Carterontluchting vervangen!!

Gestart door MarcoV, 11-08-2005 14:32:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

verburgh

Citaat van: )()()sT op 19-10-2010 15:22:10
Hij heeft het over rook bij de hitteschilden?? Zie je ergens leksporen van olie?
Misschien een scheurtje in het spruitstuk ? of de drie bouten van de DP even aandraaien die willen ook nog wel eens los komen.

Auk

Auke
Volvo. for life

Auk

Citaat van: )()()sT op 19-10-2010 15:22:10
Hij heeft het over rook bij de hitteschilden?? Zie je ergens leksporen van olie?

Morgen trek ik de boel open, zal dan eens kijken. Hij zag er van de onderkant vrij schoon uit.

Het is echter alleen als ik het blok stationair laat lopen en dan even een dotje gas geef.
Auke
Volvo. for life

verburgh

Citaat van: Auk op 19-10-2010 16:14:15
Citaat van: )()()sT op 19-10-2010 15:22:10
Hij heeft het over rook bij de hitteschilden?? Zie je ergens leksporen van olie?

Morgen trek ik de boel open, zal dan eens kijken. Hij zag er van de onderkant vrij schoon uit.

Het is echter alleen als ik het blok stationair laat lopen en dan even een dotje gas geef.
Na hoelang stationair ? ik zou idd eerst de Carterontluchting vervangen dat is vrij goedkoop en dan maar kijken of de problemen er nog zijn, vervang wel alles niet dat je gaat lopen schoonmaken dat heeft geen zin.

040runners

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum hier. Ik wil als eerste vragen of er nog foto's beschikbaar zijn die niet meer zichtbaar zijn in deze topic. Waarom?

Welnu, wij hebben sinds kort een Volvo 2.5GLE uit 1993 met bijna 300.000km aangeschaft die mogelijk kampt met dit probleem. En omdat we dit graag zelf willen gaan onderzoeken hopen wij graag op weg te worden geholpen als er nog plaatjes zijn, die ons toegestuurd worden?.

Onze Volvo is apk afgekeurd op het CO2 gehalte, kan dat uberhaupt wat met de carterontluchting te maken hebben? Daarnaast komt er rook uit de peilstokschacht, en uit de kleppendeksel als de vuldop weggenomen wordt.

Een domme vraag; Waar zit bijv de vlamdover? Wij zijn (nog) een leek op Volvo gebied.

Wie we zijn, of wat we gaan doen met de Volvo is te zien op: http://www.040runners.nl/

cas

haij! welkom,

de zoekfunctie helpt je een eind, als je weet hoe die werkt.

klik erop, boven onder volvo forum logo, zoek op meerdere trefwoorden. vlamdover vlammendover etc....
en begin met kijken bij de topics op de LAATSTE pagina....


ps. met hulp van dit forum lukt het je allemaal wel  ;)

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

040runners

Mijn vragen blijven staan.


Zoekfunctie met vlamdover(ers) geeft geen foto, wel een tekst met dat deze zich ergens bevindt in de beurt van de gasklep.

Moet zeggen dat je wel een super snelle reageerder bent, hiervoor mijn dank.

Ik wacht even op andere reacties.


Groet,
040Runner

thuur


040runners

Bedankt voor je 20 seconden, ik moet nog ondekken hoe het allemaal werkt op dit forum.

Jouw gezochte plaatjes bieden al meer duidelijkheid :)


040runners

#279
Afgelopen weekeind was het dan zover, de boel is gedemonteerd. Wat wij aantroffen was een oliedampafscheider waarvan de slang bovenop was afgebroken waarvan de andere zijde zit aangesloten op de kamerruimte van de vlamdover.. De dampslang zat er losjes op zonder klem, en lijkt ook niet van geheel orginele makelij, deze ligt horizontaal boven het inlaatspruitstuk, hoort denk ik niet zo?



De oliedampafscheider wordt nog nader onderzocht, van de 3 openingen zijn er 2 open en zeker 1 het onderste gat zit bijna geheel dicht met een harde substantie.

Ter plaatse rondom waar de oliedampafscheider heeft gezeten, is het een brei van vettigheid op het motorblok.




Bij de 2 openingen op het motorblok lijkt de bovenste open, de onderste zit bijna geheel dicht gekoekt, is het door steken van dit gat voldoende, of zittten hier nog andere kanaaltjes achter?



Voor de gehele reeks foto's zie: http://www.040runners.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=14

Thanks  :)


michael188

Goedendag allemaal ik heb afgelopen zaterdag carterontluchting vervangen dit ging redelijk met succes.

Fout 1 verkeerde olieklep  Volvo dealer kan voor mijn 1992er geen olieklep leveren.
Heb oude goed gereinigd doet het weer naar behoren.

Fout 2 slang die door het inlaatspruitstuk loopt niet meteen aangelegd.
Dus inlaatspruitstuk moest weer los om leiding te monteren op olieklep daarbij is pakking beschadigd dus liep na afmontage op 4 cillinders in plaats 5.

Dinsdag avond inlaatspruitstukpakking vervangen dit ging zeer snel en goed.
Maar loopt nu nog niet lekker.
lampje ( groendriehoekig met driepootje er in ) brand nu constant.

Ik ga woensdag om hem uit te laten lezen hoop dan teweten wat er aan de hand is.
Laat het nog wel weten.


Voor de rest ging omgerekend alles in 2,5 a 3 uur.


Groetjes Michael188

ulkeman

Citaat van: michael188 op 01-02-2011 22:38:47
Goedendag allemaal ik heb afgelopen zaterdag carterontluchting vervangen dit ging redelijk met succes.

Fout 1 verkeerde olieklep  Volvo dealer kan voor mijn 1992er geen olieklep leveren.
Heb oude goed gereinigd doet het weer naar behoren.

Fout 2 slang die door het inlaatspruitstuk loopt niet meteen aangelegd.
Dus inlaatspruitstuk moest weer los om leiding te monteren op olieklep daarbij is pakking beschadigd dus liep na afmontage op 4 cillinders in plaats 5.

Dinsdag avond inlaatspruitstukpakking vervangen dit ging zeer snel en goed.
Maar loopt nu nog niet lekker.
lampje ( groendriehoekig met driepootje er in ) brand nu constant.

Ik ga woensdag om hem uit te laten lezen hoop dan teweten wat er aan de hand is.
Laat het nog wel weten.


Voor de rest ging omgerekend alles in 2,5 a 3 uur.


Groetjes Michael188

jij hebt toch een alter 1? die kun je zelf uitlezen.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

cas

ben je het vaccuumslangetje linksonder op het spruitstuk niet vergeten aan te sluiten?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

michael188

Nou de luchtmassameter stekker zat niet goed dus net wel net niet contact.
geheel goed gezet en gereset loopt nu super.

p.s. bedankt voor reactie.

groet michael

V70 sjefke

Vorige week ook bij deze V70 maar eens de carterontluchting vervangen. Ik heb al wat ervaring opgedaan bij onze vorige Roffel, die aardig aangekoekt en dicht zat (de ontluchting dan...).
Deze zag er nog redelijk netjes uit: geen overdreven prut, openingen waren nog niet dicht en ook de aansluitingen op het blok zagen er nog netjes uit. Het was me al op meer punten opgevallen dat de vorige eigenaar niet heeft bezuinigd op onderhoud: een echte liefhebber moet het zijn geweest (ik heb deze geimporteerd, via Verwijst, uit Duitsland).
Ik heb wat haast gemaakt met de vervanging omdat ik een olielucht rook, vooral met warme motor voor een stoplicht.
Het verbaasde me dat de lucht niet van de ontluchting moest komen, gezien de conditie van het spul.
Tot...ik de slangen ging loshalen. Zoals de insiders weten, loopt er een lange slang vanuit de bovenkant van het potje, naar de turbo, samen met een dunnere slang, die op het spruitstuk is aangesloten. De dikke slang bleek erg veel speling te hebben: was dus compleet doormidden! Niet te zien door de dikke buitenmantel, maar goed te voelen met het demonteren. Het was er ook allemaal wat vettig, waarschijnlijk door de oliedampen, die toch vrij komen.
Deze slang zit ook vrij strak tegen het blok aan.

Snel even een slang besteld bij Bluekens (prijs viel alleszins mee) en meteen maar mee vernieuwd.
De electronica moest zich even opnieuw 'zetten'; dat duurde een 40 km. Nu loopt de motor zoooo rustig, als een naaimachientje. Een heel groot verschil. Net of de motor beter beademd wordt, letterlijk meer lucht heeft.
Bijna klaar met de 'nul' tuning; op naar de volgende stap!  :evil: