Plastic lassen??

Gestart door thuur, 24-07-2005 01:26:17

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Beste leden en lezers,

Ik lees hier met enige regelmaat dat je plastic kunt laten lassen. Kan iemand mij vertellen hoe dit in het werk gaat? Waarom zou je het bijvoorbeeld niet gewoon lijmen (welke lijm)?

Ik neem aan dat na een scheur in b.v. de bumper deze opnieuw gespoten moet worden?

And most of all... Kan het volgende scheurtje ook gelast worden ??? En waar kan dit? Helaas is dit mijn voorbumper :'(

Gr :-\

mathh

Belangrijk is de samenstelling van het materiaal. Weet je dat niet, kun je met verschillende soorten toevoegmateriaal experimeteren op een plek waar het niet opvalt. Opnieuw spuiten kom je echter niet onderuit. Zo'n apparaat heb ik op de zaak, Pb me maar eens.

ps: de bumper moet gedemonteerd worden ivm lassen aan twee zijden, om te experimeteren hoeft dat niet.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

thuur

Vanmiddag dan ff langsgeweest. Mathh's uit de hand gelopen hobby zag er erg mooi uit allemaal 8) Moest meteen denken aan een 'West Coast Customs' maar dan voor de gemotoriseerde tweewielers onder ons. Een bike gespot met minstens zoveel sensors als mijn roffeltje, een intercooler :o en verder wil ik het eigenlijk niet weten ;D Kan alleen hopen dat Mathh de remmen ook heeft aangepast (maar gezien de design-remschijven ala ninja-sterren zat dit wel goed).

Mathh heeft me wat voorbeelden laten zien van plastic-gelaste stukken en het zag er allemaal heel goed uit :D Knap hoor. De truc is dus om een plastic te vinden wat van dezelfde soort is (of op z'n minst dezelfde zachtheid heeft) en dit dus op de plek van de beschadiging erin te smelten.

We hebben het geprobeerd maar helaas is de Volvo voorbumper (91-93) van een dusdanig zachte soort dat zelfs het zachtse materiaal voorhanden (PP) te hard was :-\

Nu ben ik dus op zoek naar een stuk 850-bumper (<93) of de materiaalsoort van de voorbumper. Weet iemand van jullie toevallig van welk plastic deze bumper gemaakt is ???

Mathh, nog bedankt voor de moeite en koffie! ;D We komen er op terug ;)

Gr 8)

denkweb

Kent (forumlid) Johann geen contacten in die handel? Zit zelf toch ook in de plastics?

mathh

Citaat van: Ludo op 31-07-2005 12:22:49
volgens Vadis:
PP/EPDM (ongeveer 30% rubber) Gewijzigd polypropeen.

In deze kode moet in het tweede gedeelte achter de streep een cijfer zitten. Deze geeft het percentage toevoegmiddel aan.
Bij een laag percentage toevoeging zou het mogelijk moeten zijn met het basismateriaal te lassen, in dit geval PP.
De 30% toevoeging rubber is erg veel en zorgde ervoor dat zelfs bij volledig smelten van het materiaal geen enkele vervloeiing optrad. Na afkoeling kon het lasmateriaal gewoon eruit getrokken worden.
De voorbumper is expres zo zacht gemaakt om steenslag goed te kunnen verwerken. Meestal is de achterbumper van een harder materiaal.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

tackle

Kun je zelf ook doen met een soldeerbout, zo doen ze het in de schadeherstelbedrijven ook. Als het eenmaal weer vastzit, plamuren schuren en spuiten.

thuur

Met die soldeerbout gaat niet lukken, het Volvo plastic is extreem zacht. Het smelt je zo weg :-\

Volgens Vadis dus zoals Ludo zegt met de toevoeging 'modified polypropene'...

@Mathh: ik heb wel nog een document gevonden over de manier van beschilderen met een hoop chemische termen erin. Wellicht dat je er toch nog iets uit kunt halen? Klik hier.

Gr 8)

mathh

Verder dan de kode PP/EPDM zoals ook al door Ludo aangegeven kom ik helaas niet. Ik zal eens verder zoeken op internet.

Wauter

Gewoon op een sloop een gare bumper van hetzelfde type/bouwjaar opzoeken. Kan je zo een stukje afsnijden. De truc met kunstof lassen is gewoon exact hetzelfde materiaal gebruiken.

thuur

Citaat van: Wauter op 20-08-2005 17:20:40
Gewoon op een sloop een gare bumper van hetzelfde type/bouwjaar opzoeken. Kan je zo een stukje afsnijden. De truc met kunstof lassen is gewoon exact hetzelfde materiaal gebruiken.

Ha! Dat dacht jij! Kom er net vandaan, maar niets hoor :-\

Als je de kans krijgt: G-R-A-A-G-!!!!

Gr ;)

daytonawim

Voor een bumper, ga eens langs bij de schade bedrijven, die flikkeren die dingen gewoon weg

thuur

Citaat van: daytonawim op 20-08-2006 21:40:10
Voor een bumper, ga eens langs bij de schade bedrijven, die flikkeren die dingen gewoon weg

Yep, en ik was iedere keer te laat ;)

Gr :-X

Volvo850glt

haai, ik weet niet of het probleem nog steeds speelt, maar ik heb evt een andere oplossing die werkt, niet duur is, maar de bumper dient dan wel overgespoten te worden, neem maar kontakt op als je interesse hebt.

Groeten Robert

-D©©©L-

Citaat van: Volvo850glt op 17-10-2006 17:29:01
haai, ik weet niet of het probleem nog steeds speelt, maar ik heb evt een andere oplossing die werkt, niet duur is, maar de bumper dient dan wel overgespoten te worden, neem maar kontakt op als je interesse hebt.

Groeten Robert

Je maakt me nieuwsgierig, welke methode is dat ?

Laserblue

Polyester en plamuur? ::)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*