Aankooptips 2.5 TDI / 2.5D

Gestart door denkweb, 12-08-2005 13:59:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

denkweb

Waar op te letten bij de aanschaf van een Volvo 850/x70 Classic diesel:

Indien de auto periodiek zijn beurt heeft gehad bij een bovag/dealer garage en de volgende intervallen worden gehanteerd is de motor onverslijtbaar:

- Iedere 15.000km olie verversen, nooit langer als 40.000km mee doorrijden
- iedere 120.000km distributieriem vervangen (nooit uitstellen)
- bij iedere tweede riem (dus 240.000km) waterpomp gelijk vervangen
- aandrijflijn (poulies, pompen, riemen) goed laten controleren bij de beurten

Dit zijn eigenlijk de echte zwakke delen van de auto.
Andere punten die met deze km stand aan de beurt (kunnen) komen of wellicht al zijn geweest:

- Koppelingsplaat/drukgroep bij handgeschakeld
- OBDII computer uitlezen om foutcodes te bekijken en evt echte km stand te controleren (dealer)
- Airco is zwak onderdeel, zeker ECC. Is deze recent gevuld/gecontroleerd?
- Roest bij relay voor het ruitensproeier reservoir
- Verstopte afvoertjes bij achterklep en voorruit
- Knoepende deurscharnieren (vastlassen is een optie)
- Roestend uitlaat sierstuk (geen stress!)
- Vocht in stekkerdoos bij trekhaak kan soms voorkomen
- Verweerde richtingaanwijzers/koplampen
- Rammel onder auto duidt vaak op probleem met stabilisatorstangen

Dingen om te weten:
- Motor verbruikt weinig olie en koelvloeistof, zelfs bij veel kilometers hoef je dit zelden bij te vullen. Toch hoog verbruik betekend dat er iets niet goed is!
- Motor kan van 30-35 PK meer worden voorzien door (goede) chiptuning.
- EGR klep afsluiten geeft foutwaarde van sensor, niet doen dus.
- Roken hoort bij de auto
- Zorg dat je bij de koop alle sleutels en SCM papieren de van auto en alarm krijgt!
- Zorg dat je de Volvo radio code krijgt na aankoop
- 2 ton is geen extreme km-stand

Wil je meer informatie over een van de genoemde items zoek dan even naar de term met behulp van de zoekfunctie op dit forum!

En als je hem koopt willen we wel even foto's zien natuurlijk!  

thuur

Welke foto's? Wie gaat wat kopen? ;D

Gr ;)

Paul75

Komt ie nu mee..heb hem nou al twee maanden...

Anyway je hebt gelijk heb me distibutie en waterpomp vervangen en mijn airco laten vullen...jammer was wel even +/- 750 pleurrie die grap...

Maar ach kan er nu weer een behoorlijke tijd tegen..hoop ik  ;)
Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)

denkweb

Er stond hier eerst een bericht van iemand die een V70N 2.5D aankocht, maar die mocht hier dus niet posten. Ik heb dus maar even een algemen topic aangemaakt met de informatie die ik toch al getypt had...

Snappie vous!

thuur

Citaat van: denkweb op 12-08-2005 22:51:04
Er stond hier eerst een bericht van iemand die een V70N 2.5D aankocht, maar die mocht hier dus niet posten. Ik heb dus maar even een algemen topic aangemaakt met de informatie die ik toch al getypt had...

Snappie vous!

Yep, ik snap het 8)


Maar ik had dat bericht ook gelezen ;D :evil: (sorry)


Gr ;D

850fan

Goede tips voor aanschaf, erg handig!
Maar misschien toch nog een kleine toevoeging, een tikkende vacuumpomp. Lees het toch wel vaker dat mensen hier last van hebben. Is toch wel een duur (en gevaarlijk als je te lang wacht met vervangen) grapje.
Ook een defecte luchtmassameter kan voor wat narigheid zorgen (trage acceleratie en soms brandend controlelampje op dashboard). Maar deze kun je doormeten om er achter te komen of deze nog in orde is.

Maar de EGR niet afsluiten  ??? Bij de 850 geeft dit -zover ik weet- geen storing o.i.d. Zelf rijd ik er nu ook al een half jaartje probleemloos mee rond. De S/V70's van na 1998 hebben hier toch pas last van?

denkweb

#6
Bij de 2.5 Tdi is het afsluiten van de EGR geen probleem, heb ik zelf ook. Bij de latere 2.5D uitvoering is het echter zo dat er nog sensoren zijn toegevoegd die foutwaarden aangeven bij een niet goed functionerende EGR klep...

De vacuumpomp tikt altijd, alleen is het voor een leek moeilijk te zeggen wanneer hij nu echt te hard tikt. Ik weet hoe het klinkt maar kan ook niet zeggen of het al vervangen moet worden op het gehoor af. Ook veel dealers negeren dit.

Dus als aankooptip kun je er beter naar vragen en op laten nemen in de afleverbeurt als controlepunt en dit even laten aftekenen door de dealer op de controlelijst. Als je hem althans bij de dealer koopt...

Slecht werkende LMM geeft tijdens de proefrit wel aan dat er iets niet goed is, of een lambda lampje dat aangaat of je rijdt met een auto die niet prettig rijdt, een beetje ervaren rijder merkt dit meteen. Wel een aandachtspunt dat wat onkosten kan besparen inderdaad.

thuur

Een 'slijtende' of defecte LMM is geen specifiek Volvo-diesel ding. Alle moderne diesels hebben hier last van (uit eigen ervaring: VAG groep en GM groep, daar vallen een hele hoop auto's onder ;))


Gr 8)

denkweb


VolvoDeMio


elmarconi

<slaat de stofwolken van zich af>
--
Autogas Inside . . .

de boekhouder

Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

thuur


Topsport180

C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

FelixB

Citaat van: denkweb op 12-08-2005 13:59:29
- Roken hoort bij de auto

Ik ben principieël tégen roken, en nu?
855R & C70 T5 cabrio automaat