Extreem hoge CO op LPG

Gestart door 2.0keijzer, 13-07-2005 14:46:55

Vorige topic - Volgende topic

2.0keijzer

Vandaag is m'n roffel 2.0 10v G3 APK afgekeurd omdat de co-uitstoot bijna 9 was (moet geloof ik 0,5 zijn).
Blijkbaar staat 'ie te rijk afgesteld, het verbruik is nooit minder dan 1 op 7.
6 maanden geleden is de verdamper vervangen en G3 ingebouwd, maar het verbruik bleef hoog.

Op benzine is alles OK, dus lambda sonde en katalysator kunnen we denk ik uitsluiten....
Heeft iemand een idee?
Alvast dank voor de reacties!

ed

Ik zou even terug  gaan naar de G3 ombouwer. Die heeft wat uit te leggen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

2.0keijzer

Ik ga zeker terug, maar wellicht kan ik ze met jullie goede adviezen op weg helpen, scheelt hen zoeken en mij 'n hoop geld...

alfredgeel

Jef,

is dat gemeten bij stationair toerental of bij deellast ( 3000tr/min )

Een AMS systeem is geen eenvoudig systeem om zo maar bij te regelen; eigenlijk kan dat niet maar er zijn achterpoortjes.

Je zal op benzine geen fout kunnen meten enkel en alleen omdat telkens je terug overschakelt op benzine de computer gereset wordt. Het lambda lampje zal op lpg in principe ook nooit branden.

ik weet niet of je een techneut bent maar het eerste wat ik controleerde bij dit soort problemen was de CO op benzine, is die extreem laag kan dat wijzen op een defecte lamdasonde. Het signaal ARM wordt doorgestuurd naar de AMS computer en deze regelt de stappenmotor naar rijk.
Maar er zijn natuurlijk grenzen.

Een korte test op benzine laat je best door een volvodealer uitvoeren. Diagnose apparaat oplaten hangen en de lambdawaarde aflezen OP BENZINE. Dit getal moet telkens verspringen ( ik dacht tussen 0 en 5 volt bij een 10-klepper ) blijft die vast staan op één waarde kan je proberen om eventjes remreiniger in de inlaat in te spuiten. De CO-waarde moet stijgen en het lambda getal moet veranderen.

Elke volvo monteur moet dit eigenlijk wel kunnen.

Nu,

als dit in orde is moet je de AMS computer losmaken( onder je stuur denk ik ) daar loopt één gele draad naar de stekker. Hier sluit je een voltmeter op aan.
Op LPG moet deze pendelen tussen 0 en 5 V ( of tussen 0 en 0,7V ) .

Probeer dit eerst op 3000tr. daar reageren ze het gemakkelijkst op.

daarna gas lossen en je zal zien dat de lambdawaarde even vast blijft staan en bij stationair terug begint te regelen.
Is dit niet het geval dan is ofwel de stappenmotor defect of is de vacuumswitch niet goed afgesteld.

controle stappen motor ;
demonteer die van de verdamper ,  druk op de lpg schakelaar, laat los, en zet contact op. De stappenmotor moet nu resetten.
= helemaal uitlopen en terug weer in.

Het afstellen van de vacuumswitch is iets gevoeliger maar daar heb ik wel een mooi flowchart van, dat kan ik je wel bezorgen.

groeten.

NwVolvoMn

Wow, mooie uitleg AMS. Top! Ben het wel eens met je maar er zijn nog een paar andere simpel te controleren oorzaken.

Het is ook mogelijk dat er een lek in het vacuumsysteem van de auto zit waardoor de gasinstallatie (en ook benzine) niet meer regelt. Verklaart zeker het verbruik. Controleer daarvoor de slangetjes, ook het verdeelhuisje bij de gasklep.
Ook is valse lucht een mogelijke oorzaak.
En ook nog, niet te verwachten maar wel te controleren, doorblazen van de verdamper. Gebeurt ook wel n's bij ne nieuwe.
En, ik blijf het zeggen, houd die bougies bij, zijn ze op leeftijd, vervangen.

Ik had geluk, mijn 850 is van 12-92 en daardoor ontkwam ik aan de 4-gas test, scheelt een hoop.

@®-

Wat heel belangrijk is bij 4-gastest dat de auto goed op bedrijftemperatuur is.
Ik heb hetzelfde probleem gehad (ik heb alleen geen LPG) bij de APK, dat mijn CO veel te hoog was, dus afkeur. Alles nagelopen niets kunnen vinden. Paar dagen later een andere monteur die eerst een halfuur is gaan rijden op de gastester gezet. Resultaat alle waardes goed.

2.0keijzer

Wel, inmiddels is het probleem opgelost: het bleek een kapotte stappenmotor bij de verdamper te zijn!
Ik ben met de auto naar vd Bild in Amsterdam geweest en die hadden het in een half uurtje gepiept, voor 120.- all-in.

CO weer normaal en verbruik ook. Dank voor alle reacties, mijn speciale dank aan Alfred Geel.

2.0keijzer

het is dat vloeken niet is toegestaan op ons forum %^$**&$(*&!!
Nadat m'n stappenmotor is vervangen, terug naar de APK-boer.
De boel was prima stationair, maar ja hoor: bij 3000 toeren was de CO 3 ipv 0,3; 10x te hoog volgens de keurmeester.
Morgen naar italie, zonder APK :-\

Nadere reacties welkom, en iedereen een goede vakantie!

reneetje

Citaat van: 2.0keijzer op 20-07-2005 22:53:24

Morgen naar italie, zonder APK :-\

En dus onverzekerd........... :-\

alfredgeel

???
onverzekerd ?

Dan zijn ze in ons belegenlandje toch iets serieuzer.
Je krijgt voor zo iets een beperkte geldigheid en je moet je dan binnen de 2 weken terug aanbieden.

Ik hoop toch dat die gasboer de afstelling op 3000tr gecontroleerd heeft.

Jef, volgens mij(( n ) glazen bol) is er een probleempje met de vacuumswitch van je stappen motor.

bij een volvo 850 wordt bij het decelereren de stappenmotor vastgezet in een bepaalde positie. Ik denk dat die te nipt afgesteld is waardoor de stappenmotor niet meer regelt.

Maar nogmaals dat moet een "echte" Vialle dealer op zijn Signalite perfect kunnen aflezen.

toch nog veel plezier in Italie.

Ik weet niet waar je naar toe gaat in italie maar als je in de buurt van Maloja ( CH ) komt, laat ik me graag trakteren volgende week.

groeten

NwVolvoMn

Wie dit overkomt een dag voor de vakantie moet een hoofdafsteller meenemen van de gasboer, handmatig afstellen voor 3000 touren, en APK krijgen. ;D oeps  :-X

Wauter

klinkt als een gare verdamper

NwVolvoMn

Yep, die afsteller is een pleister. FF oplappen, APK er op en rijden met die rotzooi zeggen we dan. Na de apk kan het afstellertje immers weer helemaal open gedraaid worden.

stuijf

Ik heb precies hetzelfde... maar nu benzinepomp is uitgeschakeld... (dat doe je achterin boven de benzinetank) is probleem opgelost!

Kan nu alleen starten op gas en gas rijden.

Waarschijnlijk injector lek of meerdere... dan gebruikt hij gas en benzine tegelijk... da's een beetje duur!

850g3

Hoe start je op gas dan?? Altijd handig om te weten als je een keer met een lege tank staat....