Automaat rijders opgelet!

Gestart door konniekip, 31-07-2005 02:03:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jack

Nicodis, ik neem aan dat je Holland Transmissies in Veendendaal bedoelt?  Is inderdaad
een goed en betrouwbaar bedrijf.
Be realistic; ask for the impossible...

Hen3

Citaat van: )()()sT op 02-08-2005 00:03:08
Citaat van: thuur op 01-08-2005 23:43:05
Waarom je de auto niet in de P moet zetten: als je wordt aangereden is je bak helemaal naar de filisteinen :-\

"Off-topic" --- maar dan heb je dus ook als je je handbak in de 1 zet --- "on-topic"  

Nee hoor... de P-stand van een AT is toch echt iets anders dan de 1e versnelling van een MT. In het eerste geval is de bak zelf helemaal geblokkeerd. In het tweede geval kan bij een aanrijding hooguit je motor gaan draaien...

Rudi

#17
zou dit echt helpen?  

??? voorkomt oververhitting...
Dr.Go-Fast...

elianmars

Citaat van: Ludo op 02-08-2005 19:24:07
de letters bij de pook zeggen het zelf.
P = parkeerstand.
N = neutrale stand.
D = drive.  :D  ;D

als je na de rit de pook eerst even in N zet, handrem opzetten, even wachten voordat je naar P gaat, schokt ie ook niet.
heeft te maken met de systeemdruk in de bak.
rem moet je altijd intrappen als je uit P gaat.



Toen ik een proefritje met onze huidige roffel ging maken, zette ik 'm in de "R" en trapte het gas in. Kon nog net remmen voordat ik de gevel van de handelaar ramde......  :-[ :-[
Foutje......

Ik moet onze wagen altijd op een hellinkje parkeren en zet 'm altijd in "P". Met de handrem aangetrokken.
Als-ie uit "P" gehaald wordt om weg te rijden, wordt de rem wel ingetrapt, anders gaat de wagen er vanzelf al vandoor door de helling  ;D

thuur

Citaat van: Rudi op 11-09-2005 21:35:07
zou dit echt helpen?  

??? voorkomt oververhitting...

Ik ben ook niet zo van de 'wondermiddeltjes'.... als het echt zo goed was en zoveel voordeel zou opleveren dan had de fabrikant het wel erin gemikt denk ik altijd ::)


Gr :P

Hen3


HJ850

Citaat van: konniekip op 31-07-2005 02:03:40
De laatste tijd viel me op dat als ik bij parkeren de automaat in P zet en daarna de handrem aantrek, dat de auto als het ware blijft 'hangen' op de blokkering in de automaat. Dus NIET op de handrem zelf. Dit viel me pas echt op sinds dat ik bij parkeren de automaat in N laat staan en de handrem daarna aantrek. Hij rolt dan 1-2 cm vooruit of achteruit en je voelt hem dan op de achterrem geblokkeerd worden. De juiste manier lijkt mij.

Op een website wordt dit min of meer onderschreven;

CiteerParking The Vehicle:
Depress the foot brake pedal and, once the vehicle stops, move the shift selector into park position, pull the parking brake lever and release the foot brake pedal.

This automatic transmission is designed so that the foot brake pedal MUST be depressed before shifting from "P" to any other position while the ignition switch is "ON".

To move the shift lever, be sure to first depress the brake pedal. The shift lever will not move before the brake pedal is depressed.

"P" (Park):
Use this position when the vehicle is parked or when starting the engine. Use this position together with the parking brake. When parking on a hill, first apply the parking brake and then shift into the "P" position. (Caution: Use this position only when the vehicle is completely stopped).


Jemig, dan doe ik het al jaren verkeerd.
Ik ga morgen mijn leven beteren.

Dus voetrem los, P, handrem aan,
en op een heuveltje handrem aan, voetrem los, P.

Ja, ook ik trek regelmatig de handrem aan, omdat ik de P-blokkade niet helemaal vertrouw in geval iemand met uit/inparkeren tegen mijn auto rijdt, ookal is mij meermalen verzekert dat de P stand sterk genoeg is.

Hen3

Citaat van: HJ850 op 13-09-2005 19:09:37
Dus voetrem los, P, handrem aan,
en op een heuveltje handrem aan, voetrem los, P.


Nee... dat staat er niet..

Citeer
Depress the foot brake pedal and, once the vehicle stops, move the shift selector into park position, pull the parking brake lever and release the foot brake pedal.
Vertaling:
Trap de voetrem in en zet, zodra het voertuig stopt, de pook in de parkeerstand. Trek de parkeerrem aan en laat de voetrem los.

Dus: voetrem in, pook in stand "P", handrem aan, voetrem los.


Misschien laat je je in de luren leggen door de term 'depress'. Dat is niet het tegenovergestelde van 'press'...

HJ850

#23
Citaat van: Hen3 op 13-09-2005 22:55:44
Dus: voetrem in, pook in stand "P", handrem aan, voetrem los.


Misschien laat je je in de luren leggen door de term 'depress'. Dat is niet het tegenovergestelde van 'press'...

Inderdaad.

Dan doe ik het dus wel goed.

En heeft de oorspronkelijke vraagsteller gelijk wat mij betreft:
de auto beweegt dan nog een beetje zodra je de voetrem loslaat, de P gebruikt maar niet de handrem, en de auto niet 100% vlak staat, bijvoorbeeld in een schuin parkeervak, die lopen vaak ook iets af.

Is dus heel normaal bij automaten en niet gebruik van de handrem en is mij al vaker in Amerikaanse films en series opgevallen  8)

En de harde 'klunk' soms bij parkeren met alleen de P stand op een helling herken ik ook, had mijn vorige auto veel last van, maar bij mijn Volvo niet echt gemekrt nog.


Maar nu weet ik eigenlijk nog steeds niet of het mogelijk is dat de automaatbak kapot kan gaan als iemand je auto een duw geeft met alleen de autmaat P en geen handrem er op  :D.

thuur

Citaat van: Ludo op 13-09-2005 23:25:41
Citaat van: HJ850 op 13-09-2005 23:16:18
Maar nu weet ik eigenlijk nog steeds niet of het mogelijk is dat de automaatbak kapot kan gaan als iemand je auto een duw geeft met alleen de autmaat P en geen handrem er op  :D.

nee volgens mij niet, want alle koppelingen en remgroepen worden in P uitgeschakeld.
er zit enkel een vergrendelingswiel op de hoofdas.
je kan het vergelijken als je alleen handrem gebruikt en iemand geeft een duw, dan gaan je remmen ook niet kapot...   ;)

Klopt helemaal.

Tenzij er een idioot met 50 het parkeervak achter je inveegt en niet op tijd kan stoppen. Dan wil je niet weten hoe je bak er van binnen uitziet :-X

Dus als je op vakantie gaat waar iedereen zelf 'plaatsmaakt' middels het betere bumperwerk: niet in de P zetten, niet op de handrem zetten!


Gr ;)

J. Hoeksema

#25
Citaat van: )()()sT op 02-08-2005 00:03:08
Citaat van: thuur op 01-08-2005 23:43:05

Maarrr... is het bij de nieuwe modellen niet zo dat de hendel in P moet staan om de sleutel eruit te krijgen.....??  ??? (of ben ik in de war met het feit dat je de rem in MOET trappen om 'm uit de P te halen  :))

Als ik die van mij in de N laat staan, krijg ik in geen geval de sleutel uit het contactslot!!!  :P

mehn

Citaat van: Ludo op 13-09-2005 23:25:41
Citaat van: HJ850 op 13-09-2005 23:16:18
Maar nu weet ik eigenlijk nog steeds niet of het mogelijk is dat de automaatbak kapot kan gaan als iemand je auto een duw geeft met alleen de autmaat P en geen handrem er op  :D.

nee volgens mij niet, want alle koppelingen en remgroepen worden in P uitgeschakeld.
er zit enkel een vergrendelingswiel op de hoofdas.
je kan het vergelijken als je alleen handrem gebruikt en iemand geeft een duw, dan gaan je remmen ook niet kapot...   ;)

Kan wel wat hebben hoor. Ik heb de auto ook wel eens per ongeluk in de P gezet toen ik nog niet helemaal stilstond.
Ik heb toen wel de eerste prijs gewonnen op het onderdeel "Zo snel mogelijk achteruit inparkeren".
Vraag maar na bij martijn. en s©ub@  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: