toerental v70 classic tdi met rica chip

Gestart door Paul75, 15-08-2005 17:23:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul75

Mijn toerental was voor de rica chip die een paar weken terug is geinstallerd rond de 0.85 net geen 1..erm geen idee of het nou 850 moet zijn maar jullie begrijpen het wel. In ieder geval hij loopt nu nog steeds hetzelfde toerental. Nou zei rica tegen mij dat die terug moest lopen naar 0.75/ 750. Wie weet wat het normale toerental moet zijn voor de tdi versie? Want ik vind het wat aan de hoge kant..
Grt
Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)

denkweb

#1
750-800 rpm, soms ietsje hoger (airco/ecc). Zou er niet teveel drukte over maken, kan zijn dat hij vanzelf wat rustiger gaat lopen.

Probeer eens heel iets gas te geven en kijk eens of het toerental terugzakt trouwens... wellicht is er dan aan de gaskabelaansluiting nog heel iets af te stellen!

jetse

#2
volgens mij is er bij de TDI niet zoiets als een gaskabel...het gaspedaal zit voor zover ik weet rechtstreeks op een potmeter...

denkweb

Jetse, je hebt volledig gelijk... ben een beetje in de bonen vandaag!

Ik bedoelde gaspedaalaansluiting, soms zit er namelijk wat speling op het pedaal door slijtage of loopt eea stroef waardoor het pedaal niet helemaal in 0-stand terugkeert, dit kan net genoeg zijn om de hoge toeren op te lossen... Is Rica bij mijn TDI ooit eens mee aan het prutsen geweest om hetzelfde euvel te verhelpen, wat nooit 100% gelukt is helaas...

rberge

Gaspedaal nulstand lijkt mij ook niet het probleem want deze wordt (regelmatig) gereset als er wordt geremd, toch?
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

denkweb

Vandaag nog eens goed gekeken: ongeveer 800 rpm bij stationair draaien met de airco aan.

denkweb

Dus met Rica chip loopt de auto mooi stationair met minder rpm dan standaard, dus kun je ook wel concluderen dat de auto zuiniger loopt (stationair)....

toch?

thuur

Citaat van: denkweb op 22-08-2005 23:22:49
Dus met Rica chip loopt de auto mooi stationair met minder rpm dan standaard, dus kun je ook wel concluderen dat de auto zuiniger loopt (stationair)....

toch?

Ik dacht dat de stationairloop meer te maken had met een minimaal aantal omwentelingen waardoor de motor lang meegaat ???

Verbruik bij stationairloop is in 95% van de gevallen oneindig hoog ;D (je rijdt dan nl. niet :P)


Gr ;)

denkweb

Oh jawel ;) Het nieuwe rijden maakt er veel gebruik van hoor! Ipv afremmen gewoon de auto in de vrij zetten en uit laten rollen!

Christiaan

Citaat van: denkweb op 23-08-2005 13:40:06
Oh jawel ;) Het nieuwe rijden maakt er veel gebruik van hoor! Ipv afremmen gewoon de auto in de vrij zetten en uit laten rollen!

Neeneee, niet in z'n vrij zetten maar in de hoogste versnelling laten uitlopen.....
Weet niet waarom, maar dat weten anderen dan wel weer.
Christiaan

Johann

In de vrij verbruik je benzine omdat de motor dan stationair gaat draaien, bij volledig gas loslaten en af laten remmen op de motor in een versnelling zullen moderne inectiesystemen geen benzine meer inspuiten. De hoogste versnelling neem je omdat je dan zo min mogelijk weerstand hebt dus zal de auto langer rollen.

denkweb

Citaat van: Johann op 23-08-2005 15:15:59
...moderne injectiesystemen geen benzine meer inspuiten...

Ha, mooi, dat nieuwe rijden is dus niet voor mij van belang  ;D

thuur

Citaat van: denkweb op 23-08-2005 18:18:29
Citaat van: Johann op 23-08-2005 15:15:59
...moderne injectiesystemen geen benzine meer inspuiten...

Ha, mooi, dat nieuwe rijden is dus niet voor mij van belang  ;D

Klopt, maar helaas voor 'het nieuwe rijden' schakelt de Volvo computer de brandstoftoevoer pas uit BOVEN de 2600 toeren.... ::)


Gr ;D

Reitse

Citaat van: thuur op 23-08-2005 21:08:32
Citaat van: denkweb op 23-08-2005 18:18:29
Citaat van: Johann op 23-08-2005 15:15:59
...moderne injectiesystemen geen benzine meer inspuiten...

Ha, mooi, dat nieuwe rijden is dus niet voor mij van belang  ;D

Klopt, maar helaas voor 'het nieuwe rijden' schakelt de Volvo computer de brandstoftoevoer pas uit BOVEN de 2600 toeren.... ::)


Gr ;D
Daaronder is het verbruik minimaal hoor ;) 0,3L per 100 km vinnik nie veel

Hen3

Citaat van: Reitse op 24-08-2005 09:20:13
Daaronder is het verbruik minimaal hoor ;) 0,3L per 100 km vinnik nie veel

als ik bij hoge snelheid het gas loslaat is het verbruik nog veel lager!