Carterontluchting vervangen!!

Gestart door MarcoV, 11-08-2005 14:32:01

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: pwassink op 21-06-2008 19:14:38
Citaat van: thuur op 21-06-2008 18:24:04

En zorg dat alle slangen weer open zijn, hoef je niet te vervangen.

K was het overal mee eens, alleen die laatste regel .. tja ach eeehm ..   :eusa_think:

In de praktijk zijn die slangen vaak knikkerhard en daardoor heel erg breekbaar, ik kan me ook
een situatie herinneren waarbij met wat buigen de "rubber"  slang alsof hij van pvc was volledig uiteenspatte.
op basis van die ervaringen (en de plaats waar ze zitten) zou ik deze ten allen tijde direct meevervangen.

Ditzelfde geld voor de rubberknietjes aan de kerstboom, en de slangen naar de TCV,  das centenwerk
gewoon bestellen en vervangen die hap ..

Rubber knietjes vervang je zonder nadenken, dat klopt. Maar de slangen van de olieafscheider, en met name de slang van potje naar kop en de dikke knie van potje naar onderblok vervang ik niet meer. De nieuwe slangen bleken zo soepel dat tot 3x toe een slangklem zich door het rubber heeft gewurmd. Het rubber is gewoon gescheurd en i.c.m. de oliedampen wordt dat heel snel een kliederboel. Ondanks verschillende (merk)slangklemmen en zeker weten niet te hard aangedraaid. Uiteindelijk heb ik de oude rubbers (wat inderdaad meer weg heeft van hard plastic) teruggeplaatst en geen problemen meer gehad. Johann en Enno hebben hetzelfde gehad.

De 2 slangen/buizen in foam (dunne van links van spruitstuk en dikke op het potje) naar de PCV (=dingetje in de luchtbuis net voor de turbo) is een ander verhaal. De knie-tjes zijn haast standaard verrot en de buisjes breken al als je er naar kijkt.

Gr ;)

desi61

Beste Volvo'ers

Het lijkt  inderdaad op een kerstboom wat ik het kunstofblokje noemde.

Wat is zijn rol met al die kleine vacuumslangetjes in het hele ontluchtingsverhaal?

Zijn de rubber knietjes, die op de slangen zitten ter bevestiging<  gewoon los te krijgen bij de dealer of behoren ze bij de desbetreffende slang die je moet hebben.
Alles wat ik tot nu toe kan vinden aan verstoppingen is de vlamdover, 2-tal slangetjes op de "kerstboom" en een redelijke dichtgeslibte aansluiting (de onderste) bij de olieafscheider.
Valt gelukkig mee toch? Ga vandaag alvast beginnen met reinigen van gasklephuis etc etc zodat morgenavond het montagefeest weer kan beginnen.

De link om foto's te plaatsen is ook geweldig alsmede alle reacties en oplossingen.
Klasse forum hoor mensen  :eusa_clap:
Ik zal mezelf toch eens aanleren wat vaker te kijken of ik iemand helpen kan i.p.v. aan te kloppen als het voor mezelf is  :eusa_think:

Bedankt en ik houd jullie op de hoogte,
Groetjes Jelle

thuur

Afhankelijk van de uitvoering kan er een slang van de carterontluchting op aangesloten zitten. Evengoed, zorg dat alles weer in originele staat is. De kerstboom is een verdeelblokje voor de vacuumslangen, zeg maar een kroonsteen op vacuum.

Knietjes kun je los krijgen.

Gr 8)

desi61

Vandaag alles schoongemaakt, olievrij en klaar om morgen of dinsdag alles weer te monteren.
Hopen dat ze nieuwe pakkingen, vlamdovers, slangen etc op voorraad hebben.

Ik heb alleen 1 slangetje gevonden waarvan ik niet uit kan vinden waar hij op aangesloten dient te worden. Het is de slang die vastzit onderop het inlaatspruitstuk en is ca. 50 cm lang. Als ik naar de richting kijk waarin hij gebogen staat kom ik op de hoogte van het gasklephuis uit. Alle andere slangen had ik gemerkt en kan nu ook geen aansluiting vinden waarop hij zou moeten.
Wie weet wat ik over het hoofd zie?

Groetjes Jelle.

desi61

Beste Volvo'ers,

na enig wachten op de juiste onderdelen alles weer in elkaar gezet.
Inmiddels 235km gereden en nog geen spoortje olie te bekennen.
Kan van het weekend het klepdeksel er wel weer op want ik heb er alle vertrouwen in.
Iedereen bedankt voor de info en het goede werk  :eusa_clap: :eusa_clap:

Groeten Jelle.

mitchelli

235 km zonder klepdeksel en  oliesporen vind ik knap  ;D

Mooi dat het weer lekvrij is  :)
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

desi61

Citaat van: mitchelli op 28-06-2008 18:43:13
235 km zonder klepdeksel en  oliesporen vind ik knap  ;D

Mooi dat het weer lekvrij is  :)

Oke dan, de verkeerde benaming gebruikt  :eusa_doh:
Ik bedoelde natuurlijk de afdekkap op het klepdeksel maar dat had je natuurlijk wel begrepen.

Ja een hele luxe om zonder rookwolken om je heen stil te staan voor een kruispunt of stoplicht.
Nu maar kilometers maken.

Groet Jelle.

number-88

Na de auto terug gekregen te hebben voor de grote keerring vervanging, bleek dat de caterontluchting toch wel hoog was. Ben daarom vanochtend maar begonnen met het demonteren van e.e.a.  Op zich goed te doen, was in een dik uurtje klaar met alles open te leggen.

Potje van de caterventilatie etc. er af gesleuteld en gereinigd. Kwam wel veel smurrie uit, maar is weer schoon.
Allemaal nieuwe slangen en knietjes (vooraf) besteld, dus het kan weer gemonteerd worden. Echter bij het lezen van dit topic hoor ik niemand iets zeggen/vertellen over het retour kanaal voor de olie?? 

Moet dit open zijn, moet/mag ik daar een draad oid. insteken om te zien of het open is?

Is namelijk helemaal dicht..!!

Groet

Rick

Johann

Citaat van: number-88 op 18-08-2008 14:22:17
Moet dit open zijn, moet/mag ik daar een draad oid. insteken om te zien of het open is?

Is namelijk helemaal dicht..!!

Groet

Rick

Dat kan. Het kanaal loopt ietsje naar binnen en dan verticaal tot onder in de carterpan. Het is niet echt een kanaal welke je zo "open" steekt. Zoveel mogelijk proberen de troep er naar boven toe uit te halen.

number-88

number-88

Zo alles weer dicht, hij loopt zelfs in een keer  ;D

Carterventilatie schijnt nu wel te werken...  stukje rijden, olie verversen en dan moet ie goed zijn.

Nogmaals dank voor dit forum!!

Kizzy

Omdat de oliekeerring tussen blok en versnellingsbak moet vervangen worden, heb ik de karterontluchting nagekeken.
Het bakje was brandschoon, ondanks de 290Kkm.
Is dit misschien een probleem dat zich meer bij de turbo modellen voordoet of zie ik dat verkeert?
Hoe komt het vuil in de karterontluchting? Het gaat hier om oliedamp.
Slechte olie? Verbrande olie?

reneetje

Citaat van: Kizzy op 01-11-2008 17:06:22
Omdat de oliekeerring tussen blok en versnellingsbak moet vervangen worden, heb ik de karterontluchting nagekeken.
Is dit misschien een probleem dat zich meer bij de turbo modellen voordoet of zie ik dat verkeert?

Vuil "koekt" gewoon aan , het zijn tenslotte olie dampen , en meer dan je denkt.

Heb je je vlamdover ook gecontroleerd als het zeefje daar wel schoon is?

Het is niet speciaal de turbo's die dit euvel hebben , en ook gebeurt het wel bij de ongeblazen versie.

Maat van mij heeft een 20V van '97 en was ondanks zijn lage km stand van 150 dkm ook aan de beurt , terwijl ook de carterventilatie met alle bijgehorende slangen brandschoon waren. :-\ ::)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

Citaat van: reneetje op 01-11-2008 17:18:40
Citaat van: Kizzy op 01-11-2008 17:06:22

Vuil "koekt" gewoon aan , het zijn tenslotte olie dampen , en meer dan je denkt.

Heb je je vlamdover ook gecontroleerd als het zeefje daar wel schoon is?

Het is niet speciaal de turbo's die dit euvel hebben , en ook gebeurt het wel bij de ongeblazen versie.

Maat van mij heeft een 20V van '97 en was ondanks zijn lage km stand van 150 dkm ook aan de beurt , terwijl ook de carterventilatie met alle bijgehorende slangen brandschoon waren. :-\ ::)

Wat ik wel vaak zie is dat 850's die erg rustig bereden worden eerder de zooi dicht hebben zitten.

Gr ;)

JW

Citaat van: thuur op 01-11-2008 21:13:32
Wat ik wel vaak zie is dat 850's die erg rustig bereden worden eerder de zooi dicht hebben zitten.
Gr ;)

ja, dat denk ik ook. onze wordt nooit echt hard gereden, en had het al bij 150K dichtzitten (t5). De vorige eigenaar had zelfs 80.000 km met de voorbanden gedaan. Een andere harder gebruikte 850 heb ik het niet bij gezien (300K).

ik heb de box+knietjes+slangklemmen vervangen, en het gat in de motor schoongemaakt. zijn er verder nog dingen die lekken kunnen veroorzaken? hij blijft wat lekken.
enige keerring die nog niet gedaan is is bij de krukaspoelie herinner ik me. turbo terugloop is ook aangepakt. Of misschien de oliekoeler aansluiting, maar die heeft niets te maken met de carterventilatie.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85