dealer dus zowiezo NIET repareren en dat wisten ze). Ik vind het zelf overigens heel redelijk dat R betaald moet worden, vraag me alleen af of dit een marktconforme prijs is.

-Ik lees veel dat anderen ZELF hun codes uitlezen. Is dit voor EEN ABSOLUTE TECHNISCHE NITWIT ook te doen? Zo ja, wat zouden de kosten bedragen voor de benodigde apparatuur.

Nogmaals, de ballen verstand van techniek, dus geen jargon gebruiken AUB...  :-[

The Saint, die beseft dat dat laatste voor echte techneuten moeilijk is en blijft  ;)
No shirt no shoes, no pinball

Johann

Je kunt wel zelf uitlezen maar dan heb je info waar je weinig mee kunt denk ik.
Ook is 't zo dat een code niet altijd de reden van een foutmelding is maar het resultaat van iets anders.
Voorbeeld, mocht je een druk probleem krijgen waar de turbodruk plotseling omhoog schiet bij een nieuwer model dan zal de ECU alles afkappen en in noodloop gaan. Op dat moment krijg je een vreemde bradstof/lucht verhouding en zal de ECU een lambda code geven maar het heeft niets met de fout te maken, alleen dus met het feit dat door ingrijpen een vreemde waarde doorgegeven is.
Vaak zie je ook wel andere code's zoals eeb oerboost situatie waar je dan iets meer aan hebt.

Alle code's op een bult moeten dan een volgorde van events aangeven waar jij je conclusie uit zou kunnen trekken.

Voor wat betreft de pingel sensor, een foutcode in dit gevaal geeft aan dat iets niet naar behoren z'n werk doet. De brandstof heeft hier niets mee te maken want daar is de pingels sensor juist voor om dat in de peiling te houden.
Waarschijnlijk heb je te maken met een slecht contact. De sensoren zitten met z'n tweeen op een kabel welke naar een stekker gaat en daar kan eventueel vuil in zitten. Kan ook zijn dat een sensor los zit of gewoon een te hoog volume doorgeeft of ruis. In dat geval zou er een nieuwe sensor op moeten, twee dus in dit geval omdat 't een setje is.


thuur

De prijs voor het uitlezen en proefrijden lijkt me redelijk (denk aan 60-80 euro ex btw per uur)

98 is altijd beter dan 95, omdat het simpelweg veel beter brandt. Vandaar ook het prijsverschil.

Als het lampje uit blijft zou ik er niet wakker van liggen. Kan een eenmalig iets zijn. Geen enkel systeem is perfect, zelfs een Volvo niet ;)

Dat wachten op een evt. reparatie zou ik laten afhangen van het evt. terugkomen van het lampje. Is het heel persistent, dan is er duidelijk iets mis (kan iets kleins zijn hoor) en zou ik er niet te lang mee doorrijden.

Uitlezen kun je zelf als je een 850 hebt met de aansteker aan de linkerkant in de middenconsole. Alle modellen daarna heb je een 'uitlezer' nodig. Die kun je zelf kopen (wel goed opletten of jouw auto ook bij het type uitlezer staat) en de dealer heeft uiteraard ook een uitlezer.

Van de pingelsensor wil de stekker wel eens corroderen (e.g. roesten). Om dit schoon te maken moet het inlaatspruitstuk eraf (het grote metalen ding met de 5 bochten vooraan in je motorruimte).

A-technisch genoeg? Anders: roept u maar! ;D


Gr 8)

The Saint

Jongens hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Het lampje is tot nu toe uitgebleven, dus ik hoop dat dit zo blijft. Vwb de pingelsensor: bedankt voor jullie info, ik begrijp nu iig wat het doet/wat er mis kan zijn.

Thuur, bedankt voor je reactie mbt de kosten van het uitlezen. Vond het zelf zoals ik al zei ook niet onredelijk, maar was wel benieuwd.
Die 98 brandstof, daar ga ik ook maar toe over.

Groetjes en voor mij hopenlijk niet tot ziens op dit forumgedeelte...  ;)
No shirt no shoes, no pinball

elianmars

Citaat van: The Saint op 09-07-2005 14:05:00


-De kosten voor het uitlezen/resetten/proefrijden bedroegen E 36,49. Is dit een realistische prijs? (NB: ik laat de Volvo dealer dus zowiezo NIET repareren en dat wisten ze). Ik vind het zelf overigens heel redelijk dat R betaald moet worden, vraag me alleen af of dit een marktconforme prijs is.



Ik moest voor het uitlezen en resette 17 euro betalen, bij Hooftman. Duurde ongeveer 20 minuten.
Ik denk dat ze gewoon het uurtarief rekenen. Hoe lang heeft dit bij jou geduurd?

Eigenlijk vind ik dat ze proefrijden niet mogen rekenen. Ze moeten blij zijn dat ze in zulke mooie wagens mogen rijden. Zij moeten óns daarvoor betalen! ;D ;D

NwVolvoMn

Yep, gewoon rijden blijven. Als het niet erger wordt, gewoon doorroffelen. Komt er een storing in, dan pas ff kijken. In september melden, en wat preventief onderhoud. Volgens mij gaat het labda lampje pas na verloop van tijd weer uit, als ie een tijd in z'n regelgebied is gebleven. Het kan wel eens gebeuren dat de pingelsensor n's afgaat bij een misfire, niet zo erg. Gewoon in de normale toerenband rijden, niet te hoog en te laag.
Don't worry be happy  8)

llinssen

Citaat van: The Saint op 09-07-2005 14:05:00
-De kosten voor het uitlezen/resetten/proefrijden bedroegen E 36,49. Is dit een realistische prijs? (NB: ik laat de Volvo dealer dus zowiezo NIET repareren en dat wisten ze). Ik vind het zelf overigens heel redelijk dat R betaald moet worden, vraag me alleen af of dit een marktconforme prijs is.



Bij Verkerk in Utrecht vragen ze meen ik 14,95 voor het uitlezen en resetten. Standaard tarief, niet van duur afhankelijk. Reken daarbij het proefrijden en kijk wat je ervan vindt.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

wdejong

#7
Citaat van: The Saint op 09-07-2005 14:05:00

-Ik lees veel dat anderen ZELF hun codes uitlezen. Is dit voor EEN ABSOLUTE TECHNISCHE NITWIT ook te doen? Zo ja, wat zouden de kosten bedragen voor de benodigde apparatuur.

Een simpel apparaatje kost iets van € 80 - € 100, als kit, compleet met kabels etc. Deze sluit je zo aan, en is vrij universeel, aangezien de interface met protocol genormaliseert is.
Je hebt dan wel een laptop nodig, en software kun je op het net vinden.
Ook de codes met hun betekenissen staan er bij.

groet, w