lambda sonde

Gestart door meup, 09-08-2005 09:05:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meup

van mijn volvo 2.0 t5 20v
blijft het lampje branden van de lambda sonde
tevens houdt de wagen iets in
wie kan mij advies geven
verbeeld me dat de kat ook stinkt af en toe
mvg edwin

@®-

#1
Dat de kat stinkt dat betekent dat ie nog wel werkt, maar dat ie waarschijnlijk teveel onverwerkte uitlaatgassen voor zijn kiezen krijgt. Er kan dus een probleem zijn met je Lambda sonde. Ik zou even je storingen uitlezen maar als je OBDII hebt zal je dat bij de dealer moeten laten doen.
Mocht het je Lambda sonde zijn die kapot is dat is een klusje van niks en kan je zelf doen.

thuur

Als de kat naar zwavel stinkt (rotte eieren) is het vaak al te laat :-\

Oorzaak is, zoals Armin zegt, een onjuiste samenstelling van het mengsel wat de kat krijgt aangeboden. Kan een defect in de sonde zijn, maar kan ook valse lucht (vacuumlekkage) of een teveel aan benzine zijn (b.v. LMM)


Gr 8)

@®-

#3
Citaat van: thuur op 09-08-2005 11:33:40
Als de kat naar zwavel stinkt (rotte eieren) is het vaak al te laat :-\

Oorzaak is, zoals Armin zegt, een onjuiste samenstelling van het mengsel wat de kat krijgt aangeboden. Kan een defect in de sonde zijn, maar kan ook valse lucht (vacuumlekkage) of een teveel aan benzine zijn (b.v. LMM)


Gr 8)
Als je niet al te lang ermee door rijdt kan je je katalysator nog wel redden, door een keer een goede rit (wel na de reparatie) met hoge toeren de katalysator schoon branden. Aangezien die het motormanagement lampje aangezet heeft zal de computer de motor in noodloop laten draaien waardoor de katalysator wel een opdonder heeft gekregen maar vaak is het nog wel te redden als je er maar niet lang mee blijft rijden.

meup

ben even bij de dealer langs geweest om de foutmelding uit te lezen
het waren er 4 waaronder 535-sign turbo regelklep te laag
                                          414 laaddrukregeling
                                          514-sign 1/2 ventilator onrg-sign te hoog en 532 eindtrap groep b
de slangen van de turbo nagekeken en 1 poreuze slang gevonden
deze vervangen en zaakje gereset
nu maar afwachten
bedankt voor alle reacties