turbodruk

Gestart door christ, 15-12-2002 02:55:50

Vorige topic - Volgende topic

christ

Is er een handige en simpele, maar vooral veilige manier om de turbo druk op te hogen? Ik heb iets gelezen van: draaien aan een armpje met 4 slagen. Welk armpje is dat in Godsnaam (jezus wat ben ik ook dom!!) Wie wil mij dat eens haarfijn uitleggen??
Alvast bedankt mederoffelaars!

Mellow_yellow

De gaffel aan de bediening van de wastegate is te verstellen, maar dit is meer om de respons te verhogen inde situatie dat ie eigenlijk te slap staat of wanneer de bedieningscilinder redelijk versleten is. Teveel indraaien resulteert in situaties waarbij de ecu het welletjes vindt en de gaskraan  abrupt dicht draait. De enige echte manier om de turbodruk te verhogen blijft chiptuning. Temeer omdat dan ook ontsteking en brandstofinspuiting wordt aangepast aan de grotere toevoer van lucht.

Gelebanaan

Er is best wel wat vermogen te winnen met het verdraaien (lees korter maken) van de wastgate. Kijk eens op http://www.volvotuning.com/wastegate.html , hier staat de nodige info. Ga je te ver dan zal de ECU inderdaad ingrijpen, zoals met alles: overdaad schaadt. Wees dus wel voorzichtig.

Gr.

Viper

als je het goed doet, kun je toch wel iets turbodruk winnen, zonder dat je er een andere chip in hebt zitten. Mijn auto zit nu ongeveer op 0,9 bar! moet het alleen niet kouder buiten worden!!!!

Groeten,

Viper
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Johann

Citeerals je het goed doet, kun je toch wel iets turbodruk winnen, zonder dat je er een andere chip in hebt zitten. Mijn auto zit nu ongeveer op 0,9 bar! moet het alleen niet kouder buiten worden!!!!

Groeten,

Viper

Turrrrbo weeeerrrrr!!!!!!! ;D

Tot op heden zijn we het er eigenlijk nog steeds niet over eens of, laat ik 't anders zeggen, over uit wat de standaard ECU nu daadwerkelijk aan kan.
Qua brandstof zal ie wel een heel eind mee gaan denk ik.
Op 't net zijn vaak reacties te vinden dan tot ongeveer 1 bar alles nog wel mee gaat qua regeling maar ik heb nooit een bevestiging daarvan gezien.
Is er iemand bij de club die wel een's een A/F meeting heeft gedaan of zo'n meter in z'n auto heeft hangen?

De echte winst van een chip zit 'm in de aangepaste ontstekings tijden en natuurlijk de druk en de brandstof die daar op aangepast zijn.

christ

Klopt het dat chiptuning zo gepiept is? Zo ja, wat kost het en wat levert het me op vergeleken met een standaard T5?

Mellow_yellow

Het is inderdaad geen langdurige ingreep. Er zijn enkele aanbieders, meestal is de prijs het verschil. Qua vermogen komen ze ongeveer allemaal gelijk uit, ook al beloofd de ene meer dan de andere. Vaak zijn ze ook nog eens gebaseerd op dezelfde software.

christ

CiteerHet is inderdaad geen langdurige ingreep. Er zijn enkele aanbieders, meestal is de prijs het verschil. Qua vermogen komen ze ongeveer allemaal gelijk uit, ook al beloofd de ene meer dan de andere. Vaak zijn ze ook nog eens gebaseerd op dezelfde software.

Waar kan ik wat meer over de prijs en prestaties vinden?

Joeri

Kijk es bij Tuning ofzo. Zoek functie is ook altijd handig  :D

Suc7
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

christ

oke dan!! thanks man