Nog een keer die magneetkoppeling

Gestart door banaan, 15-07-2005 16:01:51

Vorige topic - Volgende topic

banaan

Okay.....................ik heb het hele airco forum doorgelezen over het wel en wee van die Volvo airco's maar......................ik heb nog steeds niet goed voor ogen hoe ik die verdomde magneetkoppeling af moet stellen.
Mooie verhalen over ringetjes..................vrouwen, mannen die dit al eens zelf gedaan hebben, leg uit hoe, en we kunnen zelf aan de gang.
Ik doe overigens alles zelf aan die auto, helaas moet hij minimaal een ker per jaar naar de dealer om aan't infuus gelegd te worden (diagnose stekker) om de brandstofmengesels te resetten, maar verder alles zelf.
Behalve natuurlijk die ku..............vervelende airco, heb ik weinig ervaring mee!

Banaan :-\

elmarconi

Citaat van: Ludo op 15-07-2005 16:19:57
zelf nooit gedaan maar ik denk dat het deze ringetjes zijn:

Potverdrie Ludo, waar heb jij dat plaatje in gevonden?
Heb me al helemaal ongans gezocht. Partnr?

--edit plaatje weg --
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 15-07-2005 16:40:42

Potverdrie Ludo, waar heb jij dat plaatje in gevonden?
Heb me al helemaal ongans gezocht. Partnr?

--edit plaatje weg --

Nog 'ns een keer gekeken en, voila, gevonden. Staat er idd in.

Onder: "Replacing the compressor or the magnetic clutch for the compressor"

--
Autogas Inside . . .

mehn

Yep, die ringetjes moet je dus WEGHALEN  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Hen3

Citaat van: mehn op 15-07-2005 18:26:09

niet zomaar allemaal natuurlijk.....wel even kijken naar de speling.

elmarconi

Citaat van: Hen3 op 15-07-2005 20:45:37

Je hebt ringetjes (shims) van verschillende dikte:
The clearance should be 0.3–0.5 mm. The clearance must be at least 0.3 mm but must not exceed 0.6 mm.
The following dimensions are available: 0.2 mm, 0.3 mm and 1.0 mm.
--
Autogas Inside . . .

mehn

Citaat van: Hen3 op 15-07-2005 20:45:37

Nee natuurlijk niet, maar ik heb hier laatst iemand gezien die er vanalles tussengevrot had  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

nivo

Wat een goede foto. Heb vanmiddag geprobeerd de magneetkoppeling los te maken. Ik heb de schroef eruit gekregen maar de plaat niet los gekregen. is er een manier om deze los te krijgen. moet ik er op tikken. Klemt hij op de magneten of is er een andere methode om hem los te krijgen.

nivo

Wanneer de compressor ge-demonteerd is zal een polietrekker wel werken.
Is wel lastig om met een polietrekker te werken wanneer de compressor aan de motor vastzit.
Er moet een andere methode zijn om de plaat van de compressor af te krijgen.

Maarten

Beste Nivo,
Ik heb de ringetjes er zaterdag tussen uit gehaald, en zoals hiervoor al gezegd is met een poelie trekker gaat dat het best, maar ik heb het volgende gedaan.
In het vliegwiel zitten drie schroefgaten, daarin draai je drie zolang mogelijke schroeven, en die draai je om en om aan gekijkmatig, en dan kommt hij met een beetje hulp van een schroeven draaier wel los, voorzichtig want in de koppeling zitten de ringetjes en die vallen er zo uit.
Als je te weinig ruimte hebt, maak je de vier bouten van de pomp los en dan kun je er beter bij.
Het is wel een ........klus.
Bij mij zaten er nog maar twee ringen tussen, er was dus al aan gerommeld.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar toen bij mij de boel weer in elkaar zat heeft mijn airco een hele dag gewerk, het was wel rete koud.
Maar ik denk dat ik nu echt een nieuwe pomp nodig heb, er staat er één te koop op Marktplaats, maar de eigenaar weet niks over de herkomst en het lijkt erop dat hij wel heel erg oud is, en dat vindt ik erg trickie.
Dus weet iemand voor weinig een NIEUWE AIRCO POMP TE KOOP
Succes en groet Maarten
>:(
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

smit

Het verhaal om zelf de speling van de elektro-magnetische koppeling af te stellen wordt steeds completer.
Vooral nu we ervarings deskundigen krijgen.

Ik wil er nog een klein stukje aan toevoegen.

1. Meet eerst met voelermaten de sleufbreedte. Is deze groter dan 0.6 dan is deze te breed. De aanbevolen maat is 0.3 tot 0.6 mm.

2.Om de multiriemspanner te lossen is het erg handig als je een speciale sleutel met een vierkant van 19 mm hebt. De standaard sleutel is te breed, dus dan zou je het computerhuis moeten verwijderen.

3. Je moet ruimte maken om de koppeling los te maken. De 4 bevestigingsbouten van de pomp moet je demonteren, dan kun je de pomp een beetje naar voren trekken.

4. De centrale bout in de flens moet je losdraaien. Hiervoor is een tegenhouder die met 3 M5 zeskantbouten in de voorste flens gedraaid kan worden.

4. Is de centrale bout er uit dan draai je de 3 zeskantbouten gelijkmatig verder aan,  de schijf komt dan vanzelf over de splines naar voren. Let wel op dat de ringen niet wegvallen.

5. Stel een pakket ringen samen. b.v. was de speling 0.7 haal dan de ring van 0.2 eruit. De speling wordt dan 0.5 mm etc.

6. Monteer de schijven weer, houd ze weer tegen, tijdens het vastzetten van de centrale bout met de tegenhouder.

7. De speling controleren, indien in orde de pomp weer monteren enz.

Heb je belangstelling voor de hulpgereedschappen, mail mij dan.

Groet Timen

johan283

netjes hoor deze beschrijving!

thuur

Ad 2) De riemspanner krijg je ook gemakkelijk aan de kant geduwd met een ratel van 3/8" ;)

Gr 8)

smit

Thuur,
Ik gebruik om de multiriem te spannen een speciale sleutel met een vierkant van 3/4" = ong. 19 mm. De originele ratel van Gedore past er zonder de computerkast te forceren niet tussen. Of is mijn ratel van een te robuste uitvoering?

Een vierkant van 3/8" ong. 9 mm lijkt mij niet de maat van het  gat dat in de spanner zit, of ik moet mij vergissen?

Groet Timen

Emiel

Citaat van: smit op 19-07-2005 14:22:16
Thuur,
Ik gebruik om de multiriem te spannen een speciale sleutel met een vierkant van 3/4" = ong. 19 mm. De originele ratel van Gedore past er zonder de computerkast te forceren niet tussen. Of is mijn ratel van een te robuste uitvoering?

Een vierkant van 3/8" ong. 9 mm lijkt mij niet de maat van het  gat dat in de spanner zit, of ik moet mij vergissen?

Groet Timen

Dat hangt van je bouwjaar af, de multiriemspanners zijn in de loop der tijd veranderd, zo rond 1994. Op mijn '94 850 zit een 'oud' type spanner die je met een 3/8'' ratel kan terughalen. Nieuwere types doen we in de werkplaats met een 1/2'' ratel en een hulpstuk. Heel slim van Volvo :P.

Emiel