electrisch schuifdak

Gestart door johan283, 01-08-2005 21:41:41

Vorige topic - Volgende topic

johan283

hallo roffelaars,

ik heb nu net mijn stoel gefixed is het volgende probleem alweer opgetreden. Mijn elec. schuifdak wil niet meer open, >:( hoor de motor wel draaien maar er zit verder geen beweging meer in. In het verleden hielp duwen nog weleens dan ging het dak nog open maar nu zit ie muur vast.

Moet ik om erbij te komen de hele dak bekleding demonteren, of kun je erbij vanaf de zijkant?  

Komt het omdat de aandrijving kapot is? Wie weet hoe dit in elkaar zit?

alvast bedankt voor het meedenken  ???

thuur

Tja, de binnenbekleding kun je eruit trekken door het dak op de kiepstand te zetten :-[ en dan het paneel naar achteren te trekken.

Misschien weet iemand anders een trucje, of je zou de dealer even moeten bellen of er een foefje is?

Wellicht dat je het motortje kunt demonteren en met de hand de tandwielen probeert te verzetten. Het motortje zit boven de binnenverlichting-plaat.

Suc6!

Gr 8)

johan283

Thuur,

jouw tip lukt helaas niet want het dak beweegt helemaal niet meer, het zit muurvast. In ieder geval weet ik dat de motor boven de binnen verlichting. Eens kijken hoe dat zit, ga ik nog onderzoeken.......wordt vervolgd

@®-

Van de week even samen naar kijken ?

speedyT5

Hallo Johan
weet je zeker dat je een origineel (af fabriek) dak in je auto hebt?
Er kan ook een Vermeulen/Hollandia dak of een Webasto dak inztten!

Never, never gonna give you up
love you just the way you are

johan283

@ speedy, Ja omdat het een T5R is. Dat was volgens mij standaard op dit type volvo. Het is trouwens een zo'n glazen sunroof.

@Armin, bedankt voor je aanbod. Zie ook PB.

@®-

Hoor je de motor wel bekrachtigd worden.

Je kan vaak als je het klepje weg haalt wwar het motortje zit met een imbus het dak open draaien, kijk eens of dit wel werkt.

Je hebt de zekering gecontroleerd?

johan283

Mhhh, nee nog niet zal daar ook eens naar kijken. Misschien dat de zekering gecorrodeerd is. Heb ik wel eens eerder gehad maar dan met een voorlamp

johan283

Ik heb gisteren even gekeken en de zekering schoon gemaakt. Zekering was goed. Helaas heeft het niet geholpen, je hoort wel een klik geluid dus er staat spanning op. Ik denk dat er ergens een mechanische blokkade zit in het schuifdak mechanisme.

Nog een vraag: Waar zit de motor van het schuifdak? Zit dat bij de gordel lampie en instap lampie in het plafond?

@®-

ja die zit bij de lampjes van de gordel verklikker in het plafond

thuur

Citaat van: johan283 op 05-08-2005 08:48:02
Ik heb gisteren even gekeken en de zekering schoon gemaakt. Zekering was goed. Helaas heeft het niet geholpen, je hoort wel een klik geluid dus er staat spanning op. Ik denk dat er ergens een mechanische blokkade zit in het schuifdak mechanisme.

Nog een vraag: Waar zit de motor van het schuifdak? Zit dat bij de gordel lampie en instap lampie in het plafond?

Hmm... Doet me denken aan het motortje van mijn elektr.bed.raam :-\

Vastgelopen, schoongemaakt, paar dagen gewerkt -> weer vastgelopen.

Hele riedel uit elkaar, alle roest van de behuizing wegschuren en behandelen met dunne Tectyl. Het asje zelf was redelijk ingevreten door de roest. Ik heb alles mooi blinkend geschuurd (weet wel, met zo'n staalborstel voor op je boormachine). Weggelopen en oud vet weggehaald met remmenreiniger. Daarna de as redelijk dik in het kopervet gezet en de 'wartel-schroefdraad' in het vet. Koolborstels opgeschuurd en koolborstel-behuizing met siliconenspray behandeld. Bovendien alle windingen doorgemeten en alle contactpunten: alles ok.

As weer in het mechanisme gedraaid, uiterste puntje ingevet voordat ik de behuizing eroverheen schoof, vastgedraaid, en de motor loopt alweer de nodige tijd zonder haperen :D Als nieuw 8)

Misschien heb je er niets aan, maar goed :P

Gr ;)

@®-

Ik zou het kapje er eens af halen en kijken hoe alles bij het motortje zit, want dat er iets mis zou zijn met de kabels lijkt mij niet zo snel te gebeuren en zou ik eerst de dingen waar je makkelijk bij komt uit sluiten.

rberge

Johan,

Ik weet niet of je dak al weer in orde is. Anders kan ik je wel helpen; ik werk bij de fabriek van het originele Volvo 850 schuifdak en heb voldoende ervaring met dit dak.

Rob vdB
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

johan283

Mensen,

Bij deze weer een update. ik heb de boel gedemonteerd en gecontroleerd, het motortje draait gewoon goed. Dus dat is ok, ergens gaat er iets fout in de mechanische overbrenging naar het schuifdak.

Zou het tandwieltje van het motortje versleten zijn? daar in het midden is een tandwieltje te zien.

Of is de overbrenging ergens kapot: Op de foto is in hetmidden te zien hoe via een overbrenging een kabel en een stang worden aangedreven. Wie weet hoe dat verder in elkaar zit. Waarschijnlijk moet ik de hele dakbekleding loshalen?

Wie heeft ideën?

thuur

Misschien heb je HIER iets aan?

Suc6!

Gr 8)