Carterontluchting vervangen!!

Gestart door MarcoV, 11-08-2005 14:32:01

Vorige topic - Volgende topic

arjen

Volgens mij staat alles zelfs in dit topic ;D Volgens mij net een meeting gemist begin maart... Zijn er geinteresseerden om een nieuwe meetig hierover te organiseren. En heeft iemand suggesties voor plekken waar dat gedaan kan worden?

arjen

Heb het inmiddels door de garage laten doen. Was niet echt duur, en 't scheelde mij weer 5 uur werk...kostte 125 euro aan arbeidsloon. Had wel zelf de onderdelen aangeleverd.
Het was trouwens allemaal nog aardig schoon. maar goed nu weet ik in ieder geval zeker dat het er weer even tegen kan...

ttheott

Ik heb mijn roffel ( 850 sedan 2,5 glt uit 92 ) nog maar net een week of 2.
Toen ik hem gekocht had merkte ik op een goed moment dat het in de auto gigantisch naar olie stonk als ik stil stond ( motor lopend allicht ) Met een zaklamp onder de kap gedoken en ik schrok me een hoedje
Ik zag me ergens ter hoogte van de eerste cilinder rookwolken omhoog komen dat ik dacht dat er een indiaan onder mijn motorkap huisde. Zoeken en zoeken en wat bleek, er was geheel niet meer van slang te bekennen op de carterontluchting. Waarschijnlijk helemaal weggerot.

Om niet meteen het inlaatspruitstuk te hoeven verwijderen heb ik een koper pijp van 12 mm gepakt, deze in het gat geprut, een stuk gasslang dat ik nog had liggen erop gezet en de slang naar de luchtinlaat gebracht.
Voor tijdelijk was dat wel goed. De stank was minder, doch ik besef wel dat die gebakken olielucht nu door de luchtfilter heen moet. Ook niet echt ideaal.
Na bestuderen waar de slang van de roffel van mijn zoon naar toe gaat, richting de luchtinlaat, maar na de filter, heb ik nu daar ook maar tijdelijk een koperbuisje ingeprut.

Maar goed, omdat ik zo veel lees over een verstopte ontluchting!! Ik denk effe aan de knners vragen.
Waarom, ik weet niet eens hoe het eruit moet zien, bij mij op het blok zit een gat waar olie dampen uit komen. Bij roffel van mijn zoon zie ik ook niet veel, vanwege het spruitstuk. Wat moet ik niet vernieuwen, maar gewoon kopen om het weer compleet te hebben?

Als iemand van jullie daar nog een mooi plaatje van heeft, nou dan ben ik echt in mijn nopjes.

Het zwarte potje op de eerste fotos van deze topic, zit er bij mij dus niet in. Is dit enkel voor de turbo modellen???? ( dat kan toch moeilijk wegrotten he )

Ludo

Citaat van: ttheott op 05-06-2008 22:12:18
Het zwarte potje op de eerste fotos van deze topic, zit er bij mij dus niet in. Is dit enkel voor de turbo modellen???? ( dat kan toch moeilijk wegrotten he )

nee hoor, de olieafscheider zit op alle modellen.

even zoeken, en je vind er nog plaatjes bij.... http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=15331.15

desi61

Hallo Volvolanders,
ik volg met interesse dit topic daar ikzelf een olieverbruik heb. Vorig weekend naar brabant geweest en bij de stoplichten kwam er blauwe rook onder de kap vandaan. Snel de wagen aan de kant gezet en de kap open (brandblusser in de aanslag) De bovenkant van het blok, naast de vuldop, is vervuild met olie wat naar achteren loopt en daar op de uitlaat valt. Pffff, brandblusser maar weer opgeborgen. Bij thuiskomst (ca. 580km) rookt de wagen weer en is aan de voorzijde bij de peilstok ook een oliespoor te zien. Als de wagen stationair draait en ik de peilstok eruit trek hoor ik een duidelijke pfffffffffff. Heb ik ergens overdruk (carterventilatie) en verklaart dit het beoliƫde blok?
Kan je zelf de oliescheider reinigen of moet er een nieuwe op, en zijn er andere controlemanieren om te kijken waar het probleem zit? Het gaat om een 850 2.5 20V uit 1993.
groetjes Jelle.

FGG

Volgens mij kost 't potje in de buurt van de twee tientjes. Dan is vervangen misschien makkelijker dan reinigen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Citaat van: desi61 op 15-06-2008 20:20:27
Hallo Volvolanders,
ik volg met interesse dit topic daar ikzelf een olieverbruik heb. Vorig weekend naar brabant geweest en bij de stoplichten kwam er blauwe rook onder de kap vandaan. Snel de wagen aan de kant gezet en de kap open (brandblusser in de aanslag) De bovenkant van het blok, naast de vuldop, is vervuild met olie wat naar achteren loopt en daar op de uitlaat valt. Pffff, brandblusser maar weer opgeborgen. Bij thuiskomst (ca. 580km) rookt de wagen weer en is aan de voorzijde bij de peilstok ook een oliespoor te zien. Als de wagen stationair draait en ik de peilstok eruit trek hoor ik een duidelijke pfffffffffff. Heb ik ergens overdruk (carterventilatie) en verklaart dit het beoliƫde blok?
Kan je zelf de oliescheider reinigen of moet er een nieuwe op, en zijn er andere controlemanieren om te kijken waar het probleem zit? Het gaat om een 850 2.5 20V uit 1993.
groetjes Jelle.

Ik weet precies hoe je je voelde... Had hetzelfde bij het omhoog rijden van een heuvel, vrij steil. Bleek dat het slangetje wat de carterdampen van de kop 'nivelleert' met die in het onderblok gescheurd was. Boel olie onder het bougiedeksel wat opeens over het uitlaatschild liep.

Hoge carterdruk en een oud rubbertje op de vuldop leidt ook tot een oliebende aldaar. De ontluchting reinigen/vervangen hoort bij het standaard onderhoud, al gebeurt dat lang niet altijd..

Gezien je symptomen denk ik bijna zeker te weten dat je een verhoogde carterdruk hebt.

Vervangen is goed zelf te doen. Neem wel de tijd, de eerste keer ben je snel 3 a 4 uurtjes bezig. Speciaal gereedschap e.d. staat allemaal in dit topic vermeld.

Suc6 en we horen graag hoe het ging ;D

Gr ;)

edit: en niet te lang wachten, straks blaas je een keerring eruit en als je pech hebt kan dat in de papieren lopen: arbeidsloon omdat de bak los moet voor de keerring tussen blok en bak.

desi61

Hallo Thuur,

fijn om te horen dat ik er niet al teveel naast zat met de prognose.
Ik MOET v/d week nog enkele kleine ritjes maken (werk, ha, wie wil er zonder!!!) maar zal dit weekend de garage maar eens inruimen. Zodra ik iets weet laat ik het horen.

Ben zeer blij met de fotoreportage en alle bevindingen van anderen.
Kortom, geweldig forum :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

groetjes Jelle.

desi61

Goedemorgen Volvo'ers,
vanochtend vroeg begonnen met het demonteren van alle onderdelen voor de carterventilatie.
Inderdaad een boel werk maar uiteindelijk ligt alles open en bloot. De foto's en de beschrijvingen waren een goede hulp waarvoor mijn dank  :eusa_clap:
Ik had deze week alles schoongemaakt en moest helaas nog een ritje doen van zo'n 25 km. Bovenop het klepdeksel is alles weer 1 grote oliebende en volgens mij komt het ook uit de peilstok lopen.
Wat ik niet snap is dat de olieafscheider, nu gedemonteerd op de werkbank, en de slangen gewoon open zijn. Als ik ze doorblaas met de mond komt de lucht keurig door de slangen heen naar buiten.
Ik had verwacht dat alles vol zou zitten met troep maar niet dus. Is dit normaal of wijst dit op een ander probleem.
Onder het gasklephuis zit een kunstof verdeelblokje waarop een aantal kleine (vacuum???) slangetjes zitten aangesloten. Hiervan waren er twee kapot. Doen deze ook mee in het ventilatieproces??
Helaas is er 1 injector uit de brug weggeschoten bij het loshalen. Kan ik deze gewoon weer op zijn plaats drukken of zijn er speciale handelingen nodig.
Hoop op jullie hulp en kennis.
Groetjes Jelle.

Enno

Citaat van: desi61 op 21-06-2008 10:12:46
Wat ik niet snap is dat de olieafscheider, nu gedemonteerd op de werkbank, en de slangen gewoon open zijn. Als ik ze doorblaas met de mond komt de lucht keurig door de slangen heen naar buiten.
Ik had verwacht dat alles vol zou zitten met troep maar niet dus. Is dit normaal of wijst dit op een ander probleem.
Onder het gasklephuis zit een kunstof verdeelblokje waarop een aantal kleine (vacuum???) slangetjes zitten aangesloten. Hiervan waren er twee kapot. Doen deze ook mee in het ventilatieproces??

Kapotte vcacuum slangetjes zorgen ook wel voor een niet goed functionerende carterventilatie. Zeker als ze onderdeel zijn van het carterventilatiesysteem.

Bij mij zat er onlangs een slangetje los.....weg carterventilatie. Ik dacht dat ik overdruk had, maar het bleek een losse slang te zijn.

thuur

Goedemorgen Volvo'ers,
vanochtend vroeg begonnen met het demonteren van alle onderdelen voor de carterventilatie.
Inderdaad een boel werk maar uiteindelijk ligt alles open en bloot. De foto's en de beschrijvingen waren een goede hulp waarvoor mijn dank  :eusa_clap:
Ik had deze week alles schoongemaakt en moest helaas nog een ritje doen van zo'n 25 km. Bovenop het klepdeksel is alles weer 1 grote oliebende en volgens mij komt het ook uit de peilstok lopen.
Helaas is er 1 injector uit de brug weggeschoten bij het loshalen. Kan ik deze gewoon weer op zijn plaats drukken of zijn er speciale handelingen nodig.
Groetjes Jelle.

Controleer alle slangen, vooral die wat op het blok zitten of ze niet dichtgekoekt zitten. Let ook op de aansluiting naar het carter (onderste slangetje paar cm lang). Evengoed: altijd schoonmaken, je hebt het nu los.

Hoort bij het onderhoud dus helemaal niet erg als het gebeurd is.

Zou je eens een foto willen maken van dat blokje ???

Injector kun je zo terugduwen. Mocht het wat stroef gaan kun je een likje Vaseline gebruiken.

Gr 8)

desi61

Update dan maar weer. Alles nagekeken en slangen losgehaald. De onderste aansluiting zit redelijk dichtgeslipt, de vlamdover is volgekoekt met harde smurrie. Van het kunstof verdeelblok (??) waren 2 aansluitingen los. Ik heb deze slangen nagekeken en deze zijn in de aanzet op het blokje dicht gaan zitten met smurrie. De olieafscheider lijkt helemaal open te zijn en hoeft volgens mij niet vervangen te worden (oudhollandse zuinigheid of verkeerde bezuiniging  :eusa_think: ) Voor de rest zal het weekend wel rustig verlopen aangezien de Volvogarages vandaag geloten zijn. Maandag dus maar onderdelen halen en hopen op een goede afloop.
Thuur, hoe krijg ik de foto's in mijn reactie?

Groetjes Jelle.

thuur

Citaat van: desi61 op 21-06-2008 13:53:45
Update dan maar weer. Alles nagekeken en slangen losgehaald. De onderste aansluiting zit redelijk dichtgeslipt, de vlamdover is volgekoekt met harde smurrie. Van het kunstof verdeelblok (??) waren 2 aansluitingen los. Ik heb deze slangen nagekeken en deze zijn in de aanzet op het blokje dicht gaan zitten met smurrie. De olieafscheider lijkt helemaal open te zijn en hoeft volgens mij niet vervangen te worden (oudhollandse zuinigheid of verkeerde bezuiniging  :eusa_think: ) Voor de rest zal het weekend wel rustig verlopen aangezien de Volvogarages vandaag geloten zijn. Maandag dus maar onderdelen halen en hopen op een goede afloop.
Thuur, hoe krijg ik de foto's in mijn reactie?

Groetjes Jelle.

Oliescheider minstens goed reinigen, maar een nieuwe heb je voor 20 euro. Vlamdover kun je weggooien, hoef je niet nieuw te plaatsen. Mocht je de onderste aansluiting niet netjes schoonkrijgen, dan gewoon remmenreiniger en met een stokje oid in het gat porren totdat het schoon is. Let wel: tap de olie af en vervang deze! En zorg dat alle slangen weer open zijn, hoef je niet te vervangen.

Foto: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13191.0.html

Gr 8)

Domaso

Goedemorgen Volvo'ers,
Groetjes Jelle.

Bedoel je met blokje niet het kerstboompje?
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

pwassink

Citaat van: thuur op 21-06-2008 18:24:04

En zorg dat alle slangen weer open zijn, hoef je niet te vervangen.

Foto: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13191.0.html

Gr 8)

K was het overal mee eens, alleen die laatste regel .. tja ach eeehm ..   :eusa_think:

In de praktijk zijn die slangen vaak knikkerhard en daardoor heel erg breekbaar, ik kan me ook
een situatie herinneren waarbij met wat buigen de "rubber"  slang alsof hij van pvc was volledig uiteenspatte.
op basis van die ervaringen (en de plaats waar ze zitten) zou ik deze ten allen tijde direct meevervangen.

Ditzelfde geld voor de rubberknietjes aan de kerstboom, en de slangen naar de TCV,  das centenwerk
gewoon bestellen en vervangen die hap ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂